Autobusy o napędzie wodorowym, nowoczesny węzeł przesiadkowy, korytarze miejskie, parki kieszonkowe i tężnie solankowe – tak przebiega klimatyczne przebudzenie Konina, które dokonuje się przy udziale Funduszy Europejskich.
Konin przechodzi nie tylko transformację energetyczną, ale także gospodarczą i społeczną. W związku z trwającym procesem przekształceń sektora wydobywczo-energetycznego, związanego m.in. z zaprzestaniem eksploatacji złóż węgla brunatnego, miasto będzie musiało się zmierzyć z wieloma wyzwaniami.
- Konin ma ambicję stać się dobrze prosperującym centrum energii odnawialnej i dobrym miejscem do życia dla mieszkańców – mówi Kinga Bernard z Wydziału Rozwoju i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Koninie. - Nasze działania opieramy na trzech filarach: radości współtworzenia, wzajemnym zaufaniu i harmonii z naturą – dodaje.
Zmiany wprowadzane są zgodnie ze Strategią Rozwoju Konina do 2030 roku. Zakłada ona transformację energetyczną służącą osiągnięciu neutralności klimatycznej i utrzymaniu wysokiej jakości życia. Jednym z jej głównych elementów jest kompletna metamorfoza transportu publicznego oraz jego promocja wśród mieszkańców, zgodnie z ideą „mniej samochodów – mniej zanieczyszczeń”. Wszystko w ramach Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, który jest specjalnie dedykowany regionom będącym w procesie największych zmian w związku z obowiązkiem osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku.
Wielkie pieniądze na transport
Inwestycje w „zielony” transport zaczęły się jeszcze w ramach poprzedniej perspektywy unijnej na lata 2014-2020. W ramach trzech etapów projektu „Stworzenie zintegrowanego systemu komunikacji publicznej” oraz „Ekologiczny Konin – rozwój i promocja niskoemisyjnego transportu miejskiego” nie tylko rozbudowano infrastrukturę, ale przede wszystkim wymieniono część taboru. Stare autobusy spalinowe zastąpiono nowoczesnymi, posiadającymi napęd elektryczny lub spełniającymi rygorystyczne normy Euro6.
Dzięki nieprzerwanemu strumieniowi unijnego wsparcia działania mogą być kontynuowane. Na przedsięwzięcie „Niskoemisyjny transport publiczny w subregionie konińskim”, które rozpoczęło się w sierpniu ubiegłego roku, pozyskano ponad 135 mln zł europejskiego dofinansowania. Całkowita wartość projektu to ponad 226 mln zł. Termin jego zakończenia to grudzień 2027 r.
- Największym zadaniem jest budowa zajezdni autobusowej oraz stacji tankowania wodoru w Koninie. Rozwiniemy także system informacji pasażerskiej. Przy dworcu PKP powstanie zaś węzeł przesiadkowy, a flotę pojazdów transportu miejskiego wzbogaci 10 nowych autobusów wodorowych – mówi Kinga Bernard. - Projekt realizujemy w partnerstwie z Gminą Miejską Koło, której zadaniem jest budowa parkingu przy PKP w Kole oraz ze spółkami MZK i PKS. W zakresie budowy dróg rowerowych oraz Inteligentnego Systemu Transportowego realizatorem jest zaś Zarząd Dróg Miejskich w Koninie – dodaje.
Zmniejszenie emisji spalin i hałasu pochodzącego z ruchu drogowego to dwie zdecydowanie najważniejsze korzyści wynikające z realizacji projektu. Przełożą się na lepszą jakość powietrza i ochronę środowiska, co tak bardzo leży na sercu konińskim samorządowcom.
Dzięki zwiększeniu przepustowości niektórych miejskich dróg poprawi się także bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Nie bez znaczenia pozostaje też zwiększenie komfortu i dostępności transportu publicznego, zwłaszcza dla osób z niepełnosprawnościami.
Klimatyczne przebudzenie
Aby miasto stało się „zielone”, nie wystarczą jedynie inwestycje w transport publiczny. Dlatego Konin prowadzi działania kompleksowo, realizując projekty na różnych płaszczyznach. Przykład stanowi przedsięwzięcie „Zielone korytarze miejskie – klimatyczne przebudzenie w Koninie”, finansowane z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
- Stworzyliśmy zielone korytarze miejskie, dwa parki kieszonkowe oraz sześć zielonych podwórek, z których każde ma swój charakter przewodni, np. woda, powietrze czy człowiek jako część natury – wymienia Magdalena Michnicka z Wydziału Rozwoju i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Koninie. – W ramach prac rozszczelniliśmy nawierzchnie, nasadziliśmy rośliny, zamontowaliśmy elementy małej architektury, stworzyliśmy również systemy małej retencji wód opadowych – dodaje.
Działania będą kontynuowane, tym razem z puli programu regionalnego dla Wielkopolski. Wkrótce powstanie Park Tężniowy na wyspie Pociejewo.
- Poza nasadzeniami zieleni stworzymy tam trzy tężnie solankowe wraz ze specjalnie przygotowanymi miejscami do wypoczynku, wiatę ze stojakami dla rowerów czy tablicą informacyjno-edukacyjną – wylicza Magdalena Michnicka. – Zorganizujemy także ekofestyn, który zwiększy wiedzę mieszkańców w temacie sprawiedliwej i zielonej transformacji oraz adaptacji do zmian klimatu – dodaje.
Dominik Wójcik