Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 15 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 15 Next Page
Page Background

funkcjonalnym Poznania zostały wyodrębnione na

szczeblu centralnym i dołożone do WRPO. Warto też

dodać, że umowy dotyczące wdrażania ZIT Urząd

Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego pod-

pisał jako drugi region w Polsce.

 Czy już wiemy, jakie projekty będą realizowane

w ramach ZIT?

Tak, plany są dość precyzyjne. Naszym „flagowym

okrętem” jest Poznańska Kolej Metropolitalna. Ten

projekt pochłonie 108 mln euro, czyli ponad połowę

środków przeznaczonych na poznańskie ZIT, na które

otrzymamy prawie 200 mln euro. Głównym naszym

celem jest budowa punktów przesiadkowych przy

stacjach i przystankach kolejowych na obszarze ca-

łej aglomeracji. Realizatorami tych inwestycji będą

samorządy gmin będących członkami Stowarzysze-

nia. Chodzi o punkty, do których pasażerowie będą

docierać różnymi środkami transportu po to, by tam

wygodnie i sprawnie przesiąść się do pociągu. Na po-

trzeby punktów przesiadkowych powstaną drogi do-

jazdowe, trasy rowerowe, chodniki, podjazdy dla au-

tobusów, a także parkingi, na których będzie można

zostawić swój samochód.

 Dlaczego aż tak dużo pieniędzy zostanie wyda-

nych właśnie na kolej metropolitalną?

Wystarczy choć raz spróbować w porannym szczy-

cie wjechać samochodem do Poznania, by wiedzieć,

że jest to wielki problem. Codziennie rano do miasta

wjeżdża około 40 tysięcy samochodów. Trzeba więc

zrobić wszystko i zachęcić ludzi, by swe pojazdy zo-

stawiali poza granicami Poznania, a do centrum wy-

godnie dojeżdżali komunikacją publiczną.

 Czy w ramach ZIT będzie także finansowana ko-

nieczna budowa trzeciego toru między stacjami

Poznań Główny i Poznań Wschód?

Nie w tym projekcie, jednak chcemy, by budowa

trzeciego toru była projektem komplementarnym do

tego realizowanego w ramach ZIT, a finansowanym ze

środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Śro-

dowisko. Jednak w tym przypadku inwestorem będą

Polskie Linie Kolejowe PKP S.A., zatem nie wszystko

w tej kwestii będzie zależało od nas.

 Jakie inne projekty będą realizowane w ramach

Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych?

Ważnym zaplanowanym w Strategii ZIT zadaniem

będzie także wsparcie szkolnictwa zawodowego. To

działanie kompleksowe, z jednej strony rozwój infra-

struktury, czyli np. budowa, rozbudowa obiektów,

z drugiej strony promowanie kształcenia zawodowe-

go wśród uczniów gimnazjów. Na te działania mamy

łącznie 23 mln euro. Będziemy wspierać także roz-

wój metropolitarnych tras rowerowych oraz termo-

modernizację budynków użyteczności publicznej.

To wszystko w ramach priorytetów inwestycyjnych

związanych z ochroną środowiska. Ponadto finanso-

wane będą projekty związane z lepszym dostępem

do usług zdrowotnych i społecznych.

 Jaka jest rola Stowarzyszenia Metropolia Po-

znań w ZIT?