Nowoczesne technologie istnieją po to, aby ułatwić nam życie. Z duchem czasu idzie wielkopolska policja, która dzięki unijnemu wsparciu rozpocznie wdrażanie e-usług. Już za dwa lata zainteresowane osoby i instytucje będą mogły uzyskać niezbędne informacje szybciej i wygodniej, bez wychodzenia z domu.
Nowoczesna platforma e-usług, ponad 400 stanowisk kancelaryjnych i 3 tys. stanowisk do obsługi całego systemu. Cel: ułatwić kontakt na linii obywatel-policja. A wszystko dzięki ponad 23,5 mln zł unijnego dofinansowania. Tak w skrócie wygląda projekt, który zainaugurowali podczas konferencji 9 stycznia marszałek Marek Woźniak oraz Komendant Wojewódzki Policji w Poznaniu nadinsp. Tomasz Olczyk.
- Cieszę się, że policja udostępnia swoje zasoby informacyjne i komunikuje się z obywatelami za pomocą środków elektronicznych. To dziś znak czasów. Ten projekt zdecydowanie zmieni obraz wielkopolskiej policji – podkreślał Marek Woźniak.
Głównym założeniem przedsięwzięcia jest usprawnienie komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej wielkopolskiej policji. Obywatele, którzy będą chcieli zgłosić sprawę, nie będą musieli osobiście udawać się na najbliższy posterunek. Dzięki systemowi informacja o wiele szybciej trafi do właściwej komendy, która zajmie się zgłoszeniem. To zdecydowanie przyspieszy i usprawni działanie funkcjonariuszy.
- W ostatnim czasie odnotowujemy dużą liczbę składanych wniosków z różnych instytucji z prośbą o udzielanie informacji czy dotyczących koordynacji działań związanych z prowadzonymi postępowaniami – mówił nadinsp. Tomasz Olczyk. - Dzięki realizacji projektu będziemy mogli sprawnie i rzeczowo odpowiadać na zapytania instytucji zewnętrznych, a obywatel, który stał się ofiarą zdarzenia, będzie miał szybko udzieloną informację np. ze strony ubezpieczyciela. System będzie rozpowszechniony w całym wielkopolskim garnizonie. To ponad 416 stanowisk kancelaryjnych i 3 tys. stanowisk do obsługi całego systemu – dodał.
W tym roku rozbudowana zostanie architektura IT i wdrożone systemy e-usług i elektronicznego archiwum. Następnie wykonawca zajmie się budową platformy do udostępniania usług. Przewidziano także działania informacyjne i promocyjne oraz szkolenia z użytkowania systemu. Pełna funkcjonalność przewidziana jest na 2027 rok.
Wielkopolska Policja to nie jedyna instytucja, która aktywnie i szeroko wdraża e-usługi.
- Mamy już 25 podpisanych umów na kolejne projekty tego typu. Dotyczą administracji samorządowej, uczelni, zakładów opieki zdrowotnej czy organizacji pozarządowych. Wartość wszystkich to 83 mln zł, przy czym unijne wsparcie wynosi 58 mln zł. Przedsięwzięcie Komendy Wojewódzkiej Policji otrzymało największe wsparcie – mówił marszałek. - Cyfrowa forma udostępniania danych jest zdecydowanie łatwiejsza i zajmuje mniej czasu. W ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski staramy się wspierać takie inicjatywy – dodał.
DW