funkcjonalnym Poznania zostały wyodrębnione na
szczeblu centralnym i dołożone do WRPO. Warto też
dodać, że umowy dotyczące wdrażania ZIT Urząd
Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego pod-
pisał jako drugi region w Polsce.
Czy już wiemy, jakie projekty będą realizowane
w ramach ZIT?
Tak, plany są dość precyzyjne. Naszym „flagowym
okrętem” jest Poznańska Kolej Metropolitalna. Ten
projekt pochłonie 108 mln euro, czyli ponad połowę
środków przeznaczonych na poznańskie ZIT, na które
otrzymamy prawie 200 mln euro. Głównym naszym
celem jest budowa punktów przesiadkowych przy
stacjach i przystankach kolejowych na obszarze ca-
łej aglomeracji. Realizatorami tych inwestycji będą
samorządy gmin będących członkami Stowarzysze-
nia. Chodzi o punkty, do których pasażerowie będą
docierać różnymi środkami transportu po to, by tam
wygodnie i sprawnie przesiąść się do pociągu. Na po-
trzeby punktów przesiadkowych powstaną drogi do-
jazdowe, trasy rowerowe, chodniki, podjazdy dla au-
tobusów, a także parkingi, na których będzie można
zostawić swój samochód.
Dlaczego aż tak dużo pieniędzy zostanie wyda-
nych właśnie na kolej metropolitalną?
Wystarczy choć raz spróbować w porannym szczy-
cie wjechać samochodem do Poznania, by wiedzieć,
że jest to wielki problem. Codziennie rano do miasta
wjeżdża około 40 tysięcy samochodów. Trzeba więc
zrobić wszystko i zachęcić ludzi, by swe pojazdy zo-
stawiali poza granicami Poznania, a do centrum wy-
godnie dojeżdżali komunikacją publiczną.
Czy w ramach ZIT będzie także finansowana ko-
nieczna budowa trzeciego toru między stacjami
Poznań Główny i Poznań Wschód?
Nie w tym projekcie, jednak chcemy, by budowa
trzeciego toru była projektem komplementarnym do
tego realizowanego w ramach ZIT, a finansowanym ze
środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Śro-
dowisko. Jednak w tym przypadku inwestorem będą
Polskie Linie Kolejowe PKP S.A., zatem nie wszystko
w tej kwestii będzie zależało od nas.
Jakie inne projekty będą realizowane w ramach
Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych?
Ważnym zaplanowanym w Strategii ZIT zadaniem
będzie także wsparcie szkolnictwa zawodowego. To
działanie kompleksowe, z jednej strony rozwój infra-
struktury, czyli np. budowa, rozbudowa obiektów,
z drugiej strony promowanie kształcenia zawodowe-
go wśród uczniów gimnazjów. Na te działania mamy
łącznie 23 mln euro. Będziemy wspierać także roz-
wój metropolitarnych tras rowerowych oraz termo-
modernizację budynków użyteczności publicznej.
To wszystko w ramach priorytetów inwestycyjnych
związanych z ochroną środowiska. Ponadto finanso-
wane będą projekty związane z lepszym dostępem
do usług zdrowotnych i społecznych.
Jaka jest rola Stowarzyszenia Metropolia Po-
znań w ZIT?