nasz region
e-biuletyn
nr 2 | 2015
Dobre praktyki
Profesje zawodowców
i miód sukcesu
Aż dwa projekty z naszego regionu zdobyły głów-
ne nagrody wVIII edycji ogólnopolskiego konkur-
su „Dobre praktyki Europejski Fundusz Społeczny
2014”, organizowanego przez Ministerstwo Infra-
struktury i Rozwoju. Tytułem „Najlepsza inwesty-
cja w człowieka 2014” mogą się pochwalić Pilskie
Centrum Pomocy Bliźniemu MONAR – MARKOT
oraz Samorząd Województwa Wielkopolskiego
w Poznaniu.
Nadszedł czas zmian, konkretnie „Czas zawodowców”
albo szerzej – cała epoka. A to wszystko dzięki lu-
dziom, którzy szukali i znaleźli rozwiązanie problemu
całymi latami nierozwiązanego – rozmijających się
oczekiwań pracodawców wobec niewystarczających
umiejętności absolwentów szkół zawodowych. Do tej
pory szkolnictwo zawodowe nie zaspokajało potrzeb
rynku pracy – kształciło fachowców, których on nie
potrzebuje.
Zawodowstwo pilnie potrzebne
Pomysł był prosty, ale w swej prostocie genialny –
należy doprowadzić do spotkania, rozmów, a potem
wspólnej pracy obu stron! Powstał projekt „Czas za-
wodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe”.
To pomysł zmiany uczenia i myślenia o kształceniu za-
wodowym, który sprowadza się do założenia, iż czas
już najwyższy wzmocnić teorię praktyką i doświad-
czeniem, zdobywanym w realnej rzeczywistości za-
kładów pracy i laboratoriów, a nie tylko w salach lek-
cyjnych. Trzeba przygotować fachowców, naprawdę
potrzebnych firmom: m.in. logistyków mechatroni-
ków, specjalistów organizacji reklamy, ekonomistów,
informatyków i handlowców.
–
Wszystkie nasze działania idą obecnie w kierunku
współpracy szkół i pracodawców w kształceniu zawo-
dowym, a w szczególności w praktycznej nauce zawo-
du. Projekt „Czas zawodowców” tomoim zdaniem strzał
w dziesiątkę
– podkreśla Marzena Wodzińska, członek
Zarządu Województwa Wielkopolskiego.
– To działa-
nie wpisujące się wpriorytety nowoczesnego kształcenia
zawodowego. Szkoły kształcące zawodowo zmieniają
się na naszych oczach
.
Czas docenić „zawodówki”
MarzenaWodzińska zwraca uwagę, że dzięki wsparciu
unijnemu oraz zaangażowaniu samorządów w szko-
łach pojawiają się nowoczesne urządzenia i maszyny,
prowadzone są profesjonalne szkolenia dla nauczy-
cieli, a sami uczniowie kierowani są na praktyki do naj-
lepszych wielkopolskich przedsiębiorstw. Rośnie też
nowe pokolenie ludzi sukcesu, fachowców, którzy