Inwestycje w modernizację infrastruktury szkolnej, wsparcie dla uczniów i nauczycieli czy innowacje w edukacji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i wyników badań. Poprawa jakości kształcenia i dostosowanie do potrzeb rynku pracy. Od 2004 roku, przy pomocy Funduszy Europejskich, wiele zmieniło się w wielkopolskiej edukacji.
Ogromną rolę w rozwoju systemu szkolnictwa w naszym regionie odegrał program regionalny. Dość powiedzieć, że tylko w latach 2014-2020 na największe projekty przeznaczono ponad 600 mln zł. Zaś przez ostatnie 20 lat prawie 250 placówek edukacyjnych w regionie skorzystało z unijnych dotacji. Pieniądze najczęściej przeznaczano na remonty, doposażenie oraz realizowanie rozmaitych inicjatyw.
Najbardziej imponujące i kompleksowe to Czas Zawodowców oraz Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@. Przedsięwzięcia łączy nie tylko źródło finansowania, ale też cel, jakim jest poprawa jakości kształcenia w Wielkopolsce. Udzielają szerokiego wsparcia zarówno uczniom, jak i nauczycielom, przeznaczają środki na wyposażenie i modernizację szkół i wpływają na kształt wielkopolskiego rynku pracy. Swoim zasięgiem obejmują całe województwo. Oba projekty doczekały się kontynuacji i będą realizowane w następnych latach.
To czas zawodowców
Region od lat podejmuje działania na rzecz szkolnictwa zawodowego, angażując w nie instytucje z obszaru rynku pracy i edukacji.
- Rozwój lokalnego rynku to wyzwania dla obszaru edukacji, również tej pozaszkolnej. Dlatego tak ważna jest integracja środowiska JST, jednostek edukacyjnych, przedsiębiorców, izb rzemieślniczych oraz szkół zawodowych – mówi Dorota Kinal, Dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. - Dzięki dobrze układającej się współpracy rosną szanse mieszkańców naszego województwa na pewną i dobrze płatną pracę, firmy zaś mają możliwość zatrudnienia wykwalifikowanych i kompetentnych pracowników – dodaje.
Współpracę zakłada między innymi projekt Czas Zawodowców, którego pierwsza edycja rozpoczęła się w 2010 roku. Jego zadania to podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego, organizacja praktyk i staży dla uczniów, a także kursów dla nauczycieli przedmiotów zawodowych oraz doposażenie szkół. W marcu ubiegłego roku rozpoczęła się już czwarta edycja przedsięwzięcia, która potrwa co najmniej do połowy 2029 roku.
- Poza znanym już zakresem wsparcia dodatkowo rozwijamy system, który umożliwia definiowanie potrzeb pracodawców na rynku pracy i utrzymywanie z nimi stałych relacji. Dzięki temu będzie można jeszcze lepiej dostosować proces kształcenia do wymagań rynku pracy – wymienia Dorota Kinal.
Cyfrowy świat, cyfrowa szkoła
Cały region swoim zasięgiem obejmuje również projekt Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@, który zakłada podniesienie jakości edukacji cyfrowej na terenie województwa.
- Cyfryzacja szkół konieczna jest z wielu powodów – mówi Dorota Kinal. - Umożliwia uczniom dostęp do najnowszej wiedzy, rozwija kluczowe w dzisiejszych czasach umiejętności cyfrowe, pomaga też wyrównywać szanse. Nauczycielom umożliwia zaś stosowanie innowacyjnych metod, które poprawiają efekty ich pracy. Cyfryzacja szkół to krok w kierunku przygotowania młodzieży do życia i pracy w coraz bardziej zinformatyzowanym świecie – dodaje.
Dotychczasowe działania umożliwiły zbudowanie sieci teleinformatycznej, która pozwala szkołom na korzystanie z szerokopasmowego internetu. Powstały też aplikacje cyfrowe wspierające uczniów i nauczycieli. Szkoły wyposażono w sprzęt, a uczniowie i nauczyciele skorzystali z wartościowych kursów.
Przez ostatnie 20 lat prawie 250 placówek edukacyjnych w regionie skorzystało z unijnych dotacji. Pieniądze najczęściej przeznaczano na remonty, doposażenie czy realizowanie rozmaitych inicjatyw.
- Trwa kolejna odsłona przedsięwzięcia, która zakończy się w 2030 roku. W dalszym ciągu chcemy rozwijać kompetencje cyfrowe uczniów. Zależy nam, aby technologia była nie tylko narzędziem do przekazywania wiedzy, ale również rozwijała krytyczne myślenie – mówi Dorota Kinal.
Wartość Wspólnoty
O tym, jak wiele zmieniają wielkopolskie projekty edukacyjne, mówią ci, którzy w nich uczestniczyli. Michał Strykowski, uczeń poznańskiego Zespołu Szkół Łączności:
- Dzięki udziałowi w projekcie mogłem poznać Politechnikę Poznańską, uczelnię, na której chcę studiować – mówi.
Mona Chalid z Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 w Poznaniu:
- Zdobycie nowych umiejętności, wiedzy i doświadczeń przyda mi się w dalszej edukacji i przyszłej karierze zawodowej. Takie projekty rozwijają mnie nie tylko jako przyszłego pracownika, ale także jako człowieka, co w dziennikarstwie ma wielkie znaczenie – mówi.
Piotr Krzyżaniak z I Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu:
- Dziś wiele zawodów opartych jest na znajomości języków. Ich biegła znajomość umożliwi mi lepszy start i zwiększy szanse na rynku pracy – mówi.
Choć uczestnicy projektów mają różne plany i marzenia, wszyscy są zgodni co do tego, że ich realizację ułatwia bycie częścią europejskiej wspólnoty.
- Nie wyobrażam sobie Polski poza jej strukturami – mówi Michał Strykowski. - Jako działacz społeczny miałem możliwość pozyskania środków unijnych na własną inicjatywę społeczną dla młodzieży w ramach współpracy ze stowarzyszeniami, znam więc wartość przynależności do Unii – zapewnia.
- Wspólnota daje poczucie bezpieczeństwa, które w obecnych, niepewnych czasach, jest bardzo potrzebne – mówi Mona Chalid.
Dominik Wójcik