Na zdjęciu widoczny jest pociąg typu „Elf”, w biało-czerwonych barwach, z herbem województwa wielkopolskiego, sunący po torach. Fotografia pochodzi z archiwum Kolei Wielkopolskich.

Kolej i drogi – to się opłaca

Liczą się nie tylko dobra praca, szkoła, żłobek, ale też to, ile czasu potrzebujemy, by do nich dotrzeć. Tak powie każdy, kto sfrustrowany i bezsilny stał w korkach, starając się uspokoić siebie albo pocieszyć zmęczone i płaczące dzieci. O atrakcyjności regionu decydują w dużej mierze gęsta i dobrze przygotowana sieć dróg, sprawna komunikacja miejska oraz połączenia kolejowe. W ciągu dwóch dekad zainwestowaliśmy w nie 3,6 mld zł.

Wielkopolska w ostatnim dwudziestoleciu rozwinęła infrastrukturę drogową i kolejową. Zmodernizowaliśmy i wybudowaliśmy ponad 1,1 tys kilometrów dróg, a podróż „Elfem” to czysta przyjemność.

Dobry publiczny transport

„Boom” na inwestycje w infrastrukturę transportową zaczął się tak naprawdę wraz z wejściem Polski do UE. Wcześniej samorządy starały się w nią inwestować, ale koszty zadań często przekraczały ich możliwości. Przy unijnym wsparciu wybudowaliśmy aż 121 węzłów przesiadkowych, m.in. w Pobiedziskach, Wrześni, Kostrzynie, Pile, Chodzieży, Gnieźnie, Ostrowie Wlkp. czy Buku. Zainwestowaliśmy też w ekologiczne autobusy. Dziś ulicami wielkopolskich miast jeżdżą 454 niskoemisyjne pojazdy. Nie możemy zapomnieć o modernizacji istniejących i budowie nowych połączeń kolejowych, a także o wymianie taboru na nowy i bardziej ekologiczny. Tylko z funduszy zarządzanych przez władze regionu na kolej wydaliśmy z unijnego budżetu ponad 1,2 mld zł.

Więcej na temat zielonego transportu dowiesz się z videocastu „Zmiany tworzymy razem”

Trasy bez obciążeń

Prawie jedenaście godzin zajęłoby nam pokonanie trasy Poznań – Zagrzeb, liczącej blisko 1,1 tys. kilometrów. Mniej więcej taki odcinek dróg zmodernizowaliśmy albo wybudowaliśmy w Wielkopolsce w ciągu minionych dwóch dekad. Zrealizowaliśmy w tym celu 309 unijnych projektów drogowych (inwestycje gminne, powiatowe, wojewódzkie)! Długo wyczekiwane przedsięwzięcia obniżają koszty transportu, sprzyjają środowisku, poprawiają bezpieczeństwo i podnoszą jakość podróży. Tak jak te realizowane na drogach wojewódzkich.

Fotografia wykonana z lotu ptaka przedstawia węzeł na obwodnicy Murowane Gośliny. Od głównej trasy, w lewo i w prawo odchodzą zjazdy. Zdjęcie pochodzi z archiwum Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

– Zrealizowaliśmy zadania, które pozwoliły na obniżenie poziomu hałasu komunikacyjnego i skrócenie czasu przejazdu. Nasze inwestycje upłynniły ruch drogowy, dzięki czemu podniosły standard jazdy oraz poprawiły bezpieczeństwo – mówi Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.

O wielkopolskich inwestycjach drogowych rozmawialiśmy w videocascie „Zmiany tworzymy razem”

W minionych 20 latach przebudowaliśmy i rozbudowaliśmy drogi wojewódzkie na długości ponad 464 kilometrów. Prace toczyły się m.in. na odcinkach Sowia Góra – Międzychód, Huta Szklana – Przesieki, Mikuszewo – Borzykowo, Szamotuły – Przeźmierowo, Rogalin – Kórnik, Murowana Goślina – Wągrowiec. Wybudowano trzynaście nowych obwodnic, m.in. w Śremie, Gostyniu, Czarnkowie, Murowanej Goślinie i Wronkach. Prace prowadzone były również na 13 mostach.

cudzysłów Wybudowane obwodnice wyeliminowały wąskie gardła w miastach, a także zredukowały ryzyko powstawania korków. Rozbudowując drogi wojewódzkie, stworzyliśmy korzystne połączenia z siecią dróg krajowych, a także subregionalnych i lokalnych – mówi Paweł Katarzyński.

– Wybudowane obwodnice wyeliminowały wąskie gardła w miastach, a także zredukowały ryzyko powstawania korków – zaznacza Paweł Katarzyński. – Rozbudowując drogi wojewódzkie, stworzyliśmy korzystne połączenia z siecią dróg krajowych, a także subregionalnych i lokalnych. Bez unijnego wsparcia nie udałoby się w krótkim czasie zrealizować inwestycji wymagających zabezpieczenia znacznych nakładów finansowych – dodaje.

„Elfem” do celu

W ostatnim dwudziestoleciu znacznie podniósł się też komfort podróży koleją. Dziś po torach jeździ aż 38 „Elfów”, które należą do najnowocześniejszych w kraju. Samorząd Wielkopolski zmodernizował także linie kolejowe: z Poznania do Wągrowca i Wolsztyna. Najdroższą inwestycją – z finansowaniem unijnym na poziomie 425 mln zł – była zmodernizowana przez PKP PLK w 2021 roku linia kolejowa na odcinku Poznań – Piła.

Ilustracja ukazuje pociąg typu „Elf”, należący do Kolei Wielkopolskich, który wyjeżdża z hali. Stoi przed zamkniętym szlabanem. Zdjęcie pochodzi z archiwum Kolei Wielkopolskich.

Do europejskiego budżetu sięgnęły również Koleje Wielkopolskie, które rozwinęły publiczny transport zbiorowy.

– Z unijnych środków wybudowaliśmy i wyposażyliśmy nowoczesny Punkt Utrzymania Taboru Spalinowego w Wągrowcu, w którym realizowane są przeglądy pojazdów użytkowanych przez naszą Spółkę – mówi Dariusz Kaszyński, naczelnik Wydział Promocji i Marketingu oraz Rzecznik Prasowy Kolei Wielkopolskich sp. z o.o. – Zakupiliśmy również spalinowy tabor kolejowy doposażony w urządzenia umożliwiające zasilanie pojazdów z sieci trakcyjnej. Zwiększyliśmy w ten sposób efektywność i elastyczność wykorzystania pojazdów, w szczególności na odcinkach łączących trakcję spalinową i elektryczną. Inwestycja przyczyniła się do ograniczenia emisji spalin i hałasu na terenie aglomeracji poznańskiej.

W kolejnych latach FE nadal wspierać będą rozbudowę infrastruktury transportowej. Na wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej oraz kluczowe inwestycje drogowe i kolejowe zarezerwowano kwotę 361 mln euro!

Łukasz Karkoszka