4
nasz region 2 | 2015
Rozmowa
Kolej na Metropolię Poznań
16 marca tego roku Urząd Marszałkowski Wojewódz-
twa Wielkopolskiego i Stowarzyszenie Metropolia Poznań
podpisały umowę dotyczącą realizacji strategii Zintegrowa-
nych Inwestycji Terytorialnych. Co ta umowa oznacza?
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowa idea wpro-
wadzona w życie przez Komisję Europejską dopiero w obec-
nej perspektywie finansowej. Mówiąc najprościej, w Brukseli
zauważono, że wielkie miasta borykają się ze specyficznymi
problemami, które rozwiązać można jedynie poprzez wspólne
i kompleksowe działania. Problemy dotykające mieszkańców
wielkich aglomeracji pojawiają się w bardzo różnych obszarach
życia, np. transportu, edukacji, ochrony zdrowia czy ochrony
środowiska.
Ile miast w Polsce będzie objętych ZIT?
Będą one realizowane w 17 miastach wojewódzkich, ale
samorządy wojewódzkie mogą także zastosować formułę ZIT
w stosunku do innych ośrodków o znaczeniu regionalnym.
W Wielkopolsce mamy dwa takie obszary: aglomeracje po-
znańską i kalisko-ostrowską. Podkreślić jednak trzeba, że ZIT
obejmujące Aglomerację Kalisko-Ostrowską będą finansowane
ze środków WRPO, a pieniądze na ZIT w obszarze funkcjonal-
nym Poznania zostały wyodrębnione na szczeblu centralnym
i dołożone do WRPO. Warto też dodać, że umowy dotyczące
wdrażania ZIT Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopol-
skiego podpisał jako drugi region w Polsce.
Czy już wiemy, jakie projekty będą realizowane w ra-
mach ZIT?
Tak, plany są dość precyzyjne. Naszym „flagowym okrętem”
jest Poznańska Kolej Metropolitalna. Ten projekt pochłonie
108 mln euro, czyli ponad połowę środków przeznaczonych
na poznańskie ZIT, na które otrzymamy prawie 200 mln euro.
Naszym celem jest budowa punktów przesiadkowych przy sta-
cjach i przystankach kolejowych na obszarze całej aglomeracji.
Realizatorami tych inwestycji będą samorządy gmin będących
członkami Stowarzyszenia. Chodzi o punkty, do których pasa-
żerowie będą docierać różnymi środkami transportu po to, by
tam wygodnie i sprawnie przesiąść się do pociągu. Na potrzeby
punktów przesiadkowych powstaną drogi dojazdowe, trasy
rowerowe, chodniki, podjazdy dla autobusów, a także parkingi,
na których będzie można zostawić swój samochód.
Dlaczego aż tak dużo pieniędzy zostanie wydanych
właśnie na kolej metropolitalną?
Wystarczy choć raz spróbować w porannym szczycie wje-
chać samochodem do Poznania, by wiedzieć, że jest to wielki
problem. Codziennie rano do miasta wjeżdża około 40 tysięcy
samochodów. Trzeba więc zrobić wszystko i zachęcić ludzi, by
swe pojazdy zostawiali poza granicami Poznania, a do centrum
wygodnie dojeżdżali komunikacją publiczną.
Czy w ramach ZIT będzie także finansowana konieczna
budowa trzeciego toru między stacjami Poznań Główny
i Poznań Wschód?
Nie w tym projekcie, jednak chcemy, by budowa trzeciego
toru była projektem komplementarnym do tego realizowanego
w ramach ZIT, a finansowanym ze środków Programu Opera-
cyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jednak w tym przypadku
inwestorem będą Polskie Linie Kolejowe PKP S.A., zatem nie
wszystko w tej kwestii będzie zależało od nas.
Jakie inne projekty będą realizowane w ramach Zinte-
growanych Inwestycji Terytorialnych?
Ważnym zaplanowanym w Strategii ZIT zadaniem będzie
także wsparcie szkolnictwa zawodowego. To działanie komplek-
Rozmowa z MACIEJEM MUSIAŁEM,
dyrektorem Biura Stowarzyszenia
Metropolia Poznań
FOT. ANDRZEJ ŚWIĄTEK
Maciej Musiał