Najważniejszy jest dobry start

Wychowanie przedszkolne procentuje przez całe życie. Przedszkole uczy samodzielności, współdziałania, rozwija kreatywność i kompetencje społeczne. Dlatego Wielkopolska kładzie szczególny nacisk na programy zwiększające dostęp do edukacji dla najmłodszych mieszkańców regionu.

Upowszechnienie wychowania przedszkolnego jest jednym z największych wyzwań, z którym mierzy się także Wielkopolska. –  W Wielkopolsce obserwowane są znaczne dysproporcje w dostępie do edukacji, gdzie odnotowuje się, że wychowaniem przedszkolnym objętych jest zdecydowanie więcej dzieci w miastach niż na wsi – mówi Sylwia Wójcik, dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego. Dlatego Wielkopolska postawiła na wsparcie udzielane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 które, jak podkreśla Sylwia Wójcik, ma służyć poprawie jakości i dostępu do wychowania przedszkolnego oraz wyposażeniu dzieci w odpowiedni kapitał, zwłaszcza w zakresie kreatywności i innowacji oraz kompetencji społecznych.

–  W ramach poddziałania 8.1.1 realizowane będą działania zmierzające do zwiększania dostępu do dobrej jakości edukacji przedszkolnej poprzez m.in. tworzenie nowych, trwałych miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego, rozszerzanie oferty o zajęcia, które dają szanse edukacyjne dzieciom (np. zajęcia z logopedą, psychologiem, terapeutą) – tłumaczy Sylwia Wójcik.

Projekty realizowane w poddziałaniu 9.3.1 ukierunkowane są na inwestycje w infrastrukturę przedszkolną: adaptację, modernizację, przebudowę, rozbudowę czy wyposażenie i doposażenie istniejących obiektów, a w uzasadnionych przypadkach nawet na budowę i wyposażenie nowych obiektów. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego projektu to 1 mln zł, łącznie do rozdysponowania jest 40 mln zł.

100 miejsc w Opalenicy

Konkursy dotyczą tego samego obszaru – edukacji przedszkolnej – dlatego beneficjenci zazwyczaj brali udział w obu naborach. Tak zrobiła m.in. Opalenica, która realizuje bardzo duży projekt utworzenia 100 nowych miejsc w opalenickim Zespole Przedszkolno-Żłobkowym. Łączna wartość inwestycji to niemal 5,3 mln zł, z tego prawie 1 mln zł z EFRR w ramach poddziałania 9.3.1. Dodatkowo Gmina otrzymała 734 tys. zł dofinansowania w ramach poddziałania 8.1.1 na utworzenie nowych miejsc oraz podniesienie standardu edukacji przedszkolnej. Dzięki dofinansowaniu bieżącego funkcjonowania oddziałów przez pierwsze 12 miesięcy, samorząd mógł zaangażować większe środki finansowe na rzecz nowej infrastruktury przedszkolnej.

–  Gmina Opalenica od lat cieszy się dodatnim przyrostem naturalnym, stąd inwestycje w infrastrukturę społeczną są kluczowe dla podnoszenia jakości życia mieszkańców – podkreśla Tomasz Szulc, burmistrz Opalenicy. –  Z myślą o potrzebach samych dzieci zaplanowaliśmy nieodpłatne cykle zajęć muzycznych, gimnastycznych oraz logopedycznych. Przed ich rozpoczęciem zatrudnieni specjaliści przeprowadzą diagnozy, tak by program i grupy zajęciowe były dopasowane do potrzeb uczestników. Równolegle dwoje nauczycieli podnosić będzie swoje kwalifikacje na studiach podyplomowych – tłumaczy Tomasz Szulc.

Ekspresowe tempo w Czempiniu

Z podwójnego „zastrzyku” środków skorzystał również Czempiń, który zrealizował wart 3 mln zł (w tym 1 mln zł dofinansowania z 9.3.1) projekt przebudowy i rozbudowy przedszkola przy ul. Nowej. Dodatkowe 480 tys. zł – na nowe miejsca oraz dodatkowe zajęcia – Gmina uzyskała z 8.1.1. W marcu 2017 roku, rok po zatwierdzeniu projektu, placówka otworzyła podwoje przed maluchami. Nowoczesny, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych budynek to 3 przestronne sale na 75 miejsc. Dzięki przesuwnym ścianom można uzyskać jedną dużą salę na wspólne uroczystości. W budynku zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań, jak system ogrzewania podłogowego, system mechanicznej wentylacji z odzyskiem ciepła, winda gastronomiczna. –  Nasza Gmina to miejsce, gdzie dba się o edukację i wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców. Dajemy rodzicom pewność, że dzieci spędzą tu radosne chwile, wypełnione zabawą i nauką – podkreśla Konrad Malicki, burmistrz Gminy Czempiń.

 

 

Kolejne dofinansowania przedszkoli

Na integrację projektów zdecydowała się również Gmina Dobra. Mimo starań Gminy i udostępnienia kolejnych oddziałów tworzonych doraźnie, zawsze było więcej chętnych niż miejsc, zwłaszcza dla trzy- i czterolatków. – Niewielka powierzchnia ograniczała możliwość organizowania kącików tematycznych czy zajęć ruchowych, brak było sal do zajęć gimnastycznych czy gabinetów dla specjalistów. Projekty z WPRO pozwolą nam na utworzenie prężnego, nowoczesnego ośrodka przedszkolnego, które zebrałby rozsiane w trzech miejscach na terenie Gminy Dobra dzieci – cieszy się Andrzej Piątkowski, burmistrz Dobrej, w której od 1 sierpnia tego roku realizowany będzie projekt „Dobry start – edukacja przedszkolna w Gminie Dobra” (8.1.1). W sierpniu tego roku ruszy remont zabytkowego dworku w Długiej Wsi (łączna wartość inwestycji realizowanej w ramach 8.3.1 to 3,4 mln zł).

Nowe miejsca dla przedszkolaków powstają także w Gminie Dolsk – dzięki projektowi z 8.1.1, który pozwolił powiększyć już istniejące placówki oraz uruchomić oddział w Międzychodzie. – Projekt zapewnił opiekę przedszkolną wszystkim potrzebującym dzieciom. Remont oraz wyposażenie w nowoczesne pomoce dydaktyczne będą służyły nie tylko obecnym, ale i przyszłym wychowankom przedszkola. Dofinansowanie zajęć edukacyjnych oraz doskonalenie kadry pedagogicznej podniosły jakość placówki – mówi Henryk Litka, burmistrz Gminy Dolsk.

30 nowych miejsc dla trzy- i czterolatków udało się utworzyć w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Rzgowie oraz w Zespole Szkół w Sławsku. Od września 2016 roku na najmłodszych mieszkańców gminy czekają nie tylko nowe meble, wyposażenie, zabawki, pomoce dydaktyczne, sprzęt informatyczny, audiowizualny, ale także: angielski, zajęcia plastyczne, taneczne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia z psychologiem i logopedą, specjalistyczne warsztaty dla dzieci tj. florystyczne, żywieniowe, zdrowotne czy teatralne.

W Kramsku do edukacji przedszkolnej jeszcze niedawno dostęp miało 60% dzieci. – Projekt „Edukacja dla najmłodszych – nowe miejsca przedszkolne w Gminie Kramsk” nakierowany był na wypełnienie poważnej luki i dopasowanie naszych działań w zakresie infrastruktury do potrzeb mieszkańców – mówi Andrzej Nowak doradca wójta Gminy Kramsk.

Anna Kasprzak, Inspektor ds. informacji europejskiej w Urzędzie Gminy w Kramsku, zwraca uwagę na to, że projekt o wartości ponad 1 mln zł (w tym 874 tys. zł dofinansowania), niweluje dysproporcje w dostępie do nowoczesnej edukacji dzieci najmłodszych z terenów wiejskich. – Z pewnością zapewnienie bezpłatnych miejsc wychowania przedszkolnego ułatwia również podejmowanie aktywności zawodowych kobiet z terenów wiejskich. Projekt umożliwia dzieciom dostęp do edukacji oraz profesjonalnej bazy dydaktycznej, bez której dzieci „skazane” są na pozostanie w domach – dodaje Anna Kasprzak.

Dlaczego troska o równy, dobry start jest tak ważna? Znaczenie upowszechnienia edukacji przedszkolnej świetnie podsumowuje Barbara Stasiak, zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Gminie Dobra: – Wychowanie przedszkolne odgrywa ważną rolę w edukacji dzieci. Jest to okres najistotniejszych zmian rozwojowych w  życiu człowieka. Doświadczenia i umiejętności zdobyte przez dziecko we wczesnych latach życia mają decydujące znaczenie dla dalszego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego – tłumaczy. Paweł Szczepankiewicz, wójt Gminy Wierzbinek, gdzie zbudowano od zera nowoczesne, czterooddziałowe przedszkole bez barier (całkowita wartość projektu: 1,6 mln zł), dodaje jeszcze jeden ważki argument: – Świetnie wyposażone przedszkola, z wykwalifikowaną kadrą to, obok programu 500+, bardzo skuteczna zachęta demograficzna. Mam nadzieję, że nasi mieszkańcy będą o tym pamiętać – uśmiecha się Paweł Szczepankiewicz.

Małgorzata Remisiewicz