Metropolia Poznań stawia na czysty i szybki transport oraz na rewitalizację zabytków. Nowe inwestycje w tych obszarach rozpoczyna siedem wielkopolskich miast i gmin. Mają do wydania 80 mln złotych.
Stan powietrza w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Pomimo znacznej redukcji emisji zanieczyszczeń przemysłowych, standardy jakości powietrza nie są dotrzymywane. Winę za to ponosi m.in. ruch pojazdów oraz zanieczyszczenia pyłowe z dróg i ulic. W miastach wpływ na emisję zanieczyszczeń ma także zła organizacja ruchu, której skutkiem są korki i zatłoczone ulice. W Wielkopolsce wciąż niedostatecznie wykorzystujemy transport rowerowy i tani zbiorowy transport miejski. Dlatego włodarze miast i gmin podejmują decyzje dotyczące zwiększenia liczby połączeń i częstotliwości kursowania niskoemisyjnych pojazdów szynowych, włączenia transportu kolejowego do transportu miejskiego oraz wprowadzenia autobusów nowej generacji. Stawiamy też na rozwój alternatywnych form transportu: coraz więcej w Wielkopolsce jest ścieżek rowerowych i wypożyczalni rowerów miejskich.
Łączny koszt 8 projektów, na których realizację przyznano 29 września 2017 r. blisko 57 mln zł unijnego dofinansowania z WRPO 2014+ , wynosi prawie 80 mln zł. Inwestycje związane z transportem publicznym otrzymały dofinansowanie w wysokości 50 mln zł, projekty z obszaru dziedzictwa kulturowego – ponad 7 mln zł. Reprezentanci siedmiu wielkopolskich miast i gmin podkreślali, że podpisane właśnie umowy dotyczą jednych z największych w historii ich gmin kwot dofinansowania z UE i pozwolą zrealizować duże i niezwykle ważne inwestycje.
Projekty te opracowano w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Poznania (ZIT dla MOF Poznania). – Mamy największą alokację środków w ramach ZIT-ów wśród wszystkich krajów UE – zaznaczył Marszałek Marek Woźniak. To zupełnie nowe narzędzie w obecnej perspektywie finansowej, które jest silnym bodźcem do współpracy samorządów. Choć na początku jego realizacji mieliśmy obawy, czy beneficjenci poradzą sobie i wykorzystają nowe możliwości, które dają ZIT-y, okazało się, że jest to dobry, aczkolwiek wymagający wielu kompromisów model partnerstwa – podsumowuje marszałek.
Zintegrowanie systemów
Luboń otrzymał ponad 13 mln zł na projekt dotyczący transportu publicznego. To najwyższe dofinansowanie w historii tego miasta! Łączny koszt inwestycji realizowanej na przełomie 2017-2019 r. wyniesie ponad 17 mln zł. Nowobudowany Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy w Luboniu będzie się składał z przydworcowego parkingu Park & Ride, miejsc postojowych typu Kiss&Ride, oraz z parkingu Bike&Ride z miejscami postojowymi dla rowerów i ścieżką rowerową. Inwestycja obejmie także budowę ekologicznej myjni autobusowej oraz jezdni w ulicy Wschodniej. Zaplanowano również uruchomienie trzech stacji roweru miejskiego. W ramach projektu Luboń kupi trzy autobusy z napędem hybrydowym i dwa z konwencjonalnym. Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy w Luboniu pozwoli na efektywne scalenie systemu lubońskiego transportu miejskiego z transportem szynowym, co znacznie ułatwi codzienne podróże mieszkańców na trasie Luboń-Poznań-Luboń, a także w obrębie całej Metropolii Poznań.
Miasto Poznań uzyskało łącznie ponad 25 mln zł dofinansowania na dwa projekty. Pierwszy z nich to „Budowa systemu parkingów P&R w Poznaniu – etap II”. Oznacza to budowę trzech parkingów typu Park & Ride, a także ciągów pieszo-rowerowe, wiat, jezdni manewrowych i ogrodzeń. Projekt stworzono z myślą o mieszkańcach gmin ościennych Poznania oraz o poznaniakach mieszkających na peryferiach miasta, a pragnących dojechać do centrum.
W ramach drugiego projektu zaplanowano budowę i przebudowę ciągu pieszo-rowerowego Wartostrada po obu stronach Warty w Poznaniu. Po zakończeniu budowy łączna długość ścieżki wyniesie już 13 km. – Będzie to trasa wydzielona i bezkolizyjna z ruchem samochodowym, zapewniająca większą liczbę bezpiecznych i monitorowanych miejsc postojowych dla rowerów, których właściciele będą się przesiadać na autobusy i tramwaje – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca Prezydenta Poznania.
Auto-rower-autobus
Także Tarnowo Podgórne inwestuje w transport i ekologię. W latach 2017-2019 gmina zakupi 5 niskopodłogowych autobusów EURO 6 oraz przeprowadzi modernizację zajezdni autobusowej i dostosowanie jej zaplecza technicznego do obsługi autobusów przegubowych. – Zasadniczym celem projektu będzie jednak utworzenie 5 zintegrowanych węzłów przesiadkowych wyposażonych w zadaszone wiaty przystankowe oraz parkingi Bike&Ride – mówi Waldemar Wereszczyński, Prezes Zarządu Komunikacji Gminy Tarnowo Podgórne TPBUS.
Dodatkowo w obrębie węzła w Lusowie i Ceradzu powstaną dwa parkingi typu P&R. Dzięki temu coraz łatwiej będzie łączyć trzy formy transportu – auto, rower i autobus – oraz usprawniać transport wewnątrz gminy i połączenia z Poznaniem. Zaplanowano także utworzenie nowej linii autobusowej na trasie Termy-Rokietnica PKP-Dworzec os. Sobieskiego w Poznaniu. Duże wydatki zaowocują dużymi zmianami. Jakość podmiejskich podróży znacznie się polepszy, zarówno pod względem czasu, komfortu i dostępności, jak i bezpieczeństwa.
30 minut do Obornik
Wargowo i Oborniki to kolejne ważne punkty na mapie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Plany obejmują wybudowanie w obu miejscowościach obiektów Park&Ride. I w Obornikach, i w Wargowie powstaną także parkingi Kiss&Ride. W Wargowie zostanie wybudowany także parking dla rowerów Bike&Ride i ścieżka pieszo-rowerowa. Z kolei parking P&R w Obornikach będzie wyposażony w pawilon automatycznej toalety publicznej; przewidziano także zatokę przystanku autobusowego z peronem i wiatą. Na zakończenie projektu poczekamy do 1 maja 2019 r. – Wtedy rozkład jazdy gminnej komunikacji autobusowej zostanie skorelowany z terminami przyjazdów i odjazdów pociągów, tak aby zapewnić płynność i szybkość podróżowania na linii Oborniki-Poznań-Oborniki – wyjaśnia Piotr Woszczyk, zastępca Burmistrza Obornik. – A w wyniku nowych inwestycji kolejowych przejazd z Poznania do Obornik na tej trasie już wkrótce będzie trwał niecałe 30 minut –dodaje.
Park&Ride – zaparkuj auto i jedź
Bike&Ride – zostaw rower i jedź
Kiss&Ride – pocałuj i jedź: miejsce postojowe, w którym można wysadzić lub odebrać podróżującego pasażera, zatrzymując się samochodem w wyznaczonym miejscu, na okres nie dłuższy niż 2min.
W harmonii z kulturą
Projekt „Rewitalizacja willi „Mimoza” w Puszczykowie na cele społeczno-kulturalne” obejmuje remont jednej z najcenniejszych pod względem architektonicznym willi w Puszczykowie. Budynek z pierwszych lat XX wieku odzyska swój dawny charakter i stanie się nową placówką kulturalną nie tylko dla Puszczykowa, ale i dla mieszkańców Metropolii Poznań. Na powierzchni 644 m2 znajdzie swe nowe miejsce, rozwijająca się Biblioteka Miejska; tutaj też będą realizowane nowe projekty kulturalne.
„Adaptacja budynku remizy strażackiej na cele Swarzędzkiego Centrum Historii i Sztuki” to projekt Gminy Swarzędz. Projekt przewiduje przebudowę i rewitalizację dawnego budynku remizy ochotniczej straży pożarnej przy ul. Bramkowej w Swarzędzu i przeznaczenie jej na cele kulturalne – Centrum Historii i Sztuki. Wystawy będą ukazywały historię Ziemi Swarzędzkiej oraz jej wielokulturowości narodowej i religijnej, a także dzieje rzemiosła i przemysłu swarzędzkiego. Centrum zostanie wyposażone w sprzęt i aplikacje systemów interaktywnych.
Także gmina Suchy Las postawiła na rewitalizację. Projekt „Adaptacja historycznego budynku w Chludowie na cele społeczno-kulturalne” przewiduje przemianę zabytkowego zajazdu z 1910 r. w obiekt społeczno-kulturalny oraz dobudowanie do niego zaplecza projektowanej wielofunkcyjnej sali. Powiększona scena umożliwi pełne wykorzystanie przez tutejsze zespoły muzyczne i taneczne. Na widowni zaplanowano 96 miejsc. W budynku znajdą się także: sala warsztatowa, magazyny sprzętu i orkiestry, sala do zajęć gimnastycznych i korekcyjnych, garderoby, magazyn strojów oraz pomieszczenie administracyjno-biurowe.
Julia Hoffmann