Podziałanie 6.3.1 Samozatrudnienie i przedsiębiorczość
Nabór: RPWP.06.03.01-IZ-00-30-001/17 ( od 2017-06-30 do 2017-07-17 )

Jest to pole opisowe dostępne wyłącznie w przypadku projektów, w ramach których zakłada się uzyskiwanie przez uczestników projektu kwalifikacji i/lub nabywanie kompetencji. Celem projektów Poddziałania 6.3.1 jest utworzenie miejsc pracy w ramach udzielonych z EFS środków na podjęcie działalności gospodarczej, dlatego też co do zasady działania projektowe nie odnoszą się bezpośrednio do podnoszenia kwalifikacji, czy też nabywania kompetencji. Niemniej jednak, jeżeli Wnioskodawca założy w projekcie wskaźniki dotyczące uzyskiwania przez uczestników projektu kwalifikacji i/lub nabywania kompetencji, wówczas punkt 3.5.5 wniosku o dofinansowanie powinien zostać wypełniony zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, stanowiącą załącznik nr 8.7 do Regulaminu konkursu.

W przypadku obu wskaźników rezultatu bezpośredniego wnioskodawca zobligowany jest do określenia zarówno wartości bazowej, jak również wartości  docelowej, przy czym wartość bazowa nie jest wliczana do wartości docelowej, (w sytuacji, gdy oszacowanie wartości bazowej wskaźników rezultatu bezpośredniego nie jest możliwe, m.in. ze względu na brak dostępnych danych historycznych lub ich nieporównywalność wartość bazowa może wynosić zero).

Wskaźnik należy umieścić, jako wskaźnik kluczowy w ramach punktu 4.1. Planowane efekty rzeczowe (produkty) uzyskane w wyniku realizacji projektu

Wkład własny liczony jest od kwoty całego budżetu projektu (od sumy kosztów pośrednich i bezpośrednich), włącznie z kwotą dotacji i wsparcia pomostowego. 

OZE, czyli Odnawialne Źródła Energii - zgodnie z ustawą z dnia 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii są to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów. W przypadku projektów, które zakładają stworzenie nowych miejsc pracy w sektorze Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) uczestnik projektu powinien prowadzić działalność gospodarczą z wiodącym PKD (zgodnie z dokumentami rejestrowymi) w ww. sektorze.

15% liczymy od kwoty przypadającej równowartości środków przeznaczonych na  bezzwrotne środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Nie będą to dodatkowe środki w budżecie. Jeżeli do projektu zostanie przyjętych 100 uczestników, z tego 80 otrzyma dotację, wówczas kwota przeznaczona na pozycję: dotacja na rozpoczęcie działalności gospodarczej wyniesie ok. 2 mln PLN (80*25 000,00=2 000 000,00). Z tej kwoty należy przeznaczyć rezerwę finansową (300 tys. PLN) na ewentualne odwołania, zgodnie z załącznikiem nr 8.20 do Regulaminu konkursu. Ta rezerwa nie powiększa puli środków przeznaczonych na wskazaną pozycję budżetową, czyli dotacje.

Wnioskodawca nie ma obowiązku realizacji projektu zgodnego z Mandatem Terytorialnym – nawet w przypadku, gdy obszar realizacji projektu jest zbieżny (w całości lub części) z obszarem danego OSI.

Wnioskodawca, który deklaruje zgodność projektu z danym Mandatem Terytorialnym (i tym samym ubiega się o dofinansowanie w ramach wydzielonej puli środków przypadającej na dany OSI), jest zobowiązany do wskazania w treści wniosku o dofinansowanie w punkcie 3.5 Charakterystyka projektu, informacji wskazującej, w ramach którego Mandatu Terytorialnego OSI zamierza realizować projekt. Ponadto, Projektodawca musi zadeklarować na liście oświadczeń pkt. 19 lub pkt 20.

Oświadczam, że realizuję projekt zgodnie z Mandatem Terytorialnym dla Konińskiego Obszaru Strategicznej Interwencji (nie dotyczy w przypadku realizacji projektu w ramach Mandatu Terytorialnego dla Leszczyńskiego OSI oraz projektów w ramach ogólnej puli środków).

Oświadczam, że realizuję projekt zgodnie z Mandatem Terytorialnym dla Leszczyńskiego Obszaru Strategicznej Interwencji (nie dotyczy w przypadku realizacji projektu w ramach Mandatu Terytorialnego dla Konińskiego OSI oraz projektów w ramach ogólnej puli środków).

Zgodność realizacji projektów z Mandatami Terytorialnymi dla wybranych OSI (w przypadku Poddziałania 6.3.1 dla obszarów: Konińskiego OSI oraz Leszczyńskiego OSI) oznacza, że realizacja projektów musi wynikać wprost z Mandatów Terytorialnych, a obszar realizacji projektu, grupa docelowa (uczestnicy projektu pochodzą wyłącznie z obszaru danego OSI) oraz warunek rejestracji działalności gospodarczej uczestnika projektu (która musi zostać zarejestrowana na obszarze danego OSI) będzie zawężony wyłącznie do danego OSI.

Konsultanci świadczący usługi doradcze o charakterze specjalistycznym muszą być konsultantami zewnętrznymi w stosunku do nowopowstałego przedsiębiorstwa (uczestnika projektu, który rozpoczął, dzięki środkom projektowym, prowadzenie działalności gospodarczej), nie zaś beneficjenta. Oznacza to, że beneficjent ma możliwość zaangażowania do świadczenia usług własnego personelu zatrudnionego u beneficjenta na podstawie umowy o pracę. Należy przy tym pamiętać, iż tematyka doradztwa musi wynikać bezpośrednio z zapotrzebowania uczestnika projektu na tego typu usługę, a nie z zasobów, jakimi w danym momencie dysponuje beneficjent. Nie może zatem dochodzić do sytuacji, w których tematyka doradztwa, z którego może skorzystać uczestnik, jest ograniczana wyłącznie do obszarów, w których kompetentny jest stały personel beneficjenta.

Istnieje możliwość dokonania jednocześnie przez doradcę i psychologa diagnozy potencjału przedsiębiorczości uczestnika projektu, jeżeli z doświadczenia wnioskodawcy wynika, iż występuje konieczność sporządzenia pełniejszej oceny uczestnika. Niemniej jednak, zawsze należy zwracać uwagę na fakt, by koszty poniesione w ramach projektu (zwłaszcza te w zadaniu dotyczącym diagnozy przedsiębiorczości) były racjonalne, efektywne i nie powielały tych samych czynności – by nie dochodziło do podwójnego finansowania.

Nie ma takiej konieczności, jednak należy pamiętać o kryterium dostępu nr 1, zgodnie z którym projektodawca składa nie więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie projektu w ramach danego konkursu – niezależnie od tego czy w ramach ogólnej puli środków, czy też w ramach Mandatu Terytorialnego danego OSI.

Usługa rozwojowa są to wszelkie działania, których celem jest rozwój danego przedsiębiorcy lub jego pracowników. Do tej grupy można zaliczyć indywidualne usługi doradcze o charakterze specjalistycznym (w ramach wsparcia pomostowego), których koszt nie przekracza 5 000,00 PLN, w zależności od rodzaju i zaawansowania usługi. Nie jest natomiast usługą rozwojową wsparcie pomostowe o charakterze wyłącznie finansowym.

Nie. Koszty przeprowadzenia rekrutacji w ramach projektu, w szczególności wyszukiwania i informowania uczestników projektu i prowadzenia spotkań informacyjnych o projekcie oraz koszt ogłoszeń rekrutacyjnych w mediach, na plakatach i ulotkach projektu (w tym weryfikacja kwalifikowalności uczestników projektu oraz weryfikacja wstępnych założeń biznesplanu, na podstawie wstępnego formularza rekrutacyjnego) stanowią koszty pośrednie realizacji. W ramach kosztów bezpośrednich można ująć natomiast koszt personelu udzielającego wsparcia i identyfikującego potrzeby grupy docelowej przy rekrutacji, np. psychologa czy doradcy zawodowego na etapie diagnozy predyspozycji kandydata do samodzielnego założenia i prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach WRPO na lata 2014 – 2020, należy wybrać z listy rozwijanej PKD odpowiednie dla typu działań zaplanowanych do realizacji w ramach projektu. W przypadku realizacji w projekcie kilku typów działań odpowiadających różnym PKD, należy podać PKD działania przeważającego w realizowanym projekcie. PKD Projektu nie musi odpowiadać przedmiotowi działalności podmiotu (pole niewidoczne w przypadku wybrania JST jako typu Wnioskodawcy).

Maksymalna kwota wsparcia bezzwrotnego nie przekracza 6-krotności przeciętnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt. 28 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, obowiązującego w dniu przyznania wsparcia rozumianym jako dzień podpisania umowy o przyznaniu wsparcia finansowego na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Przeciętne wynagrodzenie, o którym mowa w powyższym artykule, oznacza przeciętne wynagrodzenie w poprzednim kwartale, od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z ostatnim ogłoszonym Monitorem Polskim - za Czerwiec 2017, Lipiec 2017, Sierpień 2017 – kwota przeciętnego wynagrodzenia wynosi 4 353,55 zł (Monitor Polski z 16.05.2017 r. - poz. 446). 

Wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej może być podzielone na 2 etapy, niemniej jednak Beneficjent podejmuje ostateczną decyzję w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę potrzeby uczestnika projektu zawarte we wniosku o przyznanie wsparcia pomostowego, o którym mowa w pkt. 3.3.2 Standardów realizacji wsparcia w projektach Działania 6.3 (załącznik nr 8.20 do Regulaminu konkursu). Należy przy tym pamiętać, że sposób udzielania wsparcia pomostowego w formie pomocy finansowej, powinien zostać uregulowany przez Beneficjenta w regulaminie przyznawania środków finansowych oraz w umowie o udzielenie wsparcia finansowego (załączniki: 4 i 8 do cyt. Standardów)