W świecie, w którym technologia zmienia wszystko, praktyczne umiejętności zawodowe są naprawdę ważne. Projekt „Czas zawodowców dla Wielkopolski” realizowany już od ponad 12 lat, to most między edukacją a rynkiem pracy, który daje młodym ludziom kompetencje i realne szanse na sukces.
Współczesny rynek pracy wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim praktycznych umiejętności i elastyczności w dostosowywaniu się do dynamicznych zmian. Edukacja zawodowa, wspierana przez nowoczesne technologie, otwiera przed uczniami drzwi do doświadczeń, które przygotują ich do wyzwań przyszłości. Dzięki innowacyjnym narzędziom, nowoczesnym laboratoriom, praktycznym zajęciom i współpracy z Politechniką Poznańską, uczestnicy unijnego projektu „Czas zawodowców dla Wielkopolski” nie tylko uczą się, ale już teraz stają się specjalistami w swoich dziedzinach.
To nie tylko inwestycja w rozwój jednostek, ale też w gospodarkę regionu, która potrzebuje wykwalifikowanych specjalistów gotowych do działania w świecie cyfrowej i zielonej transformacji.
Wiedza prosto od pracodawców
Przedsięwzięcie skierowane jest do ponad 7 tys. uczniów i stu nauczycieli z 78 szkół prowadzących kształcenie zawodowe w Wielkopolsce. Ta liczna grupa uczniów korzysta ze specjalistycznych zajęć w laboratoriach. Dla najlepszych przewidziano staże zawodowe. Z kolei nauczyciele mogą podnieść swoje kompetencje i umiejętności poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach.

– W aktualnej edycji poszerzyliśmy oraz zmodyfikowaliśmy formułę zajęć w laboratoriach – mówi Dorota Kinal, dyrektor Departamentu Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Obecnie uczniowie zamiast pięciodniowych zajęć w ramach jednego zawodu mogą korzystać z zajęć modułowych, gdzie każdy dzień dotyczy jednego tematu, a moduły mogą być realizowane pojedynczo lub też w cyklach dwu i trzydniowych. Młodzież zapoznaje się z najnowocześniejszym sprzętem i technologią, korzysta też ze wsparcia doświadczonych specjalistów. To również okazja, by sprawdzić się w rzeczywistych warunkach pracy – podkreśla.
W laboratoriach na terenie Politechniki Poznańskiej uczniowie mają dostęp do zaawansowanej technologii, w tym m.in. 3D, robotyki przemysłowej, wirtualnej rzeczywistości, a także narzędzi z Internetu rzeczy, cyberbezpieczeństwa, inżynierii ergonomii, biometrii, w tym eyetrackingu i facereadingu. Zdobywają też wiedzę i umiejętności z zakresu inżynierii materiałowej, technologii chemicznych, inżynierii procesowej, produkcji wideo, Web developmentu czy diagnostyki pojazdów. Od września 2025 roku oferta zajęć dla szkół zostanie wzbogacona o: elektromobilność, technologie napędowe, magazynowanie energii, elektrochemię, analizę silników elektrycznych, sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe.
– W tej edycji oprócz zajęć specjalistycznych uczniowie biorą udział także w ośmiogodzinnych warsztatach, podczas których zdobywają wiedzę o rynku pracy i poznają znaczenie kompetencji w życiu zawodowym. Podczas zajęć młodzież uczy się tworzenia profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, poznaje sposoby podejmowania decyzji zawodowych, radzenia sobie ze stresem oraz analizuje własne kompetencje – zaznacza Dorota Kinal.
Lepszy start na rynku pracy
Nowością w projekcie jest także indywidualna diagnoza kompetencji przygotowana dla każdego ucznia, podsumowująca udział w szkoleniach zawodowych.

– Uczniowie korzystają z platformy system.zawodowcy.org, która zawiera modele kompetencyjne stanowisk pracy stworzone wspólnie z wielkopolskimi przedsiębiorcami. Określają one, jakie umiejętności są kluczowe na konkretnych stanowiskach pracy. Uczniowie mają też dostęp do modelowych ścieżek kariery oraz ścieżek kariery przyszłości, dzięki którym mogą lepiej zaplanować swoją edukację i rozwój zawodowy, stając się konkurencyjnymi kandydatami na rynku pracy – zaznacza Dorota Kinal.
Nowatorskim rozwiązaniem są także krótkie zajęcia on-line, w czasie których pracownicy Politechniki Poznańskiej odpowiadają na najbardziej nurtujące młodzież pytania, takie jak np. w jaki sposób myśli robot czy jak pogodzić ochronę środowiska z wysoką jakością produktów. W realizację projektu zaangażowani są też pracodawcy. W poszczególne działania włączają się również powiatowe urzędy pracy, których przedstawiciele zapraszani są na spotkania Wielkopolskiej Sieci Edukacyjno-Gospodarczej wspierającej rozwój szkolnictwa zawodowego i definiującej potrzeby kompetencyjne na rynku pracy.
– Staraliśmy się przygotować ofertę, która spełni oczekiwania młodzieży. I wydaje się, że nasze założenia się udały.
W zajęciach laboratoryjnych od marca 2024 roku wzięło już udział ponad 2000 uczniów. O pozytywnej ocenie szkół może świadczyć, że planowaliśmy współpracę z 40 placówkami z województwa, a zgłosiło się aż 78 szkół.
Na laboratoria zgłasza się trzykrotnie więcej uczniów niż możemy przyjąć. Reagujemy na to zainteresowanie. Już udało nam się zwiększyć planowaną liczbę uczestników o kilkuset – podkreśla Dorota Kinal.
Projekt „Czas zawodowców dla Wielkopolski” realizowany jest przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego (reprezentowany przez Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu) w partnerstwie z Politechniką Poznańską. Aktualna edycja realizowana jest od lipca 2023 r. potrwa do 30 czerwca 2029 r. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 61,4 mln zł, z czego unijne dofinansowanie to ponad 43 mln zł.
Jak wielkopolskie szkoły kształcą przyszłych fachowców? Sprawdź!
Łukasz Karkoszka