Nasz Region WRPO 2014+ E-MAGAZYN Fotografia przedstawia kilka osób przy stoliku, w sali szkoleniowej. Widoczna jest tablica – zwykła i interaktywna oraz materiały szkoleniowe. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

Zmieniający się rynek pracy sprawia, że pracownicy, chcąc „pozostać w obiegu”, muszą się dokształcać (fot. archiwum beneficjenta).

Jak być na bieżąco?

Tylko pięć minut systematycznej pracy dziennie wystarczy, by po kilku tygodniach ćwiczeń zdobyć nowe umiejętności. Choć coraz więcej z nas decyduje się na zdobywanie nowych kwalifikacji i doskonalenie posiadanych, to nadal daleko nam do europejskiej czołówki. Zachętą do nauki dla wielu stają się unijne projekty.

Z danych Eurostatu wynika, że Polacy niezbyt chętnie decydują się na podniesienie swoich kwalifikacji. W 2018 roku odsetek dorosłych Polaków w wieku 25-64 lata uczestniczących w kształceniu wyniósł 5,7%, podczas gdy unijna średnia to ponad 11. To niepokojące dane, szczególnie, że jak podkreślają eksperci, globalizacja i dynamiczny rozwój nowych technologii zmieniają nie tylko rynek pracy, ale i naszą codzienność, wymuszając zdobywanie nowych kompetencji. Warto dodać, że trwająca właśnie pandemia COVID-19 i wynikające z niej zagrożenie zdrowia publicznego staną się kolejnym impulsem zmieniającym gospodarkę. Eksperci przewidują, że na znaczeniu nabierze opcja telepracy – coraz więcej branż postawi na usługi, które będą opierały się na zdalnym zarządzaniu. Zmiany nastąpią również w sposobie nauczania. Tradycyjne zajęcia zastąpią zajęcia online i kształcenie na odległość. Konieczność przystosowania się do nowych warunków sprawi, że znaczna część pracowników będzie musiała się przekwalifikować, aby nabyć nowe umiejętności. Dlatego też idea lifelong learning, czyli uczenia się przez całe życie, stanie się kluczowym elementem rozwoju każdego z nas. Mieszkańcy Wielkopolski, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje, korzystać mogą z wielu projektów unijnych w tym zakresie. Większość z nich realizowana jest z konkursu „Uczenie się przez całe życie”.

Zasięgnąć języka

Z szansy skorzystała między innymi Joanna Juszczyk z Wągrowca - uczestniczka projektu „Program rozwoju kompetencji kluczowych dla mieszkańców województwa wielkopolskiego”, prowadzonego przez Fundację Aktywnych Inicjatyw Rozwoju.

Fotografia przedstawia młodą, uśmiechniętą kobietę w butach trekingowych, czerwonej kurtce, długich czarnych spodniach i zielonej czapce. Zdjęcie wykonane jest w lesie, przez który przepływa rzeka. Kobieta pozuje na tle wodospadu. Zdjęcie pochodzi z archiwum prywatnego. – Biegle posługuję się językiem niemieckim. Gorzej z angielskim. Mimo że pisałam maturę właśnie z języka angielskiego, to dziś sprawia mi kłopoty. Wiadomo, że język nieużywany zanika, a dziś – w świecie, który stał się globalną wioską, to podstawa komunikacji. Postanowiłam się więc podszkolić, a impulsem dla mnie była wycieczka zagraniczna, w której brałam udział i miałam spory kłopot, by porozumieć się po angielsku – opowiada. – Kiedy znalazłam informacje o projekcie, wiedziałam, że to coś dla mnie. Trafiłam do dwunastoosobowej grupy. Mamy świetnego lektora. Przed nami kilka miesięcy intensywnej pracy, poznawania tajników gramatyki, uczenia się słów i co najważniejsze: mówienia – podkreśla.

Kurs zakończy się w czerwcu br. egzaminem zewnętrznym z certyfikacją.

– Wybrałam opcję intensywnego kursu, dzięki temu w ciągu czterech miesięcy zdobędę wiedzę, przekazywaną zazwyczaj w toku jednego roku edukacji. Sporo podróżuję, więc sprawna komunikacja w języku angielskim z pewnością mi się przyda. Pracuję też jako pedagog specjalny i z pewnością w szkole także będę mogła wykorzystać zdobytą wiedzę – zaznacza pani Joanna.

Fotografia przedstawia młodą kobietę w kręconych włosach i skórzanej kurtce, w swoim mieszkaniu. Zdjęcie pochodzi z archiwum prywatnego. Na naukę języka angielskiego postawiła też Sławomira Druciarek z gminy Skoki (powiat wągrowiecki). Z wykształcenia ekonomistka, a dziś aktywna bizneswomen, prowadząca firmę sprzątającą.

– W szkole uczyłam się niemieckiego i rosyjskiego. Do tej pory nie miałam kontaktu z angielskim, a jest to język, bez którego dziś trudno funkcjonować. Na kursie uczę się więc od podstaw. Zajęcia prowadzone są w przystępny sposób, a duża liczba ćwiczeń sprawia, że materiał znacznie łatwiej przyswoić – mówi. – Liczę, że dzięki szkoleniu będę mogła nie tylko sprawnie porozumiewać się za granicą, ale też angielski wykorzystam w pracy. Najważniejsze, to przyłożyć się do nauki – podkreśla.

Szkolenia dla wszystkich

„Program rozwoju kompetencji kluczowych dla mieszkańców województwa wielkopolskiego” trwa od grudnia 2019 r.

– Wiele osób zgłaszało się do nas z pytaniami o kursy języków obcych, także z obserwacji rynku pracy wynikało, że coraz więcej pracodawców zgłasza zapotrzebowanie na tego typu kwalifikacje. Postanowiliśmy więc przygotować projekt, który pozwoliłby chętnym na podniesienie umiejętności nie tylko w zakresie kompetencji językowych, ale i cyfrowych – mówi Agnieszka Droździuk, specjalistka ds. organizacyjnych Fundacji Aktywnych Inicjatyw Rozwoju. – Nasze wsparcie kierowane jest głównie do osób powyżej 24 lat, a w szczególności o niskich kompetencjach, po 50. roku życia i zgłaszających z własnej inicjatywy potrzebę dokształcenia się – dodaje.

Każdy z uczestników korzysta ze 120 godzin nauki języka angielskiego na poziomach od A1 do C1. Dodatkowo, dla osób 50+ przygotowano szkolenia komputerowe z zakresu komunikacji w sieci, tworzenia informacji i treści.

– Żyjemy w czasach, w których trudno funkcjonować bez znajomości języków obcych i nowych technologii. Są one niezbędne do rozwijania kariery zawodowej, ale też podnoszą komfort życia i ułatwiają codzienną komunikację. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu przedsięwzięciu uczestnicy będą mogli bez barier porozumiewać się na świecie i surfować w wirtualnej rzeczywistości – podkreśla Agnieszka Droździuk.

Projekt Fundacji Aktywnych Inicjatyw Rozwoju realizowany jest przy wsparciu WRPO 2014+. Dofinansowanie wyniosło ponad 996 tys. zł.

Edukacja na miarę potrzeb

Nauka języków obcych czy technologii cyfrowych, to tylko jeden z elementów realizacji idei lifelong learning. Równie ważne są szkolenia zawodowe, wyposażające uczestników w nowe umiejętności. Z tej formy wsparcia skorzystała Teresa Pietras z Brzostowa, uczestniczka projektu „Wielkopolskie Centrum Rozwoju Kompetencji i Kwalifikacji 30+”.

Fotografia przedstawia uśmiechniętą emerytkę, w krótkich blond włosach, okularach, ubraną w czarne spodnie, skórzaną czarną kurtkę i białą bluzkę. Kobieta siedzi na taborecie, a za nią widoczna jest fontanna. Zdjęcie wykonano prawdopodobnie w galerii handlowej. Fotografia pochodzi z archiwum prywatnego. – Choć mam już swoje lata, nie zamierzam tylko siedzieć w domu. Chcę się uczyć, poszerzać horyzonty, mieć kontakt z ludźmi. W ramach projektu skorzystałam ze szkolenia na przedstawiciela handlowego. Poznałam techniki sprzedaży, telemarketingu i efektywnych negocjacji. Po przejściu całego cyklu kursu, zostałam zakwalifikowana na staż w jednym z biur sprzedaży, gdzie miałam okazję w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę – opowiada.

Jak przyznaje, idea uczenia się przez całe życie pozwala starszym nie tylko zagospodarować czas, ale też zachować dobrą kondycję umysłową.

– Biorąc udział w szkoleniach ćwiczymy pamięć, uczymy się nowych rzeczy, jesteśmy aktywni, czujemy się potrzebni i możemy nadal podejmować zawodowe wyzwania – podkreśla.

Uczestnicy projektu korzystać mogli m.in. z kursu operatora maszyn, logistyka/spedytora, przedstawiciela handlowego. Całkowita wartość projektu to ponad 2 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło ponad 1,9 mln zł.

Dlaczego Pan Mieczysław uczy się języków obcych? O tym w archiwalnym nagraniu magazynu „Zmieniamy Wielkopolskę” z 2019 roku.

Łukasz Karkoszka

Promujemy naszych beneficjentów zmieniamywielkopolskie@umww.pl
Zestaw logotypów: Program Regionalny, Rzeczpospolita Polska, Samorząd Województwa i Unia Europejska