To nie gadżety mają promować projekty. Istotny jest dobrze sformułowany przekaz – mówi DANUTA SOWIŃSKA, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu.
Jak przez 13 lat obecności Polski w Unii Europejskiej zmieniał się wizerunek Funduszy Europejskich?
W krótkim okresie od przystąpienia Polski do UE udało się zbudować bardzo pozytywny, a przy tym bardzo stabilny wizerunek Funduszy Europejskich. Wyniki badań ewaluacyjnych wskazują, iż zarówno na początku, jak i na końcu perspektywy finansowej na lata 2007-2013 ponad 90% mieszkańców Wielkopolski znało sformułowanie „Fundusze Europejskie”. Niemal każda z tych osób zgadza się także ze stwierdzeniem, że „Fundusze Europejskie przyczyniają się do rozwoju województwa”. Ponad 80% mieszkańców dostrzega w środkach europejskich szansę na rozwiązanie realnych problemów regionu. To twarde dane, które potwierdzają pozytywne spojrzenie społeczności na wdrażanie środków europejskich. Mieszkańcy zauważają efekty realizacji inwestycji, ale również doceniają możliwości korzystania ze szkoleń, kursów czy staży finansowanych z Funduszy Europejskich.
Czy Wielkopolanie na tle innych regionów więcej wiedzą na temat Funduszy Europejskich?
Jest pewne, że Wielkopolanie dostrzegają wpływ Funduszy Europejskich na zachodzące zmiany w województwie. Jak wynika z badań, ponad 90% mieszkańców zgadza się ze stwierdzeniem, że Fundusze Europejskie przyczyniają się do rozwoju województwa. Połowa z nich (ponad 45% ogólnej liczby ludności) odczuwa osobiste korzyści wynikające z wdrażania środków europejskich w naszym regionie. Jest to relatywnie wysoki wynik w porównaniu ze średnią krajową dla wszystkich województw, która wynosi 34%. Dużą rolę odgrywają prowadzone na bieżąco działania informacyjno – promocyjne. Myślę tutaj zarówno o działaniach beneficjentów, mediach, ale także Instytucji Zarządzającej Programem – od programów telewizyjnych, audycji radiowych poprzez internet, prasę, szkolenia, kończąc na konferencjach, konkursach i wydarzeniach.
Promocja projektu należy do obowiązków beneficjenta. Jakie istotne wymogi i ograniczenia narzucają przepisy unijne i krajowe?
Promocja projektu jest obowiązkowa i wynika wprost z rozporządzeń unijnych. Nie ma natomiast jednoznacznych ograniczeń dotyczących sposobu prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych. Komisja Europejska jedynie wskazuje na kwestie dotyczące zakupu gadżetów. Odstępujemy od takiej formy promocji, ponieważ nie wiąże się ona bezpośrednio z realizacją projektu. To nie gadżety mają promować projekty. Istotna jest informacja i dobrze sformułowany przekaz, który powinien być przyswajalny dla osób niekoniecznie związanych z funduszami. Stawiamy na komunikatywny język.
90% mieszkańców zgadza się ze stwierdzeniem,
że Fundusze Europejskie przyczyniają się do rozwoju województwa
Promowanie nie musi być jednak traktowane jedynie jako obligatoryjny element. Dlaczego warto promować projekty i wykraczać poza ramy wyznaczone przez przepisy?
Warto zaznaczyć, że jest to swego rodzaju korzyść i inwestycja, która może pomóc beneficjentom wejść na nowe rynki, rozszerzyć współpracę z kontrahentami i pozyskać nowych klientów. Dobra promocja pozwala przekazać społeczeństwu, w jaki sposób projekt został zrealizowany, jakie korzyści zostały osiągnięte, jakie nowe usługi i produkty pojawiły się dzięki niemu.
Dni Otwarte Funduszy Europejskich (DOFE) zorganizowano już po raz czwarty. W tej ogólnopolskiej akcji biorą udział również beneficjenci z Wielkopolski. Jakie możliwości stwarza to wydarzenie zarówno dla IZ WRPO 2014+, jak i dla organizatorów poszczególnych wydarzeń?
Jak dużo beneficjentów chce pokazywać swoje projekty podczas DOFE?
W tym roku mieliśmy prawie 70 zgłoszeń. Wśród instytucji, które udostępniły nam swoje siedziby i zaprezentowały szereg atrakcji, mieliśmy również wielu beneficjentów WRPO. Na przykład Rezerwat Archeologiczny Genius loci w Poznaniu pokazał dzieciom, jakimi zabawkami bawiono się w średniowieczu. Gmina Miejska Chodzież zorganizowała rajd rowerowy wokół jeziora miejskiego i rejs statkiem. W Olandii w Prusimiu odwiedzający poznawali życie XVIII-wiecznych osadników – Olendrów. W Nobel Tower dzieci bawiły się na ekowarsztatatach.
W tym roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego organizuje drugą edycję imprezy „ZaBIEGaj o FUNdusze”. To nowa forma promocji i komunikacji tematyki związanej z Funduszami Europejskimi.
Mamy bardzo dobre doświadczenia z poprzedniego roku. I choć sam bieg jest ciekawą inicjatywą, to dla nas jest ważne przede wszystkim to, że przychodzą do nas ludzie, którzy chcą dowiedzieć się jak otrzymać dofinansowanie, jakie są aktualne i planowane nabory wniosków. Są również i ci, którzy skorzystali z Funduszy Europejskich. Oni dzielą się swoim doświadczeniem z innymi, mówią, jakie korzyści osiągnęli dzięki realizacji swoich projektów.
Tegoroczna akcja „ZaBIEGaj o FUNdusze” odbędzie się 30 września nad Jeziorem Maltańskim. Już teraz wszystkich zapraszam do udziału w tym wydarzeniu. Będzie można przebiec dystans 5 km. W zeszłym roku nad Maltę przyszło 500 osób, liczę, że w tym roku będzie nas jeszcze więcej.
Biuletyn „Nasz Region” ukazuje się również w formule nowoczesnego e-magazynu. To nowy wygodny kanał komunikacji. Czym on jest dla beneficjentów i mieszkańców województwa?
Zależy nam na docieraniu z informacją o FE za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji. Wiemy, że nasz odbiorca korzysta z różnych mediów, począwszy od prasy przez telewizję, radio i skończywszy na „nowych mediach”. Jesteśmy obecni wszędzie z informacją o FE. Miesięcznik e- biuletyn „Nasz Region” oraz kwartalnik „Nasz Region” są przykładem tego, że ta sama lub zbliżona treść informacji, aby skuteczniej dotarła do różnorodnego odbiorcy, dobrze, aby była dystrybuowana zarówno w tradycyjnej formie papierowej, ale także za pomocą internetu. Zdajemy sobie sprawę z tego, że w szczególności młode pokolenie wyszukuje informacji w internecie, ale nie możemy też rezygnować z tradycyjnego wydania papierowego, stąd pomysł, aby wydawać biuletyn informacyjny o WRPO w wersji papierowej i elektronicznej.
Zapraszamy do informowania nas o zrealizowanych z sukcesem projektach
(zmieniamywielkopolske@umww.pl).
My napiszemy o nich, a może nawet zrobimy film
Biuletyn w takiej formule jest okazją, aby utrzymywać stałą sieć współpracy z beneficjentami WRPO w zakresie informacji i promocji. Z tego powodu w tym roku uruchomiliśmy skrzynkę zmieniamywielkopolske@umww.pl, za jej pośrednictwem beneficjenci mogą wysyłać do nas informacje o realizowanych projektach. Jesteśmy ciekawi, w jaki sposób przy wykorzystaniu dotacji nasi beneficjenci rozwijają swoje firmy, zmieniają najbliższe okolice czy rozwiązują konkretne problemy społeczne. Szukamy interesujących historii oraz ludzi, a także instytucji, które za nią stoją – szukamy liderów zmian, którzy potrafili przekonać do swojego pomysłu innych, pozyskać dofinansowanie unijne i rozwiązać dany problem. Interesują nas projekty, które są aktualnie realizowane oraz takie, które już się zakończyły, ale ich efekty są wciąż odczuwalne.
Zależy nam na materiałach stworzonych przez beneficjentów (artykułach, zdjęciach, filmach). Jesteśmy przekonani, że nikt lepiej nie przedstawi projektu, podjętych działań i zmiany, która nastąpiła w środowisku lokalnym (pracy, aktywności) czy codziennego życia – jak beneficjenci WRPO.
Rozmawiał Jerzy Gontarz