Nasz region 4/2016 - page 5

5
Biuletyn Informacyjny Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020
ROZMOWA
W tej perspektywie finansowej uruchomienie programu na-
stąpiło w 2015 r. Jaka była tego przyczyna?
Uczestniczyłem w tworzeniu i wdrażaniu zarówno poprzedniego
Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, jak i tego,
który realizujemy teraz. Większy stopień trudności obecnego pro-
gramu wpłynął na czas przygotowania dokumentacji programowej
i w efekcie opóźnił rozpoczęcie negocjacji z Komisją Europejską
(KE). Nowe cele, które wyznaczyła KE, wymagały wynegocjowania
przez rząd i KE dokumentu pod nazwą „Umowa Partnerstwa”. Jego
przyjęcie przez obie strony było podstawą do rozpoczęcia negocja-
cji dotyczących poszczególnych programów operacyjnych.
Na tempo przygotowań miała wpływ kolejna nowość: finansowa-
nie RPO z dwóch funduszy: Europejskiego Funduszu Rozwoju Re-
gionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).
Nowe rozwiązanie wymagało dłuższych przygotowań projektu,
programu i jego negocjacji. Musieliśmy m.in. rozmawiać z przed-
stawicielami dwóch dyrekcji generalnych w Komisji Europejskiej
odpowiedzialnych za politykę regionalną i zatrudnienie. Szczegól-
nie rozmowy z Dyrekcją Generalną ds. Zatrudnienia okazały się
drobiazgowe i czasochłonne.
Warunkiem, który niewątpliwie wpłynął na tempo wdrażania pro-
gramu, była konieczność spełnienia warunków
ex-ante
, czyli przy-
gotowanie wojewódzkiego programu transportowego, progra-
mu gospodarki odpadami i strategii inteligentnych specjalizacji.
Wreszcie konieczność przejęcia przez Instytucje Zarządzające za-
dań związanych z certyfikacją. Musieliśmy utworzyć w strukturze
naszego urzędu Instytucję Certyfikującą.
Czy istnieje zagrożenie, że nie zdążymy wydać alokacji w ra-
machWRPO na lata 2014-2020?
Nie widzę takiego zagrożenia. Ogłoszenia i rozstrzygnięcia kon-
kursów odbywają się zgodnie z harmonogramem. Obiektywnym
wyznacznikiem są zapisy przyjętego przez Radę Ministrów w mar-
cu br.„Planu działań na rzecz zwiększenia efektywności i przyspie-
szenia realizacji programów operacyjnych w ramach Umowy Part-
nerstwa 2014-2020”. W dokumencie określono jako cel uzyskanie
na koniec 2016 r. wartości dofinansowania UE w projektach ob-
jętych umowami na poziomie 19% alokacji dla regionalnych pro-
gramów operacyjnych. Zakładamy do końca roku kontraktację na
poziomie 27% alokacji WRPO.
Nowe podejście w europejskiej polityce spójności wprowadza
nacisk na terytorialny wymiar polityk publicznych. Stąd duża
część interwencji w ramach WRPO przeznaczona została dla
miejskich obszarów funkcjonalnych i obszarów strategicznej
interwencji. Czy takie podejście sprawdza się wWielkopolsce?
Założenia są słuszne, ale czy sprawdzą się w praktyce, to będę mógł
precyzyjniej odpowiedzieć pod koniec przyszłego roku, gdyż wtedy
zakończy się większość konkursów przeznaczonych dla dwóch wiel-
kopolskich ZIT-ów, czyli Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Pozna-
nia i Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej oraz czterechOSI – Leszna, Piły,
Konina i Gniezna. Zidentyfikowaliśmy przyczyny opóźnieńw realiza-
cji projektów głównie przez ZIT-y i podjęliśmy zdecydowane działa-
niamające na celu sprawniejszą realizację programu w tym zakresie.
Rozumiem, że dużo czasu zajęła organizacja ZIT-ów i przygotowy-
wanie strategii – niezbędnego warunku do realizacji projektów
współfinansowanych z funduszy europejskich przez aglomeracje.
Strategie musiały być potem zatwierdzone przez ZarządWojewódz-
twa i Ministerstwo Rozwoju. To wszystko mamy już za sobą.
W tej chwili oczekujemy od ZIT-ów sprawniejszego przygoto-
wywania projektów. Mamy wrażenie, że zarówno Aglomeracja
Poznańska, jak i Kalisko-Ostrowska wyszły z założenia, że jeżeli
w ramach WRPO 2014+ wyznaczyliśmy określoną alokację na
ich projekty, to są to pieniądze pewne i nikt ich im nie odbierze.
Otóż nie musi tak być do końca. Nie możemy dopuścić do sytuacji,
w której zagrożone będzie tempo wdrażania całego programu
i w efekcie pojawi się ryzyko np. utraty rezerwy wykonania.
KiedyWielkopolanie odczują efekty projektów realizowanych
w ramachWRPO 2014+?
Od przyszłego roku poprzez kolejne lata będziemy doświadczać
efektów realizacji coraz większej liczby projektów. Przekonamy się,
jak fundusze europejskie wpływają na rozwój naszego regionu.
Przyszły rok i 2018 będą bardzo ważne z innego powodu. W pro-
gramie wyodrębniona została rezerwa wykonania w wysokości
6% alokacji EFRR i EFS. Zostanie ona uruchomiona po kontroli Ko-
misji Europejskiej w 2019 r., która sprawdzi, czy zostały osiągnięte
założone cele i wskaźniki realizacji programu.
Co nas czeka w przyszłym roku? Jakie będą najważniejsze
konkursy?
W 2017 r. planujemy ogłoszenie 53 naborów na kwotę ponad
1,9 mld zł. W IV kwartale przedsiębiorcy otrzymają szansę na duże
wsparcie (150 mln zł) w ramach działania 1.2„Wzmocnienie potencja-
łu innowacyjnego przedsiębiorstwWielkopolski”. Planujemy konkursy
o dużych alokacjach na wsparcie wytwarzania energii ze źródeł odna-
wialnych (II kwartał, 90 mln zł) i wspieranie strategii niskoemisyjnych
dla ZIT-ów (trzy konkursy w I i III kwartale na kwotę 142 mln zł dla
Poznania i jeden konkurs dla AKO w I kwartale na kwotę 72 mln zł).
W II kwartale otworzymy nabór w ramach poddziałania 4.2.1 „Two-
rzenie kompleksowych systemów gospodarki odpadami oraz uzu-
pełnianie istniejących”z budżetem 90 mln zł, a w IV kwartale konkurs
z poddziałania 9.2.1 „Rewitalizacja miast i ich dzielnic, terenów wiej-
skich, poprzemysłowych i powojskowych”(130 mln zł). W III kwartale
planujemy przeznaczyć ponad 89mln zł na projekty z zakresu aktyw-
nej integracji (działanie 7.1).
Rozmawiał Andrzej Szoszkiewicz
Do 4 grudnia br. ogłoszono 111 naborów, na które
przeznaczono środki unijne w wysokości 6,2 mld zł
w ramach WRPO 2014+. Do Urzędu Marszałkowskiego
wpłynęło 4317wnioskówo łącznej wartości 12,4mld zł.
Ocenę formalną przeszło niecałe 2500 wniosków na
kwotę dofinansowania ponad 5,4 mld zł. Podpisano
802 umów na łączną wartość ponad 2,6 mld zł. Benefi-
cjentomprzekazano 360,71mln zł , czyli 3,4%alokacji.
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...16
Powered by FlippingBook