Ekologiczne „elektryki” jeżdżą również w Ostrowie Wielkopolskim. Miasto zakupiło niedawno kolejne.
W Polsce transport odpowiada za około 13 proc. emisji gazów cieplarnianych, choć są miasta gdzie wskaźniki sięgają nawet 60 proc.! W walce z zanieczyszczeniem powietrza pomóc może wprowadzanie niskoemisyjnych taborów. Na takie rozwiązanie, przy wsparciu Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, zdecydował się Ostrów Wielkopolski.
– Z badań opublikowanych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu wynika, że powietrze w naszym mieście należy do najbardziej zanieczyszczonych w Wielkopolsce – mówi Eliza Dembna, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska w Urzędzie Miejskim w Ostrowie Wielkopolskim. – Zdarzyło się, że dopuszczalne stężenie szkodliwego dla zdrowia pyłu PM10 zostało przekroczone aż 81 razy. Sięgnęliśmy więc do unijnej kasy, by zakupić ekologiczne autobusy, co przyczyni się nie tylko do poprawy jakości powietrza, ale też unowocześni nasz tabor – dodaje.
Od 2017 roku w mieście jeżdżą cztery elektryczne Solarisy. W ramach projektu „Unowocześnienie transportu miejskiego Ostrowa Wielkopolskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej” zakupiono kolejnych sześć pojazdów niskopodłogowych o napędzie elektrycznym, a także trzy o napędzie spalinowym Euro 6. Autobusy wyposażone są w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring, bezprzewodowy Internet oraz defibrylator. Do dyspozycji pasażerów są też ładowarki USB, umożliwiające ładowanie sprzętu elektronicznego w trakcie jazdy. Autobusy, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawniościami, zasilane są „zieloną” energią z jednej z miejskich spółek.
– Nowoczesny tabor jest przyjazny środowisku, dzięki czemu w mieście sukcesywnie poprawia się jakość powietrza, poprzez redukcję emisji spalin do atmosfery – podkreśla Eliza Dembna. – Nowe autobusy poprawiły też siatkę połączeń. Kursują nie tylko po Ostrowie, ale docierają również do innych gmin oddalonych od miasta nawet o 30 kilometrów. Dzięki temu mieszkańcy mają łatwiejszy dostęp do wielu instytucji użyteczności publicznej, szkół, zakładów pacy, placówek handlowych – dodaje.
Dodatkowo miasto wzbogaciło się o ładowarki dwustanowiskowe do autobusów elektrycznych, biletomaty stacjonarne i mobilne.
Unijny projekt obejmował również m.in. budowę centrum przesiadkowego zlokalizowanego pomiędzy ulicami Wojska Polskiego a Dworcową, budowę ścieżek rowerowych oraz wdrożenie systemu zarządzania i organizacji ruchu (ITS). Całkowita wartość przedsięwzięcia to ponad 39 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło ponad 28 mln zł.
ŁK