Nowoczesne i bezpieczne drogi to arterie, przez które płynie życie regionu. Każda nowa trasa napędza gospodarkę, łącząc lokalne rynki z globalnymi. W Wielkopolsce realizowanych jest aktualnie osiem kluczowych inwestycji drogowych.
Od lat największe nakłady unijnej pomocy wspierają kosztowny rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Kolejne kilometry nowych dróg są tematem newsów, debat publicznych i rozmów przy stole. To wiadomości, na które czekają kierowcy i pasażerowie. Nic dziwnego. To właśnie postęp w rozbudowie dróg wpływa na jakość naszego życia i rozwój gospodarczy regionów. W Wielkopolsce, przy wsparciu Funduszy Europejskich, rozbudowywane są aktualnie drogi, m.in. w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim, poznańskim, szamotulskim, konińskim i pleszewskim. Nowe mosty i wiadukty kolejowe powstają nad rzeką Mała Wełna (Kiszkowo), nad rzeką Prosna (Gizałki), nad Kanałem Ślesińskim (Ślesin) oraz nad linią relacji Warszawa – Berlin (Nowy Tomyśl).
W drogę!
Wśród najbardziej wyczekiwanych przez mieszkańców zachodniej części naszego regionu inwestycji jest budowa drogi wojewódzkiej nr 305 w Nowym Tomyślu.
– Prace rozpoczęły się w lipcu – mówi Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. – Realizowane są na odcinku ok. 2 km od ul. Kolejowej (południowy wlot do miasta z kierunku Wolsztyna) do ul. Celnej (zachodni wlot do miasta z kierunku autostrady A2). Oprócz nowej drogi wybudowane zostaną rondo, droga pieszo-rowerowa, chodniki i ekrany akustyczne. Inwestycja zapewni alternatywne połączenie komunikacyjne w regionie nie tylko dla lokalnego ruchu, ale też ruchu tranzytowego. Przystąpiliśmy również do prac związanych z wykonaniem wiaduktu drogowego nad linią kolejową – podkreśla.
Koszt zadania to ok. 56,8 mln zł, z czego unijne dofinansowanie to ponad 37 mln zł. Prace mają zakończyć się w maju 2026 r.
Od maja br. trwają też intensywne prace w powiecie gnieźnieńskim. Dotyczą zmiany przebiegu DW nr 197 na odcinku Pawłowo Skockie – Kiszkowo. W ramach inwestycji powstanie nowy przebieg drogi wojewódzkiej (z łagodniejszym łukiem), a także nowy most nad Małą Wełną. Wartość inwestycji to ok. 14 mln zł, z czego ponad 9 mln to unijna dotacja. Zakończenie robót planowane jest na kwiecień 2026 r.
Zaawansowane prace prowadzone są też na drodze wojewódzkiej nr 116 Nojewo – Podpniewki (od Nojewa do skrzyżowania z DW nr 187). Na remontowanym ośmiokilometrowym odcinku jezdnia zostanie poszerzona, wybudowane zostaną chodniki i ścieżki rowerowe. Prace potrwają do czerwca 2026 r. Koszt zadania to ponad 72,9 mln zł, w tym ponad 48,5 mln pochodzi z UE.
Rozbudowy doczekała się również droga wojewódzka nr 182 w Czarnkowie. Czekali na to nie tylko mieszkańcy miejscowości, ale również kierowcy przemierzający ten odcinek w ruchu tranzytowym. Prace objęły ulicę Kościuszki w zachodniej części miasta, której stan techniczny pozostawiał wiele do życzenia. Na jezdni widoczne były różnego rodzaju uszkodzenia nawierzchni. Dzięki inwestycji zniszczona nawierzchnia zostanie wymieniona, powstaną chodniki, drogi rowerowe i zatoki autobusowe. Roboty potrwają do października 2025 r. Koszt zadania to ponad 33 mln zł, z czego unijne wsparcie wyniosło ponad 21,2 mln zł.
– Wśród realizowanych inwestycji jest też droga wojewódzka nr 194 na odcinku Poznań – węzeł s5 Gniezno Południe. W tym przypadku kluczowym zadaniem jest budowa nowych wiaduktów nad linią kolejową. Przedsięwzięcie pochłonie 16,5 mln zł. Mogliśmy liczyć na unijną pomoc w wysokości 11 mln zł – mówi Paweł Katarzyński. – Prowadzimy także prace przy rozbudowie drogi wojewódzkiej w Ślesinie, gdzie powstanie nowy most. Na ten cel pozyskaliśmy ponad 16,4 mln zł unijnego dofinansowania. Przy wsparciu ponad 21,4 mln zł prowadzona jest też rozbudowa DW nr 443 w Gizałkach. Obejmie ona m.in. budowę mostu wraz dojazdami – dodaje.
Ważnym przedsięwzięciem komunikacyjnym w naszym regionie jest także rozbudowa DW 431, przebiegającej z Kórnika do Dymaczewa Nowego przez Mosinę. Prace nad poszerzeniem około 25 kilometrów drogi zostały podzielone aż na dwanaście etapów. Aktualnie prace drogowe prowadzone są w Świątnikach. W ramach inwestycji w miejscowości wymieniona zostanie nawierzchnia, powstaną chodniki, ścieżka pieszo-rowerowa, zatoki autobusowe. Przebudowana zostanie też sieć wodociągowa, elektryczna i telekomunikacyjna. Prace zakończą się w czerwcu przyszłego roku. Unia na ten cel przeznaczyła ponad 9,5 mln zł.
A co przed nami?
To nie jedyne drogowe inwestycje w regionie. W sierpniu br. WZDW złożyło kolejne wnioski o dofinansowanie na rozbudowę strategicznych odcinków dróg. W planach jest m.in. rozbudowa DW nr 190 (na jedenastokilometrowym odcinku od m. Margonin do m. Durowo oraz na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 188 w miejscowości Krajenka do skrzyżowania z drogą krajową nr 10). Unia wesprze też rozbudowę DW nr 191 w Zacharzynie, DW nr 263 w Drzewce czy DW nr 431 (Mosina – Kórnik, Mosina – Rogalinek). Na dofinansowanie czeka też DW nr 432 na odcinku od Środy Wielkopolskiej do Ruszkowa oraz DW nr 443 (Jarocin – Tuliszków na odcinku Gizałki – granica gmin Gizałki/Grodziec etap II). W tym przypadku roboty obejmą pięć kilometrów drogi. Kolejne inwestycje, które czekają na zielone światło, to rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 442 na odcinkach: Gizałki – Kalisz na terenie powiatu pleszewskiego (Kwileń – Chocz, Chocz - granica powiatu pleszewskiego).
Łączna wartość planowanych inwestycji to ponad 477 mln zł, z czego 70% kwoty stanowić będą środki z programu regionalnego. O losach projektów będziemy informować na łamach naszego e-magazynu.
Jesteś ciekawy, jak wygląda budowa drogi w Nowym Tomyślu? Przejedź się, jeszcze nieotwartą trasą, razem z naszymi reporterami!
Łukasz Karkoszka