Sporo się dzieje na wielkopolskich drogach. To w większości inwestycje mające znaczenie dla całego regionu, jak budowa obwodnicy Obornik czy Gostynia. Są i takie, jak np. modernizacja ulicy Pod Trzema Mostami w Gnieźnie czy budowa dojazdówek do drogi ekspresowej S5, które okazują się istotne dla lokalnych społeczności. Przynajmniej część problemów komunikacyjnych zostanie rozwiązana dzięki pieniądzom z Brukseli.
Coraz większa ilość samochodów na drogach Wielkopolski utrudnia płynne poruszanie się po nich. Szczególnie, że przeważnie na jedno gospodarstwo domowe przypada więcej niż jedno auto. Ruch jest duży, więc i korki są duże, szczególnie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Dzięki środkom z WRPO+ realizowanych jest sporo inwestycji drogowych, które mają ułatwić mieszkańcom Wielkopolski poruszanie się po drogach rejonu.
– Dzięki takim inwestycjom poprawia się płynność ruchu pojazdów i pieszych. Polepsza się przepustowość komunikacyjna, która wpływa na eliminowanie wszelkich utrudnień, np. korków. Bez wątpienia skraca się także czas podróży – mówi Kinga Hedrych, zastępca dyrektora Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.
Duże znaczenie dla mieszkańców regionu mają inwestycje związane z budową drogi ekspresowej S5, a w szczególności dojazdów do niej z okolicznych miejscowości. Droga ekspresowa to bowiem opcja szybszego dojazdu do pracy czy szkoły, np. w Poznaniu czy w Lesznie. Sporo dzieje się także na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych.
Pod wiaduktem w dwóch kierunkach
Jedną z inwestycji, finansowanych z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+ była przebudowa ulicy Pod Trzema Mostami w Gnieźnie.
– Dzięki jej przebudowie mieszkańcy bezpiecznie, i co najważniejsze bez stania w korkach, mogą przemieszczać się między południową a północną częścią miasta – podkreśla zalety inwestycji zastępca prezydenta Gniezna, Jarosław Grobelny.
Pewnie trudno w to uwierzyć, ale problem komunikacyjny w tej części miasta doskwierał mieszkańcom już od 1917 roku. Wtedy był oczywiście nieporównywalny z tym współczesnym. Jednak od niedawna, wraz ze wzrostem liczby samochodów oraz powstaniem w okolicy Specjalnej Strefy Ekonomicznej, problem narastał.
Po wielu latach starań, 10 października tego roku oficjalnie udało się go rozwiązać. Dzięki likwidacji niepotrzebnych wiaduktów oraz poszerzeniu tego, który pozostał, można teraz jechać tamtędy w obu kierunkach jednocześnie, co wcześniej nie było możliwe. Pod wiaduktem zmieszczą się teraz także samochody ciężarowe dojeżdżające do Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
– Najważniejszym efektem było udrożnienie dojazdu do strefy przemysłowej. Samochody z transportem nie muszą już jeździć przez centrum miasta. Ułatwiony dostęp do firm będą mieli także ich pracownicy. Wszystko to wpływa bardzo pozytywnie na zrównoważony rozwój Gniezna, które jest niewątpliwie motorem napędowym subregionu gnieźnieńskiego – dodaje Grobelny.
Inwestycja, której wykonawcą była firma Strabag, kosztowała prawie 37 mln zł, z czego niemal 18 mln zł to wsparcie z WRPO+, a 5 mln zł to wkład spółki PKP PLK.
Szybciej znaczy lepiej
Zmienia się także wiele na terenie powiatów leszczyńskiego i kościańskiego. Budowa drogi dojazdowej z Wijewa do drogi ekspresowej S5, również ma ważne znaczenie stricte lokalne. Aby trasa z Poznania do Wrocławia była również przydatna dla osób, które korzystają z niej, np. dojeżdżając do pracy, niezbędne są właśnie drogi łączące pobliskie miejscowości z ekspresówką.
– Powiat leszczyński w ciągu dwóch lat zrealizował projekt budowy i przebudowy łącznie ok. 28 km drogi powiatowej, łączącej budowaną drogę ekspresową S5 na węźle Nietążkowo z istniejącą drogą wojewódzką nr 305 Wschowa – Wolsztyn w Wijewie. Dzięki tej inwestycji radykalnej poprawie uległ układ komunikacyjny gmin Wijewo, Włoszakowice i Śmigiel, a mieszkańcy uzyskali dogodne połączenie z drogą ekspresową S5 – tłumaczy Jarosław Dokurno, zastępca kierownika Zarządu Dróg Powiatowych w Lesznie.
Wszystko kosztowało ok. 56,6 mln zł, z czego 36,7 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie. Przebudowano 21,5 km dróg powiatowych oraz wybudowano 6,5 km zupełnie nowej drogi. Taka kompilacja zapewniła dogodne połączenie z ekspresówką, z którego mieszkańcy okolicznych miejscowości mogą korzystać od października 2018 roku. To największa taka inwestycja w historii powiatu leszczyńskiego.
– Był to projekt aż pięciu samorządów z powiatem leszczyńskim jako jego liderem. Przebudowany i wybudowany ciąg dróg stał się swoistym oknem na świat dla mieszkańców i firm, głównie transportowych, gmin Wijewo oraz Włoszakowice. Jego połączenie z węzłem S5 już w znaczący sposób odciąża inne drogi lokalne, a po oddaniu całego odcinka S5 Poznań – Wrocław efekt będzie jeszcze pełniejszy – podkreśla Jarosław Wawrzyniak, starosta leszczyński.
Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zachodniej części powiatu leszczyńskiego mogą łatwiej i szybciej skomunikować się ze znajdującą się nieopodal stolicą subregionu – Lesznem, czy też położonym trochę dalej Poznaniem.
Obecnie Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu realizuje kolejny projekt, który ma usprawnić komunikację w regionie. Chodzi o rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 306, na odcinku od skrzyżowania z nowym przebiegiem S5 do drogi wojewódzkiej nr 431. Będzie ona poszerzona, a dodatkowo powstanie 8 km ścieżki pieszo-rowerowej. Inwestycja, dofinansowana ze środków UE na kwotę prawie 23 mln zł (całościowy koszt to 26 mln zł), zostanie oddana do użytku w czerwcu 2020 roku.
Nie przez centrum, proszę
Duże znaczenie dla regionu mają też budowy obwodnic miast, a tych obecnie nie brakuje. Wyczekiwane od dawna zarówno przez mieszkańców, jak i kierowców, wkrótce będą sporym ułatwieniem komunikacyjnym. Dzięki funduszom z WRPO 2014+, jeszcze w tym roku doczekamy się obwodnicy Obornik. Chodzi o drogę wojewódzką w stronę Połajewa i Czarnkowa, którą coraz chętniej jeżdżą Poznaniacy wybierający się np. na urlop nad polskie morze. Inwestycja pochłonie łącznie ponad 14 mln złotych, z czego 12 mln zł to pieniądze z Brukseli.
Najbliższe lata to kolejne dwie duże inwestycje Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. Na jedną i drugą mieszkańcy regionu czekają od bardzo dawna.
W 2021 roku jadąc na południe od Poznania drogą wojewódzką nr 434 w stronę Krobi i Rawicza, ominiemy centrum Gostynia. Inwestycja pochłonie 117 mln zł, a dofinansowanie unijne wynosi 85,2 mln zł. Rok później powstanie równie wyczekiwana obwodnica Wronek, gdzie znajdują się dwie wielkie fabryki produkujące sprzęt AGD. Wartość inwestycji to 124,7 ml zł, w tym wsparcie w ramach WRPO+ wyniesie 101 mln złotych. Obecnie trwa przetarg na realizację budowy.
Z kolei w powiecie wolsztyńskim kierowcy mogą już korzystać z dwóch nowo wybudowanych mostów. Właśnie zakończył się drugi z trzech etapów rozbudowy drogi nr 305 od Moch w gminie Przemęt do granicy powiatu leszczyńskiego. Do tej pory powstały mosty na Południowym Kanale Obry oraz na rzece Struga Kaszczorska. Koszty przedsięwzięcia sięgnęły ponad 43 mln zł, z czego 35 mln zł to wsparcie z WRPO+. Pierwszy etap zakończył się już w 2018 roku, natomiast trzeci jest w fazie przetargu. Przewidywany koszt pozostałych prac to 51 mln zł. Tu dofinansowanie unijne wyniesie 41,8 mln zł. Ostateczna realizacja całego projektu to końcówka 2021 roku.
– Inwestycje te bez wątpienia przyczyniają się do rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego całego regionu. Wpływają na wzrost bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi i poprawiają komfort życia mieszkańców – podkreśla Kinga Hedrych z WZDW w Poznaniu.
Dzięki obwodnicom zmniejsza się ruch w miastach, a co za tym idzie maleje emisja spalin oraz długość korków. Budowa dróg ekspresowych oraz dogodnych dojazdów do nich, zapewnia płynną, bezpieczną oraz szybszą jazdę z punktu A do punktu B. I choć na niektóre drogi przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, to warto uzbroić się w cierpliwość.
Magdalena Przysiwek