Trwa rozbudowa 18 odcinków dróg wojewódzkich w ramach poddziałania 5.1.1, która została zatwierdzona w połowie 2016 r . W czerwcu 2016 r. Zarząd Województwa zdecydował o zwiększeniu alokacji i wyborze kolejnych projektów do realizacji. W 2019 r. powinna zostać zakończona pierwsza inwestycja, a najpóźniej w 2023 r. oddany do użytku ostatni zmodernizowany odcinek.
Kluczowe odcinki dróg
Najwyżej został oceniony projekt „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 305 między m. Mochy a granicą powiatu leszczyńskiego”, którego koszt oszacowano na prawie 25 mln zł. Największe dofinansowanie otrzymał natomiast projekt budowy mostu na Warcie wraz z dojazdami w ciągu drogi wojewódzkiej nr 431 w Rogalinku. Inwestycja warta 44,2 mln zł została wsparta kwotą ponad 37,6 mln zł z WRPO 2014+. Jest to jedna z trzech inwestycji na drodze wojewódzkiej przebiegającej z Kórnika w kierunku Granowa.
W efekcie sieć dróg wojewódzkich w rejonie Stęszewa i Mosiny zostanie całkowicie odnowiona. Prace będą odbywały się na odcinku między Rogalinem a skrzyżowaniem z drogą krajową na granicy powiatów poznańskiego i grodziskiego oraz na odcinku DW 306 łączącym drogę nr 431 z nowo wybudowaną S5.
Łączna długość wymienionych czterech
odcinków wynosi ok. 37 km
Rozbudowa drogi wojewódzkiej 431 to nie jedyne zadanie, które zostało podzielone na kilka etapów. Na DW 263 w powiecie kolskim realizowane będą dwa projekty, dzięki którym rozbudowany zostanie kluczowy, prawie 20-kilometrowy odcinek pomiędzy Kłodawą a Dąbiem. Ponadto rozbudowana i zmodernizowana zostanie dziś bardzo wąska i zniszczona droga w gminie Krzyż Wielkopolski pomiędzy Hutą Szklaną a Przesiekami na drodze krajowej nr 22. Zaplanowano również inwestycję, która obejmie rozbudowę drogi łączącej Środę Wielkopolską z Grzymysławicami koło Wrześni. Dwa pozostałe projekty w ramach tego konkursu wchodzą w skład zadania o nazwie „Przebudowa układu komunikacyjnego Wronki – autostrada A2”. Pierwszy obejmuje rozbudowę DW 184, drugi – DW 116. Łącznie inwestycja obejmie prawie 12 km drogi wojewódzkiej pomiędzy zjazdem z obwodnicy Wronek do Nojewa, leżącego przy drodze do Pniew.
Poprawić parametry
W sierpniu rozpoczęto pierwsze procedury przetargowe i zapoznano się z ofertami. – Wszystkie zadania uzyskały dofinansowanie, przeszły pozytywnie weryfikację. Warunkiem przystąpienia do realizacji było uzyskanie decyzji środowiskowych. Niektóre z zadań posiadają już decyzje o zezwoleniu na budowę. Pozostałe planujemy realizować w systemie „zaprojektuj i wybuduj” – tłumaczy Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. Projekty były wybrane do realizacji na podstawie badań natężenia ruchu oraz oceny stopnia degradacji drogi. Nie bez znaczenia są również zmiany w układzie drogowym, związane z otwieraniem nowych obwodnic oraz odcinków dróg ekspresowych, a także nowych ośrodków przemysłowych, takich jak strefa gospodarcza we Wrześni, która została zlokalizowana w miejscu wcześniejszego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 432. Inwestycja ta wymogła budowę zupełnie nowej drogi pomiędzy wsiami Grzymysławice a Obłaczkowo, jak również modernizację i dostosowanie do zwiększonego ruchu 17-kilometrowego odcinka pomiędzy Grzymysławicami a Środą Wielkopolską. Rozbudowa tego fragmentu zostanie przeprowadzona w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że wyłoniony w przetargu wykonawca najpierw będzie musiał przygotować projekt, a następnie uzyskać wszelkie uzgodnienia i wymagane prawem decyzje. Dopiero wówczas będzie mógł przystąpić do realizacji inwestycji.
– Inwestycję podzieliliśmy na dwie części. Przebudowane zostaną łuki drogi, zwiększona szerokość i wymieniona nawierzchnia. Zmodernizowane zostaną wszystkie obiekty inżynieryjne. Droga zostanie wzmocniona, by mogły przejeżdżać nią cięższe samochody. Zgodnie z wymogami unijnymi projektowane drogi muszą mieć dopuszczalne obciążenie 11,5 tony na oś, a większość dróg w województwie przenosi obciążenie ośmiu i dziesięciu ton na oś – wyjaśnia Paweł Katarzyński.
Ta inwestycja, podobnie jak większość pozostałych, polega więc na poprawie istniejącego układu komunikacyjnego i rozbudowaniu dróg do obowiązujących parametrów i warunków technicznych, które wynikają z przepisów prawa. Dlatego w większości planowanych inwestycji drogi zostaną poszerzone do 7 m, a ich podbudowa wzmocniona, by mogły nimi poruszać się cięższe samochody. Rozbudowa nie będzie polegała wyłącznie na dostosowaniu dróg do zwiększonego ruchu. Ważne jest również właściwe odwodnienie oraz bezpieczeństwo ruchu. W obszarach zabudowanych najczęściej budowana będzie kanalizacja deszczowa, zaś poza nimi odtworzony lub udrożniony zostanie istniejący system odwodnienia, czyli rowy, przepusty oraz cały system melioracyjny.
– Wprowadzamy również elementy bezpieczeństwa ruchu. Niektóre skrzyżowania wymagają diametralnej przebudowy, sygnalizacji świetlnej, w tym także na przejściach dla pieszych, jeżeli jest to uzasadnione dużym ruchem samochodowym lub pieszym. Budujemy także wysepki spowalniające, będące jednym z sposobów na spowolnienie pojazdów wjeżdżających do miejscowości – mówi dyrektor WZDW. Standardem będą chodniki lub drogi dla rowerów i pieszych na obszarach zabudowanych. Wszystkie projekty obejmują również przebudowę poboczy, które obecnie mają zróżnicowaną szerokość i są zniszczone. Po poszerzeniu jezdni pobocza będą miały ujednoliconą szerokość, zwykle 1,5 m.
Trwa rozbudowa 18 odcinków dróg wojewódzkich w ramach poddziałania 5.1.1, która została zatwierdzona w maju 2016 r. Wartość alokacji w konkursie wyniosła ok. 420 mln zł, z czego 207,8 mln zł przeznaczono na drogi wojewódzkie. Osiem projektów już się zakończyło, dwa zakończą się do końca 2017 r., a kolejne siedem w latach 2018-2019.
– WRPO to dla województwa wielka szansa na poprawę warunków komunikacyjnych – podkreśla Paweł Katarzyński.– Nie jest tajemnicą, że zdefiniowaliśmy potrzeby drogowe na ok. 2,5 mld zł. To w zaokrągleniu pozwoliłoby na naprawę wszystkich dróg wojewódzkich w Wielkopolsce. Łączne finansowanie z Funduszy Europejskich wyniesie ok. 1 mld zł, jednak bez niego zrealizowalibyśmy niewielką część inwestycji, niewiele więcej niż wynosi wkład własny województwa, czyli 15% – dodaje Paweł Katarzyński.
Marek Rokita