Rynkowi pracy służy aktywizacja osób mających kłopoty ze znalezieniem zatrudnienia oraz podnoszenie kwalifikacji młodych ludzi, odpowiadające oczekiwaniom pracodawców. Unia również wspiera takie podejście w konkursach na aktywizacje zawodową i kształcenie zawodowe młodzieży.
– Głównymi przyczynami bezrobocia są niskie, nieodpowiadające na potrzeby pracodawców kompetencje i kwalifikacje oraz brak doświadczenia zawodowego potencjalnych pracowników – potwierdza Sylwia Wójcik, dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego. W rozwiązaniu tego problemu pomóc ma wsparcie udzielane w ramach działania 6.1. – Obejmuje ono aktywizację zawodową osób znajdujących się w trudnej sytuacji na rynku pracy, np. osób w wieku 50 lat i więcej, niepełnosprawnych czy o niskich kwalifikacjach. Wzrost kwalifikacji, kompetencji oraz doświadczenia zawodowego tych osób przekłada się w konsekwencji na poprawę dostępu do trwałego i wysokiej jakości zatrudnienia – tłumaczy Sylwia Wójcik.
Powiatowe Urzędy Pracy mogły w ramach projektów pozakonkursowych wykorzystać łącznie 43,9 mln zł, w tym 37,3 mln zł dofinansowania z EFS. Umowy zawarto z 11 Powiatowymi Urzędami Pracy. Projekty są realizowane od stycznia 2017 do czerwca 2018 roku. Ten o największej skali jest realizowany w powiecie konińskim. – Ma on zwiększyć szanse na rynku pracy osobom, które mają szczególne trudności w znalezieniu zatrudnienia. Dodatkowym autem projektu jest coraz większe zainteresowanie pracodawców organizacją proponowanych aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu dla osób powyżej 30. roku życia – podkreśla Anna Subda, zastępca dyrektora PUP w Koninie.
Zgodnie z założeniami pomoc trafi łącznie do 764 osób. Będzie to możliwość odbycia stażu, jednorazowe środki na start własnej działalności, szkolenia i prace interwencyjne. W skład „pakietu” wchodzą m.in. ustalenie profilu pomocy, Indywidualny Plan Działania, pośrednictwo pracy lub poradnictwo zawodowe. Działania skierowane są do osób długotrwale bezrobotnych, z niepełnosprawnościami, osób o niskich kwalifikacjach, w wieku 50 lat i więcej oraz kobiet. Każdy uczestnik może liczyć na indywidualnie dopasowane wsparcie.
W Kaliszu i powiecie kaliskim trafi ono do 211 osób bezrobotnych. Minimum 79 osób powinno podjąć zatrudnienie po zakończeniu projektu.
– Projekty nakierowane są na zniwelowanie barier uniemożliwiających podjęcie zatrudnienia lub samozatrudnienia. Również ważne jest jego utrzymanie przez osoby, które zmagają się z brakiem lub małym doświadczeniem zawodowym, niskimi lub nieadekwatnymi do zapotrzebowania kwalifikacjami zawodowymi oraz brakiem wystarczających środków finansowych na założenie własnej działalności gospodarczej – tłumaczy Dominika Cozaś z Referatu Obsługi Projektów PUP Kalisz.
Kolski projekt adresowany jest do co najmniej 283 osób. – Program wpłynie na poprawę sytuacji na kolskim rynku pracy. Przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia, które w naszym powiecie jest dość wysokie (10,3% – II/2017), a rynek pracy zasilą pracownicy bogatsi o doświadczenie, umiejętności i wiedzę – tłumaczy Ewa Kaźmierowska, specjalista ds. programów w PUP w Kole.
Kwalifikacje na najwyższym poziomie
Druga grupa projektów związanych z rynkiem pracy – realizowana w ramach poddziałania 8.3.1 – dotyczy kwalifikacji absolwentów. – Wielu wielkopolskich pracodawców negatywnie ocenia stopień przygotowania absolwentów szkół zarówno do podjęcia pracy, jak i rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Wsparcie udzielane w ramach poddziałania 8.3.1 przyczyni się do podniesienia kwalifikacji zawodowych oczekiwanych na rynku pracy uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego, umożliwienia zdobycia doświadczenia w czasie praktyk czy staży u przedsiębiorców, co w efekcie zwiększy szanse na zatrudnienie i poprawi ich zdolność do zatrudnienia. Czynny udział przedsiębiorstw w procesie kształcenia pozwoli przygotować młodzież do wejścia na rynek pracy – mówi Sylwia Wójcik.
Fundusze trafią m.in. do młodzieży z powiatów: konińskiego, grodziskiego, wolsztyńskiego, jarocińskiego (3 projekty dla 3 Zespołów Szkół), śremskiego, średzkiego i tureckiego. Projekt „Kształcenie zawodowe w naszych szkołach to dobry wybór” obejmuje uczniów szkół w Nowym Tomyślu, Opalenicy, Międzychodzie i Czarnkowie.
Jak w praktyce wygląda wsparcie? W projekcie „Naszym priorytetem sukces zawodowy – program edukacji zawodowej w powiecie konińskim” położono nacisk na zapewnienie 148 uczniom dwóch wybranych placówek (w Kleczewie i Sompolnie) doświadczenia zawodowego poprzez organizację staży zawodowych i praktyk oraz szkoleń i kursów zawodowych. – Uczniowie zostaną też objęci opieką doradcy zawodowego, a nauczycieli skierujemy na specjalistyczne szkolenia oraz sfinansujemy studia podyplomowe. Projekt zakłada również adaptację i wyposażenie dwóch pracowni zawodowych: krawieckiej i stolarskiej – tłumaczy Witold Nowak, naczelnik Wydziału Rozwoju i Promocji Starostwa Powiatowego w Koninie.
Wystartowała także „Grodziska Kuźnia Profesjonalistów” – wart 614,7 tys. zł projekt dla uczniów Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Grodzisku Wielkopolskim. Projekt realizuje Fundacja Inicjowania Rozwoju Społecznego. – Młodzi ludzie mają dziś bardzo sprecyzowane plany, znacznie szybciej niż ich rodzice zastanawiają się nad tym, co będą robić w przyszłości i podporządkowują temu swoje wybory, także edukacyjne. Dlatego tego typu inicjatywy są dla szkół szansą na to, by poszerzyć swoją ofertę o nowe kierunki – mówi Karolina Piotrowska z FIRS.
Szkolenia i kursy uruchamiane są partiami, tak by mogły z nich skorzystać kolejne roczniki (projekt trwa do lipca 2019 roku). Obecnie w dodatkowych zajęciach uczestniczy 51 uczniów. Czeka na nich m.in. bezpłatny kurs pozwalający uzyskać cenione certyfikaty MIG/MAG i TIG, ale także szkolenia z projektowania i druku 3D (szkołę wyposażono w drukarki; przeszkolono też nauczycieli), programowania, grafiki internetowej, marketingu i fotografii w reklamie, wizażu czy zarządzania kadrami.
Dużą skalą – 459 uczniów i 16 nauczycieli z 8 szkół – charakteryzuje się projekt „Logistyka stawia na technika”, realizowany przez Wyższą Szkołę Logistyki (WSL) w Poznaniu. Plan działań został poprzedzony badaniem zapotrzebowania na konkretne aktywności, przeprowadzonym w 8 szkołach kształcących w zawodzie technik logistyk. I tak powstał plan obejmujący m.in. 150 h staży w firmach dla 96 uczniów, spotkania w WSL i przedsiębiorstwach oraz konferencje Logmeeting. wlkp z udziałem prelegentów z firm logistycznych, transportowych i spedycyjnych, organizację zawodów Najlepsi Logistycy.wlkp i certyfikację ELA na poziomie Candidate Junior Logistician dla 92 najlepszych uczniów biorących udział w projekcie. Dla nauczycieli przewidziano cztery dwudniowe panele dyskusyjno-problemowe z udziałem praktyków ze świata biznesu a dla szkół pakiety specjalistycznych pomocy dydaktycznych umożliwiających realizację zajęć w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy w branży logistycznej (m.in tablice dydaktyczne, makiety obiektów logistycznych oraz filmy w technologii 360 stopni).
Branża logistyczna w Wielkopolsce rozwija się szczególnie intensywnie, a zawody logistyk i spedytor już teraz wskazywane są w grupie zawodów deficytowych. Dlatego Wyższa Szkoła Logistyki od początków swojego istnienia aktywnie wspiera edukację w szkołach ponadgimnazjalnych kształcących w zawodach technik logistyk i technik spedytor. – „Logistyka stawia na technika” to kolejny nasz projekt, służący realnemu podniesieniu kwalifikacji zawodowych przyszłych logistyków. Dzięki niemu edukacja w klasach logistycznych nabierze praktycznego wymiaru, a młodzi logistycy będą mogli spotykać się z ekspertami z branży TSL oraz czerpać z ich wiedzy i doświadczenia. Atrakcyjne formy nauczania oraz bliska współpraca z przedstawicielami świata biznesu mają zmotywować młodzież do nauki. W efekcie uczniowie będą w przyszłości lepszymi pracownikami i łatwiej im będzie znaleźć satysfakcjonującą, atrakcyjną pracę – mówi dr. hab. inż. Piotr Cyplik, prorektor Wyższej Szkoły Logistyki.
Małgorzata Remisiewicz