Nasz Region WRPO 2014+ E-MAGAZYN Fotografia przedstawia nowoczesny autobus Urbino LE Lite, firmy Solaris. Pojazd ma dwoje drzwi, jest wykonany w białych, czarnych i żółtych barwach. Za kierownicą siedzi kobieta, na wyświetlaczu jest napis „Światowa premiera”. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

Autobus Urbino LE Lite (fot. archiwum beneficjenta).

Tak powstają innowacje

Odnieśli sukces, znacznie rozwinęli swoją działalność i wypłynęli na szerokie wody. A przy tym zostali docenieni przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Cztery przedsiębiorstwa z regionu otrzymały wyróżnienia w konkursie „i-Wielkopolska – Innowacyjni dla Wielkopolski”. Każdy z nich, realizując kolejne przedsięwzięcia, śmiało sięga po unijne wsparcie.

Konkurs „i-Wielkopolska – Innowacyjni dla Wielkopolski” organizowany jest od 2007 roku. Jego celem jest promocja regionalnych przedsiębiorstw, które nie bojąc się odważnych pomysłów, z sukcesem wdrażają innowacyjne biznesowe pomysły. Również w tym roku Marszałek Marek Woźniak przyznał nagrody tym, którzy 2019 roku najlepiej odnaleźli się w rynkowych trendach przyszłości.

Wśród wyróżnionych znalazły się m.in.: Małkowski-Martech S.A. (w kategorii „Przemysł jutra”) oraz Solaris Bus & Coach S.A. (w kategorii „H2 Wielkopolska”). Te wielkopolskie firmy odnoszą kolejne rynkowe sukcesy również przy wsparciu Funduszy Europejskich.

Podbijają świat

Małkowski-Martech S.A. w tym roku świętuje dwudziestolecie działalności. Firma zajmuje się projektowaniem, produkcją i montażem zabezpieczeń przeciwpożarowych. W ofercie znajdują się bramy i kurtyny w dużej rozpiętości klas odporności ogniowych.

Fotografia przedstawia wnętrze parkingu z zamontowanymi bramami przeciwpożarowymi, koloru czerwonego. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. - Opieramy się przede wszystkim na wykorzystaniu wiedzy i dużego doświadczenia naszego zespołu. W każdym dziale pracują wykwalifikowani specjaliści, fachowcy w swojej dziedzinie. Dzięki temu jesteśmy w stanie kompleksowo zaspokoić potrzeby naszych klientów – od doradztwa i projektu, po produkcję i montaż. Nie boimy się także eksperymentować. Innowacyjne rozwiązania stosujemy od lat – przekonuje Joanna Sobkowiak, manager ds. marketingu Małkowski-Martech S.A.

Kórnickie przedsiębiorstwo jest na polskim rynku prawdziwym potentatem branży. Sukcesy na krajowym podwórku sprawiły, że firma zaczęła mierzyć wyżej i poszerzać zasięg działalności próbując sił za granicą. Do podboju owych rynków potrzebne były jednak znaczne środki. Bardzo pomocny okazał się, dofinansowany z programu regionalnego, unijny projekt.

- Głównym celem przedsięwzięcia była promocja naszych produktów w Danii, Holandii, Rumunii, Belgii, Estonii i na Łotwie. Wzięliśmy udział w Międzynarodowych Targach Budownictwa i Architektury BUDMA w Poznaniu. Promowaliśmy tam nasze rozwiązania przeciwpożarowe, spotkaliśmy się z kontrahentami zagranicznymi. Przedstawiciele naszej firmy wielokrotnie wzięli udział w zagranicznych targach odwiedzając potencjalnych partnerów handlowych w Danii i Holandii – mówi Joanna Sobkowiak. - W ramach tych działań udało się także zrealizować innowacyjny projekt badawczy obejmujący nowy typ biernych zabezpieczeń przeciwpożarowych – dodaje.

Fotografia przedstawia siedzibę firmy Małkowski-Martech S.A.. Budynek jest szary, przedzielony na połowę wyższym budynkiem w kolorze bordowym, z napisem „Małkowski-Martech”. Przed budynkiem stoją zaparkowane samochody osobowe. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. Realizacja przedsięwzięcia zakończyła się sukcesem. Przedsiębiorstwo rozpoczęło współpracę z zagranicznymi klientami, dostarczając im świetne i nowoczesne rozwiązania przeciwpożarowe. To zaowocowało wzrostem przychodów, których sporą część przeznaczono na dalszy rozwój linii produktowej firmy.

Całkowity koszt projektu „Rozwój firmy Małkowski-Martech S.A. poprzez eksport produktów: bram i drzwi przeciwpożarowych – w oparciu o Plan Rozwoju Eksportu” to prawie 600 tys. zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło ponad 400 tys zł.

To jednak nie wszystkie przedsięwzięcia, które realizuje firma. Chcąc jeszcze bardziej rozwinąć swoją działalność oraz zwiększyć asortyment oferowanych produktów, zdecydowano się na realizację innowacyjnego projektu „Przeciwpożarowa brama kurtynowa elastyczna Marc-Ok”, który został wyróżniony w konkursie „i-Wielkopolska”. Przedsięwzięcie polegało na stworzeniu lekkiej, cienkiej przeciwpożarowej bramy jednopłaszczowej o bardzo wysokiej odporności ogniowej. Udało się osiągnąć zamierzony cel – powstał produkt, który przy grubości płaszcza 9 mm waży zaledwie 6 kg/m2 i może występować w odporności ogniowej do EI120.

- Przeciwpożarowe, elastyczne bramy kurtynowe Marc-Ok mają szerokie zastosowanie. Montujemy je w obiektach przemysłowych, użyteczności publicznej czy biurowcach, gdzie wymagane jest instalowanie zabezpieczeń o najwyższej klasie odporności ogniowej. Nasza kurtyna idealnie sprawdza się także w garażach podziemnych czy galeriach handlowych. Tam z kolei najważniejsze jest zminimalizowanie gabarytów bram – tłumaczy Joanna Sobkowiak.

Tak innowacyjnej kurtyny przeciwpożarowej nie produkuje nikt w Europie. Z tego powodu, Małkowski-Martech S.A. nastawia się na szeroką promocję swojego produktu. Co ważne, brama może być modyfikowana w taki sposób, aby mogła sprostać indywidualnym oczekiwaniom każdego klienta.

Autobus przyszłości

Zaliczana do czołówki europejskich liderów produkcji autobusów i trolejbusów Solaris Bus & Coach S.A., to firma której przedstawiać nie trzeba. Dość powiedzieć, że od dwóch dekad wpływa na jakość komunikacji miejskiej w miastach całego kontynentu. Firma wyznacza nowe standardy w obszarze elektromobilności. Jej pomysły były wielokrotnie nagradzane za jakość i innowacyjność zarówno w Polsce, jak i w innych państwach Unii Europejskiej.

Fotografia przedstawia nowoczesny autobus Urbino 12 hydrogen, firmy Solaris. Pojazd ma troje drzwi, jest wykonany w białych, czarnych i niebieskich barwach. Za kierownicą siedzi mężczyzna. W tle widać siedzibę firmy Solaris. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. Jeden z najbardziej innowacyjnych projektów, które realizuje firma polega na stworzeniu prototypu i przetestowaniu niskowejściowego dwunastometrowego autobusu o znacząco niższej wadze w stosunku do typowych autobusów miejskich – Solaris Urbino LE Lite.

- Pierwszy model stworzyliśmy już w 2018 roku. Po serii testów i badań powstał drugi prototyp, który poddaliśmy eksperymentom w siedzibach naszych potencjalnych klientów. Wszystko wskazuje na to, że autobus znajdzie pierwszych nabywców na jednym z europejskich rynków. Dzięki temu będziemy mogli wejść w ostatnią fazę, czyli wdrożenie do seryjnej produkcji i realizację pierwszych dostaw – mówi Mateusz Figaszewski, Pełnomocnik Zarządu ds. Elektromobilności i PR firmy Solaris Bus & Coach S.A.

Największą zaletą pojazdu jest niskie zużycie paliwa. Udało się to osiągnąć dzięki kilku zabiegom. Przede wszystkim zmniejszono masę autobusu i zastosowano napęd hybrydowy – poza silnikiem spalinowym działa także maszyna elektryczna, która generuje energię w trakcie hamowania i wykorzystuje ją, wspomagając tradycyjny napęd, w trakcie ruszania. Zużycie paliwa wynosi 30 litrów na 100 km – oznacza to, że pojazd jest niskoemisyjny.

Przedsięwzięcie pochłonęło ponad 10 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło ponad 6,2 mln zł.

Fotografia przedstawia wnętrze autobusu Urbino LE Lite. Po prawej i lewej stronie znajdują się siedzenia. Widoczne są również żółte rurki. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. Rozwiązania proponowane przez firmę już teraz należą do najnowocześniejszych na świecie. Mimo to, przedsiębiorstwo nie zatrzymuje się i śmiało realizuje kolejne innowacyjne pomysły. W zeszłym roku, zaprezentowało autobus elektryczny o napędzie wodorowym. To właśnie ten projekt zdobył uznanie i wyróżnienie w konkursie Urzędu Marszałkowskiego.

- Zalety wodoru, jako nośnika energii, są niezaprzeczalne. Autobusy Urbino 12 hydrogen wyposażone są w ultranowoczesne ogniwo paliwowe, które na pokładzie pojazdu pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. Jedynymi produktami ubocznymi reakcji w niej zachodzącej są ciepło oraz para wodna. Dzięki temu, autobus nie generuje żadnych szkodliwych substancji – przekonuje Marcin Napierała, Kierownik Komunikacji Wewnętrznej i PR.

Urbino 12 hydrogen posiada wszystkie zalety napędu elektrycznego. To przede wszystkim niski poziom wibracji i hałasu, nie generuje też zanieczyszczeń. Pojazdy trafią w przyszłym roku do włoskiego przedsiębiorstwa transportowego SASA Bolzano, który od lat inwestuje w ekologiczny transport publiczny.

- Cieszę się, że Solaris może być częścią tego procesu. Od lat współpracujemy z SASA Bolzano i jesteśmy przekonani, że nasze nowe, wodorowe autobusy, to kolejny etap sukcesów firmy – mówi Marcin Napierała.

Dzięki współpracy Solaris z wielkopolskimi samorządami, z nowoczesnych pojazdów można korzystać również w naszym regionie. Autobusy elektryczne Solaris Urbino - różnych długości - spotkamy w Poznaniu, Ostrowie Wielkopolskim, Wrześni, Chodzieży, a niebawem również w Koninie. Z kolei hybrydowe Solarisy jeżdżą w Poznaniu, Swarzędzu, Wągrowcu, Pobiedziskach, Pile i Luboniu. Najnowsze dzieło przedsiębiorstwa - wodorowy Solaris Urbino 12 hydrogen – ma już za sobą jazdy testowe w Poznaniu i Pile.

Dominik Wójcik

Promujemy naszych beneficjentów zmieniamywielkopolskie@umww.pl
Zestaw logotypów: Program Regionalny, Rzeczpospolita Polska, Samorząd Województwa i Unia Europejska