Dzięki unijnym dotacjom w Wielkopolsce wybudowano 17 km nowej drogi na odcinku Huta Szklana – Przesieki. Rozbudowana została też, o ponad czterokilometrowy fragment, droga Wyrzysk - Osiek nad Notecią.
Inwestycja na trasie Huta Szklana – Przesieki polegała na rozbudowie drogi wojewódzkiej nr 123 na dwóch odcinkach w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim. Jej początek ma miejsce na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 174 w Hucie Szklanej, a koniec – na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 22 w rejonie Przesiek (gmina Krzyż Wielkopolski).
– Prace trwały ponad dwa lata – mówi Paweł Katarzyński, Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. – Obejmowały między innymi budowę nowej konstrukcji jezdni, skrzyżowań, dwóch jednoprzęsłowych mostów na rzece Człopica, przepustów drogowych, zatok autobusowych, zjazdów, chodników, poboczy i rowów, kanalizacji deszczowej. Zamontowane zostały również elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, oznakowanie pionowe i poziome. Roboty objęły również likwidację przejazdów kolejowych – dodaje.
Droga poprawi komfort podróżowania i wpłynie na wzrost atrakcyjności pobliskich terenów przeznaczonych pod inwestycje.
- Projekty takie jak rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 123 w gminie Krzyż Wielkopolski przyczyniają się do rozwoju komunikacyjnego i inwestycyjnego całego regionu – podkreśla Paweł Katarzyński. – Wpływają na wzrost bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, poprawiają komfort życia mieszkańców. Dobra jakość dróg zachęca do rozwijania aktywności gospodarczej, generując również nowe miejsca pracy – dodaje.
Wybudowany odcinek otwarty został na przełomie listopada i grudnia. Całkowita wartość inwestycji to blisko 80 mln zł, z czego 64,3 mln zł pochodziło ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
W ostatnim czasie dobiegła końca również rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 242 o długości 4,1 km na odcinku Wyrzysk-Osiek nad Notecią w powiecie pilskim. Inwestycja realizowana była od listopada 2018 roku. W jej ramach wykonano m.in.: skrzyżowania, zjazdy, zatoki postojowe i autobusowe, ścieżkę rowerową i chodnik, kanalizację deszczową. Zamontowano również elementy bezpieczeństwa ruchu: bariery ochronne i balustrady.
– Realizacje takich inwestycji to przede wszystkim poprawa jakości życia mieszkańców – mówi Marek Woźniak Marszałek Województwa Wielkopolskiego. - Na odcinku ponad czterech kilometrów mamy ścieżkę rowerową, chodnik, zatoki autobusowe i postojowe, bariery ochronne, więc tym samym zwiększyliśmy bezpieczeństwo kierowców, jak i pieszych. Cieszy fakt, że zadania, które realizujemy na drogach w województwie wielkopolskim współfinansowane są w ramach naszego Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, co jest szansą na rozwój całego regionu i lokalnych społeczności. To jest kolejna już inwestycja zakończona w tym roku z sukcesem.
Łączny koszt rozbudowy drogi to ok. 28,3 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło ponad 20 mln zł.
Więcej o inwestycjach drogowych realizowanych z pieniędzy unijnych w magazynie Zmieniamy Wielkopolskę, odc. 4
Dominik Wójcik