Przestronne, klimatyzowane wnętrza, dynamiczny system informacji pasażerskiej i nowoczesny design. To tylko niektóre z zalet dziesięciu nowych Elfów 2 typu 48WE, które zakupił Samorząd Województwa Wielkopolskiego. We wrześniu, do naszego regionu trafiło już pięć Elfów 2. Pierwszy skład 19 września zaprezentowany został na Dworcu Letnim w Poznaniu.
Inauguracyjny przejazd pociągu odbył się na trasie Poznań Główny – Swarzędz - Poznań Główny.
– Zakup jest efektem wysiłku Samorządu Województwa Wielkopolskiego przy udziale pieniędzy z Unii Europejskiej. Mamy w tej chwili 22 zestawy trochę krótszych Elfów, teraz będziemy mieli dodatkowo 10 dłuższych, a w przyszłym roku kolejnych pięć. Można powiedzieć, że przed kolejami w Wielkopolsce świetlana przyszłość – mówił podczas uroczystości Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. – Zakup Elfów 2 poprawi standard i bezpieczeństwo podróży. Nasze dotychczasowe starania w tym zakresie przynoszą efekty, systematycznie wzrasta liczba osób wybierających kolej jako środek podróży do miejsca pracy i szkoły.
Nowe składy zaprojektowano i wyprodukowano z myślą o komforcie podróżnych w zakładach PESA Bydgoszcz SA. Firma jako jedna z pierwszych wprowadziła do powszechnej produkcji konstrukcje taboru spełniające najwyższe europejskie normy wytrzymałości przy trwałości konstrukcji 30 lat. Pociągi mogą rozwinąć prędkość do 160 km/h. Każdy z nich ma 286 miejsc siedzących. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne spełniają wymagania dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Przedziały wyposażone są w wygodne fotele, drzwi oddzielające przedsionki od strefy dla podróżujących, dynamiczny system informacji pasażerskiej przekazywanej na wyświetlaczach elektronicznych, interkom zapewniający komunikację pasażerów z maszynistą oraz system emisji reklam i zliczania pasażerów. Elf 2 posiada również monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z podglądem i zapisem w kabinie maszynisty oraz nowoczesne systemy diagnostyki online pozwalające na bieżące śledzenie pracy najważniejszych podzespołów pojazdu, co ogranicza możliwość wystąpienia usterki oraz skraca czas reakcji serwisu. Pociągi wyposażone są w nowoczesne systemy sterowania ruchem, wykorzystujące cyfrową, dwukierunkową transmisję radiową.
Nowe pociągi uzupełnią tabor Kolei Wielkopolskich. Obsługiwać będą trasy Poznań – Konin – Kutno oraz Poznań – Zbąszynek.
Zakup nowych pociągów zrealizowany został przy wsparciu WRPO 2014+ w ramach projektu „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez zakup i modernizację taboru dla wojewódzkich przewozów”. Koszt przedsięwzięcia to ponad 238 mln zł, z czego 168 mln zł pochodzi z WRPO 2014+.
ŁK