Znikają białe plamy, a listy rezerwowe powoli przestają być potrzebne. Wielkopolska mapa edukacji przedszkolnej systematycznie się zmienia. Na wsiach i w małych miejscowościach przybyło nowych placówek, stare są modernizowane, poprawia się też oferta zajęć dla najmłodszych. Te zmiany na lepsze to efekt wielomilionowych nakładów na infrastrukturę i edukację przedszkolną z WRPO 2014+.
Przedszkole to pierwszy etap edukacji. Dobrowolny, ale równie ważny jak obowiązkowa edukacja szkolna. To czas intensywnego rozwoju dziecka. Od zdobytych w tym czasie umiejętności i doświadczeń zależą jego rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny, a także przyszłe sukcesy szkolne. Każde dziecko powinno mieć równe szanse na starcie. Dlatego celem Zarządu Województwa Wielkopolskiego było zapełnienie białych plam na regionalnej mapie edukacji przedszkolnej: – W 2016 r. w Wielkopolsce odsetek dzieci w wieku 3-6 lat objętych wychowaniem przedszkolnym wynosił 83,2%. Odnotowano jednak znaczące zróżnicowanie między miastami, gdzie odsetek ten wynosił 100,9%, a terenami wiejskimi, na których zaledwie 64,9% dzieci zostało objętych wychowaniem przedszkolnym – mówi Sylwia Wójcik, dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu.
Dotacje na wychowanie przedszkolne trafiały do całego regionu. – Jednakże w związku z istniejącymi dysproporcjami w regionie Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ wyżej ocenia projekty, które są realizowane w gminach, dla których poziom upowszechnienia wychowania przedszkolnego jest niższy od średniej dla województwa – mówi Sylwia Wójcik. Dzięki temu po raz pierwszy do przedszkola poszło wiele maluchów np. z gminy Kramsk. Ta gmina, w której do niedawna dostęp do edukacji przedszkolnej miało 60% dzieci, była jedną z wielu, które otrzymały wsparcie z WRPO 2014+. – Projekt niweluje dysproporcje w dostępie do nowoczesnej edukacji dzieci najmłodszych z terenów wiejskich. Umożliwia dostęp do profesjonalnej bazy dydaktycznej, bez której dzieci „skazane” są na pozostawanie w domach – mówiła na początku roku Anna Kasprzak z tutejszego Urzędu Gminy. Statystyki poszły w górę w wielu wiejskich i miejsko-wiejskich gminach w Wielkopolsce. A to coś więcej niż liczby, to więcej dzieci z lepszymi widokami na edukacyjny i zawodowy sukces.
Do 22 grudnia br. trwa nabór wniosków
w poddziałaniu 8.1.1 „Edukacja przedszkolna”
Przedszkole jak z bajki
Myśląc o przedszkolu jako miejscu, wyobrażamy sobie zazwyczaj budynek z placem zabaw, kolorowy, jasny i przestronny. W wielu wielkopolskich gminach te wyobrażenia nie pokrywały się z rzeczywistością. Placówki często mieściły się w starych, zaniedbanych budynkach, niedostosowanych do potrzeb najmłodszych. Dlatego wsparcie z regionalnego programu musiało uwzględnić potrzeby lokalowe. Tak jak w Lubaszu, gdzie do starego przedszkola dobudowano nowe skrzydło. W nowej części powstały cztery pełnowymiarowe sale edukacyjne, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. „Stara” i „nowa” część przedszkola zostały połączone za pomocą pochylni, aby dzieci niepełnosprawne mogły bez przeszkód dostać się do starszej części budynku. Dzięki inwestycji dzieci i kadra mają do dyspozycji cztery nowe sale edukacyjne, salę rehabilitacyjną i salę do ćwiczeń gimnastycznych. A od września tego roku w Lubaszu przyjęto o 25 dzieci więcej niż rok wcześniej.
Tabliczki „Uwaga – budowa” i „Uwaga – remont” zawisły na wielu obiektach przedszkolnych w regionie. I wciąż pojawiają się kolejne. Niedawno wsparcie otrzymały gminy Łubowo, Kórnik, Trzemeszno i Czerniejewo. Pierwsza z nich dzięki dotacji postawi nowe przedszkole w Fałkowie, pozostałe rozbudują lub zmodernizują placówki, które już działają – w Szczodrzykowie, Trzemesznie i Żydowie. To gruntowne remonty, a nie tylko wakacyjne malowanie ścian. Po unijnych metamorfozach w wielu placówkach pojawiły się przestronne szatnie, duże sale z ogrzewaniem podłogowym i wentylacją, gabinety dla specjalistów. – Teraz widać europejski standard. Sale są duże, przestronne, dzieci mają sporo miejsca do zabawy. Są kąciki tematyczne, z zabawkami, książkami, ściany tablicowe do rysowania kredą, pomysłowe osłony na kaloryfery. Mamy sprzęt audio, jest nawet wentylacja, co w upały bardzo się przydaje. Powstają funkcjonalne place zabaw i parkingi dla rodziców i kadry – mówi Dorota Palicka, nauczycielka z gnieźnieńskiego przedszkola nr 12, które również przeszło taki remont.
W przedszkolu jeszcze ciekawiej
Zmiany w przedszkolach widać gołym okiem. Zmienia się też plan zajęć – na bardziej różnorodny. Unijne inwestycje uwzględniają dofinansowanie dodatkowych zajęć i kształcenie kadry. Jak prognozuje Sylwia Wójcik, dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego: – Realizowane projekty mają przyczynić się do utworzenia ponad 3700 nowych miejsc wychowania przedszkolnego. Przewidują również objęcie ponad 4500 dzieci w wieku 2,5-4 lat zajęciami dodatkowymi zwiększającymi szanse edukacyjne dzieci, wyrównującymi zdiagnozowane deficyty czy podnoszącymi jakość edukacji przedszkolnej. Kilkulatki mają do dyspozycji nowe zabawki, gry i puzzle, ale przede wszystkim mogą uczestniczyć w zajęciach językowych, plastycznych, tanecznych, informatycznych, florystycznych czy teatralnych.
Wiele przedszkoli dzięki wsparciu mogło zatrudnić logopedę, psychologa czy rehabilitanta. Takie aktywności doceniają zwłaszcza rodzice w mniejszych miejscowościach i na wsiach. – Dzięki wsparciu WRPO 2014+ zyskują nie tylko dzieci: 230 nauczycieli wychowania przedszkolnego podniesie swoje kwalifikacje zawodowe w zakresie wykonywanej pracy dzięki udziałowi w kursach dokształcających lub studiach podyplomowych – podkreśla Sylwia Wójcik.
Dzieci w przedszkolu, rodzice w pracy
Zapewnienie bezpłatnej edukacji przedszkolnej przekłada się również na wzrost aktywności zawodowej kobiet. Ma to duże znaczenie zwłaszcza na terenach wiejskich, gdzie matki w wieku produkcyjnym wychowujące dzieci stanowią dużą część tzw. ukrytego bezrobocia. Zapewnienie opieki maluchom daje możliwość kobietom na podjęcie pracy zarobkowej. W przypadku edukacji przedszkolnej każda wydana złotówka procentuje. Zmiany na lepsze widać już dziś, gołym okiem. Plony dzisiejszych inwestycji będzie można zbierać latami – ich dobroczynny wpływ przejawiać się będzie zarówno w jednostkowych biografiach dzisiejszych przedszkolaków, jak i w edukacyjnych statystykach.
Monika Wierżyńska
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny 2014+ wspiera przedszkola w ramach dwóch poddziałań: 9.3.1 „Inwestowanie w rozwój infrastruktury przedszkolnej” oraz 8.1.1 „Edukacja przedszkolna”. Z pierwszego realizowane są przedsięwzięcia zwiększające dostęp do trwałej i dobrej jakościowo edukacji przedszkolnej. W drugim działaniu wsparcie kierowane jest głównie na infrastrukturę przedszkolną: budowę, rozbudowę, przebudowę, adaptację obiektów oraz ich wyposażenie lub doposażenie. W sumie jak dotąd na infrastrukturę przyznano 45 mln zł wsparcia (9.3.1) oraz podpisano 104 umowy na prawie 40,5 mln zł na wychowanie przedszkolne dla najmłodszych (8.1.1).