Nasz Region WRPO 2014+ E-MAGAZYN Fotografia przedstawia ścieżkę rowerową przy zalewie. W oddali widocznych jest dwóch rowerzystów. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

W Śremie nowa ścieżka rowerowa powstała wzdłuż zalewu (fot. archiwum beneficjenta)

Jest po czym jeździć!

Czy w przyszłości, tak jak w Holandii, dojeżdżający rowerem do pracy będą mogli liczyć na dodatkowe finansowe wsparcie pracodawcy lub dofinansowanie do zakupu roweru? Trudno powiedzieć. Wiemy jednak, że rozbudowa infrastruktury rowerowej dostosowanej do potrzeb cyklistów, wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a także budowa parkingów rowerowych, to optymistyczny i coraz silniejszy trend Wielkopolski. Sporo dzieje się w Pakosławiu, Śremie i Tarnowie Podgórnym.

Z danych przedstawionych przez portal businessinsider.com.pl wynika, że w naszym kraju „coraz bardziej jest po czym jeździć”. Na koniec 2020 roku sieć tras rowerowych liczyła ponad 17 tys. km. Co najważniejsze jednak, trend nie zatrzymuje się – kilometrów ścieżek dla cyklistów wciąż przybywa.

Powód do dumy mają mieszkańcy Złotowa. Miasto, według danych z września 2021 roku, plasuje się bowiem na drugim miejscu, jeśli chodzi o gęstość sieci rowerowej w Polsce. Przez ostatnie pięć lat, liczba kilometrów ścieżek prawie się podwoiła i wynosi ponad 27 km.

Inne gminy regionu nie pozostają w tyle i, przy wsparciu Funduszy Europejskich, także inwestują w rozbudowę infrastruktury rowerowej. Sprawdźmy, gdzie w ostatnim czasie przybyło nowych tras.

Pakosław inwestuje

Na rozbudowę tras rowerowych zdecydowano się m.in. w gminie Pakosław, gdzie wcześniej istniały pojedyncze, krótkie odcinki ścieżek.

Fotografia z lotu ptaka przedstawia ścieżkę rowerową biegnącą wzdłuż drogi. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

- Pomysł na realizację projektu zrodził się już w 2014 roku. Miał być przede wszystkim odpowiedzią na oczekiwania lokalnej społeczności, apelującej o zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na naszym terenie – mówi Piotr Skrzypek, Wójt Gminy Pakosław. - Mimo wielu zawirowań, także zmiany władzy, przedsięwzięcie nadal pozostawało jednym z najważniejszych do zrealizowania. Dzięki temu, udało się je doprowadzić do pomyślnego końca – dodaje.

W grudniu 2021 roku odbyło się oficjalne otwarcie ścieżki pieszo-rowerowej o długości ponad 2,8 km, łączącej Pakosław z Sowami. Na trasie zamontowano 56 energooszczędnych opraw oświetleniowych oraz zorganizowano dwa punkty Bike&Ride. To największa inwestycja w zakresie infrastruktury pieszo-rowerowej w historii gminy, która istotna jest nie tylko ze względów bezpieczeństwa, ale także środowiskowych.

- Projekty ekologiczne od dawna należą do naszych priorytetowych działań – zaznacza wójt. - Dla przykładu, dotychczas udało nam się skanalizować blisko 80% gminy. Prace nadal trwają. Obecnie rozbudowujemy także energooszczędne, ledowe oświetlenie uliczne w sześciu miejscowościach – dodaje.

Radości z powstania nowej infrastruktury rowerowej nie kryją mieszkańcy, którzy ze ścieżek korzystają nie tylko rekreacyjnie, ale także dojeżdżając do pracy czy szkoły.

- Ścieżki rowerowe to same plusy. Poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego i zachęcają mieszkańców do aktywności fizycznej – mówi Stanisław Stelmach z Pakosławia. - Sam jeżdżę na rowerze tak często jak to tylko możliwe – rekreacyjnie, ale również kiedy muszę coś załatwić w urzędzie czy zrobić zakupy. Mam nadzieję, że samorząd będzie kontynuował te praktyki w przyszłości – dodaje.

Koszt projektu „Budowa infrastruktury rowerowej, jako alternatywy dla komunikacji samochodowej, między miejscowościami Pakosław i Sowy w gminie Pakosław wraz z budową energooszczędnego oświetlenia” to kwota prawie 3 mln zł, z czego dofinansowanie w ramach WRPO 2014-2020 wyniosło niemal 2,5 mln zł.

Śrem i Tarnowo na dobrej ścieżce

Inwestycje w infrastrukturę rowerową można zaobserwować w gminie Śrem. Dzięki unijnemu wsparciu, powstała tam m.in. ścieżka pieszo-rowerowa łącząca miasto z miejscowością Psarskie, przebiegająca wzdłuż zalewu śremskiego. Na trasie zainstalowano energooszczędne oświetlenie oraz parkingi Bike&Ride.

Fotografia przedstawia grupę ciepło ubranych rowerzystów w kaskach, którzy szykują się do startu w rajdzie, w zimowej aurze. Nie brakuje śniegu. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. - Od kilku lat intensywnie rozwijamy sieć naszych ścieżek rowerowych – mówi Adrian Wartecki, z Pionu Komunikacji Społecznej i Informatyzacji Urzędu Miejskiego w Śremie. - Przy remontach dróg zawsze staramy się znaleźć miejsce na trasę dla cyklistów. Ulice i chodniki również na bieżąco przystosowujemy do potrzeb rowerzystów. W ramach budżetu obywatelskiego w 2017 roku powstał pumptrack (specjalny tor dla rowerzystów – przyp. red.) i dwa miasteczka rowerowe. W grudniu 2021 roku, zakończyła się wielka inwestycja polegająca na budowie kładki pieszo-rowerowej nad kanałem rzeki Warty i ścieżek rowerowych w kierunku Mechlina oraz Zbrudzewa za kwotę 12,5 mln zł przy dofinansowaniu z WRPO 2014-2020 w wysokości 6,5 mln zł. A to tylko część naszych działań! - dodaje.

Koszt projektu „Rozbudowa systemu tras rowerowych w ramach rozwoju transportu niskoemisyjnego w Gminie Śrem. Budowa ścieżki pieszo – rowerowej Śrem – Psarskie” to kwota ponad 4,2 mln zł, a unijne dofinansowanie w ramach WRPO 2014-2020 przekracza 3,6 mln zł.

Swój projekt zrealizowała także gmina Tarnowo Podgórne. Ścieżka o długości ponad 2 km połączyła miejscowości Lusówko i Sierosław. W ramach inwestycji przebudowano także zjazdy, sieci teletechniczne i energetyczne. Powstał również rów odwadniający, a na niektórych odcinkach zamontowano energooszczędne oświetlenie. Umowę na dofinansowanie projektu, marszałek Marek Woźniak podpisał 2 grudnia 2021 r.

- Cały czas staramy się inwestować w rozwiązania zeroemisyjne, które mają skłaniać do tego, by korzystać z transportu nieemitującego dwutlenku węgla, chroniącego nasz klimat. Inwestycja w Tarnowie Podgórnym jest ważnym elementem systemu ścieżek rowerowych, które konsekwentnie budujemy w Wielkopolsce – mówił.

Więcej na temat tras rowerowych w Tarnowie Podgórnym można się dowiedzieć oglądając poniższy film.

Koszt projektu to ponad 2,4 mln zł, z czego unijne dofinansowanie z WRPO 2014-2020 wyniosło około 2 mln zł.

Dominik Wójcik

ZOBACZ TAKŻE