Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  4 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 4 / 16 Next Page
Page Background

4

nasz region 2 | 2015

Rozmowa

Kolej na Metropolię Poznań

 16 marca tego roku Urząd Marszałkowski Wojewódz-

twa Wielkopolskiego i Stowarzyszenie Metropolia Poznań

podpisały umowę dotyczącą realizacji strategii Zintegrowa-

nych Inwestycji Terytorialnych. Co ta umowa oznacza?

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowa idea wpro-

wadzona w życie przez Komisję Europejską dopiero w obec-

nej perspektywie finansowej. Mówiąc najprościej, w Brukseli

zauważono, że wielkie miasta borykają się ze specyficznymi

problemami, które rozwiązać można jedynie poprzez wspólne

i kompleksowe działania. Problemy dotykające mieszkańców

wielkich aglomeracji pojawiają się w bardzo różnych obszarach

życia, np. transportu, edukacji, ochrony zdrowia czy ochrony

środowiska.

 Ile miast w Polsce będzie objętych ZIT?

 Będą one realizowane w 17 miastach wojewódzkich, ale

samorządy wojewódzkie mogą także zastosować formułę ZIT

w stosunku do innych ośrodków o znaczeniu regionalnym.

W Wielkopolsce mamy dwa takie obszary: aglomeracje po-

znańską i kalisko-ostrowską. Podkreślić jednak trzeba, że ZIT

obejmujące Aglomerację Kalisko-Ostrowską będą finansowane

ze środków WRPO, a pieniądze na ZIT w obszarze funkcjonal-

nym Poznania zostały wyodrębnione na szczeblu centralnym

i dołożone do WRPO. Warto też dodać, że umowy dotyczące

wdrażania ZIT Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopol-

skiego podpisał jako drugi region w Polsce.

 Czy już wiemy, jakie projekty będą realizowane w ra-

mach ZIT?

 Tak, plany są dość precyzyjne. Naszym „flagowym okrętem”

jest Poznańska Kolej Metropolitalna. Ten projekt pochłonie

108 mln euro, czyli ponad połowę środków przeznaczonych

na poznańskie ZIT, na które otrzymamy prawie 200 mln euro.

Naszym celem jest budowa punktów przesiadkowych przy sta-

cjach i przystankach kolejowych na obszarze całej aglomeracji.

Realizatorami tych inwestycji będą samorządy gmin będących

członkami Stowarzyszenia. Chodzi o punkty, do których pasa-

żerowie będą docierać różnymi środkami transportu po to, by

tam wygodnie i sprawnie przesiąść się do pociągu. Na potrzeby

punktów przesiadkowych powstaną drogi dojazdowe, trasy

rowerowe, chodniki, podjazdy dla autobusów, a także parkingi,

na których będzie można zostawić swój samochód.

 Dlaczego aż tak dużo pieniędzy zostanie wydanych

właśnie na kolej metropolitalną?

 Wystarczy choć raz spróbować w porannym szczycie wje-

chać samochodem do Poznania, by wiedzieć, że jest to wielki

problem. Codziennie rano do miasta wjeżdża około 40 tysięcy

samochodów. Trzeba więc zrobić wszystko i zachęcić ludzi, by

swe pojazdy zostawiali poza granicami Poznania, a do centrum

wygodnie dojeżdżali komunikacją publiczną.

 Czy w ramach ZIT będzie także finansowana konieczna

budowa trzeciego toru między stacjami Poznań Główny

i Poznań Wschód?

 Nie w tym projekcie, jednak chcemy, by budowa trzeciego

toru była projektem komplementarnym do tego realizowanego

w ramach ZIT, a finansowanym ze środków Programu Opera-

cyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jednak w tym przypadku

inwestorem będą Polskie Linie Kolejowe PKP S.A., zatem nie

wszystko w tej kwestii będzie zależało od nas.

 Jakie inne projekty będą realizowane w ramach Zinte-

growanych Inwestycji Terytorialnych?

 Ważnym zaplanowanym w Strategii ZIT zadaniem będzie

także wsparcie szkolnictwa zawodowego. To działanie komplek-

Rozmowa z MACIEJEM MUSIAŁEM,

dyrektorem Biura Stowarzyszenia

Metropolia Poznań

FOT. ANDRZEJ ŚWIĄTEK

Maciej Musiał