Zakorkowane centra miast to zmora kierowców. Aby zniwelować komunikacyjne problemy, coraz więcej gmin decyduje się na budowę węzłów przesiadkowych – integrujących różne środki transportu publicznego. W Wielkopolsce działa ich już kilkanaście. Kolejne powstały – w Kostrzynie i w Pobiedziskach.
Kilka godzin miesięcznie tracą kierowcy na stanie w korkach. W Poznaniu, jak pokazują statystyki jest to ponad osiem godzin w ciągu miesiąca! Zapchane ulice, to jednak nie tylko problem zasiadających za kółkiem, ale też pozostałych mieszkańców miast, którzy muszą mierzyć się m.in. z coraz większym zanieczyszczeniem powietrza, rosnącym hałasem czy brakiem miejsc parkingowych. Coraz więcej gmin poszukuje skutecznych rozwiązań tego uciążliwego problemu, sięgając po sprawdzone w innych krajach wzorce. Jednym z nich jest budowa funkcjonalnych węzłów przesiadkowych, które pozwalają mieszkańcom płynnie poruszać się po mieście różnymi środkami transportu publicznego. Integracja przystanków, łączenie komunikacji miejskiej z regionalną, to dziś wręcz najszybciej rozwijający się trend komunikacyjny. W Wielkopolsce działania w tym zakresie wspiera WRPO 2014+. W sumie powstaje blisko 50 węzłów, a kolejnych ponad 40 powstanie w innych miastach Wielkopolski (m. in. w Pile, Koninie, Ostrowie Wlkp., Kaliszu czy Witkowie). To dobra wiadomość dla mieszkańców, którzy będą mogli szybko i sprawnie poruszać się nie tylko po swoim mieście, ale też między poszczególnymi miejscowościami.
Konin dołączył do grupy wielkopolskich miast, które inwestują w autobusy czy nowe ścieżki. Więcej na ten temat w audycji „Zmieniamy Wielkopolskę” na antenie Meloradio Konin”
Plik z tekstem (transkrypcja opisowa nagranego dźwięku): pobierz .DOCX, pobierz .PDF.
Zrównoważona komunikacja
Z nowoczesnego Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego mogą już korzystać mieszkańcy Kostrzyna i okolicznych gmin.
– Z przeprowadzonych analiz komunikacyjnych wynikało, że największe trudności w korzystaniu ze środków komunikacji publicznej w naszej gminie mają mieszkańcy terenów wiejskich. Dojazd do miasta był do tej pory znacznie utrudniony. Postanowiliśmy więc całkowicie zmienić dotychczasowy układ komunikacyjny, tak by zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, a przy okazji podnieść jakość dróg, zlikwidować bariery architektoniczne, wybudować nowe chodniki i ścieżki rowerowe – wymienia Szymon Matysek, burmistrz Gminy Kostrzyn.
Inwestycja ruszyła w połowie 2017 r. Węzeł do użytku oddany został w sierpniu br. W ramach projektu przebudowano kilka ulic w pobliżu dworca kolejowego, a także wybudowano nowoczesny parking typu Park&Ride („Parkuj i Jedź”) ze 106 miejscami parkingowymi (w tym 7 dla osób z niepełnosprawnościami).
– Powstała też ścieżka rowerowa, nowe zatoki autobusowe z dwoma przystankami. Węzeł został wyposażony w niezbędną infrastrukturę – dwudziestostanowiskową wiatę rowerową, infokioski, biletomaty i tablice informacyjne – podkreśla Daniel Lewicki, kierownik Wydziału Rozwoju Gminy Kostrzyn. – Dodatkowo gmina zakupiła cztery niskoemisyjne autobusy, zasilane gazem. Tym samym możliwe stało się uruchomienie gminnej komunikacji publicznej. Dziś autobusy obsługują sześć tras. Średnio każda linia wykonuje 10-12 kursów dziennie. Od września mieszkańcy z przejazdów korzystać mogą bezpłatnie. To, co jeszcze kilka lat temu było odległym marzeniem, dziś stało się faktem – dodaje.
Rozkład jazdy został tak opracowany, aby jak najwięcej osób mogło skorzystać z autobusów, szczególnie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Co więcej został on skorelowany z ofertą przewoźników kolejowych. Dziś można już sprawnie przesiąść się na pociąg, a czas oczekiwania na przesiadkę skrócić do minimum.
– Budowa węzła i uruchomienie komunikacji miejskiej wpłynęły na ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta. Dzięki temu sukcesywnie zmniejszać się będzie niska emisja, co przełoży się na poprawę powietrza, którym oddychamy. Na realizacji projektu skorzystali więc wszyscy: gmina, mieszkańcy i środowisko – zaznacza Daniel Lewicki.
Budowa węzła przesiadkowego pochłonęła ponad 12 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło 10,1 mln zł.
Z troską o mieszkańców
Kolejne nowoczesne Zintegrowane Węzły Przesiadkowe pojawiły się również w gminie Pobiedziska.
– Początkowo projekt zakładał jedynie budowę pięćdziesięciu miejsc parkingowych przy dworcu kolejowym, jednak obecne władze gminy, biorąc pod uwagę potrzeby mieszkańców, zdecydowały się rozszerzyć zakres działań i zrealizować inwestycje, które kompleksowo rozwiązałyby problem komunikacji w miejscowości – mówi Agnieszka Maćkowiak, kierownik Referatu Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Gminy Pobiedziska.
Prace ruszyły w 2016 r. W ciągu dwóch lat miejscowość przeszła duże zmiany. Powstały nowe ulice i trzy węzły przesiadkowe – przy dworcu kolejowym w centrum miejscowości, Pobiedziskach Letnisku oraz Biskupicach. W ramach węzłów wybudowano miejsca parkingowe, przystanki autobusowe, ścieżki i wypożyczalnie rowerowe. Najbardziej spektakularne zmiany widać przy dworcu kolejowym w Pobiedziskach, gdzie wybudowano parkingi samochodowe, rowerowe oraz stację ładowania samochodów elektrycznych. Stworzono też miejsca postojowe, na których można zatrzymać się na krótko, by wysadzić lub zabrać pasażera.
– Dzięki realizacji projektu mieszkańcy zamiast zabłoconych i nieoświetlonych placów zyskali parkingi, na których mogą bezpiecznie i bez problemu zaparkować samochody, by następnie ruszyć w dalszą podróż koleją – podkreśla Agnieszka Maćkowiak.
Sukcesem przedsięwzięcia jest też uruchomienie w miejscowości gminnej komunikacji publicznej.
– Do tej pory mieszkańcy skazani byli na własny, prywatny transport. Teraz korzystać mogą z trzech nowoczesnych, niskoemisyjnych autobusów. Gmina została skomunikowana, a rozkłady tak ułożono, by można było bez przeszkód przesiąść się na pociąg. Co więcej do końca roku z autobusów mieszkańcy mogą korzystać całkowicie bezpłatnie – wyjaśnia Agnieszka Maćkowiak. – Inwestycja przyczyniła się też do ograniczenia niskiej emisji, przez co zyska środowisko naturalne – dodaje.
Całkowita wartość przedsięwzięcia przekroczyła 33,5 mln zł. Unijne dofinansowanie wyniosło ponad 28 mln zł.
Budowa Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych w Kostrzynie i Pobiedziskach zrealizowana została w ramach Poddziałania 3.3.3. Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania WRPO 2014 +.
O inwestycjach w zrównoważony transport w Komornikach w audycji „Zmieniamy Wielkopolskę” na antenie Radia Złote Przeboje.
Plik z tekstem (transkrypcja opisowa nagranego dźwięku): pobierz .DOCX, pobierz .PDF.
Łukasz Karkoszka