Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 15 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 15 Next Page
Page Background

To zdiagnozowane branże gospodarki, w których Wiel-

kopolska jest mocna. Chodzi o to, by właśnie je wspie-

rać. Istotne jest tu takie powiązanie nauki i biznesu,

by projekty powstające w laboratoriach mogły trafić

do produkcji. Wsparcie przedsiębiorców w zakresie

B+R (badania i rozwój) będzie odbywać się wyłącznie

w ramach inteligentnych specjalizacji.

 Czy wiemy już, jakie będą wielkopolskie specja-

lizacje?

Ostatecznie w Wielkopolsce wyłoniono sześć ob-

szarów, w których będziemy się specjalizować. Są to:

biosurowce i żywność dla świadomych konsumentów,

wnętrza przyszłości, przemysł jutra, wyspecjalizowane

procesy logistyczne, rozwój oparty na ICT (teleinforma-

tyce) oraz nowoczesne technologie medyczne.

 Ważnym dokumentem, który był negocjowany

w ostatnich miesiącach, jest Kontrakt Terytorialny

dla województwa wielkopolskiego. Jakie jest jego

znaczenie?

Kontrakt Terytorialny to umowa, którą Zarząd Wo-

jewództwa Wielkopolskiego zawarł z Radą Ministrów.

Jest on narzędziem, które pozwoli na lepszą koordyna-

cję działań szczebli rządowego i samorządowego oraz

na dopasowanie finansowania inwestycji do specyficz-

nych potrzeb i mocnych stron naszego regionu. Szacu-

je się, że łączne zaangażowanie środków publicznych,

europejskich i krajowych na działania z zakresu polityki

rozwoju w latach 2014-2023 w ramach obecnej edy-

cji Kontraktu dla Wielkopolski może wynieść ok. 29,6

mld zł. W umowie, którą podpisaliśmy w listopadzie

ubiegłego roku, określiliśmy wspólnie z rządem cele

i przedsięwzięcia priorytetowe mające istotne znacze-

nie dla rozwoju kraju i naszego województwa.

 Mógłby Pan podać przykład takich przedsię-

wzięć?

Inwestycji jest sporo. Wskażę te, które mają istotne

znaczenie komunikacyjne dla regionu. Są to między

innymi: dokończenie budowy drogi ekspresowej S5,

prace studialne dla budowy S11 na odcinku Kórnik –

Ostrów. W dokumencie wpisane są również przedsię-

wzięcia na wielkopolskich odcinkach linii kolejowych

czy utworzenie kolei aglomeracyjnej obsługującej

obszar aglomeracji poznańskiej.

 Wielkopolska czeka na unijne pieniądze z nie-

cierpliwością. Co wstrzymuje rozpisanie pierw-

szych naborów?

Do uruchomienia programu potrzebne jest spełnie-

nie trzech warunków: poddanie się procesowi desyg-

nacji, zawarcie aneksu do Kontraktu Terytorialnego

oraz zatwierdzenie kryteriów wyboru projektów. Pro-

ces związany ze spełnieniem pierwszego z nich roz-

poczęliśmy w pierwszych dniach kwietnia. Czekamy

na zatwierdzenie przygotowanych przez nas: opisu

funkcji i procedur, struktury organizacyjnej oraz zasad

zarządzania programem. Aneks do Kontraktu określi

natomiast wysokość, sposób i warunki finansowania

WRPO 2014+. Nie zostało to ujęte w podpisanej wcześ-

niej umowie, ponieważ nie były wówczas zakończone

negocjacje z Komisją Europejską dotyczące kształtu

programów operacyjnych. Aneks właściwie warunku-

je rozpoczęcie finansowania realizacji przedsięwzięć

w ramach WRPO 2014+. Dlatego istotne jest, aby jego

podpisanie nastąpiło jak najszybciej. 20 kwietnia nato-

miast Komitet Monitorujący WRPO 2014+ zatwierdził

kryteria wyboru projektów do wybranych konkursów.

Sądzę jednak, że pierwsze nabory uda nam się ogłosić

jeszcze w tym półroczu.

Rozmawiała Małgorzata Linettej