Trzy nowe parkingi „Park&Ride” powstały w Poznaniu z udziałem unijnego dofinansowania. Znajdują się przy ulicach św. Michała i Biskupińskiej oraz obok ronda Starołęka.
Inwestycja jest z jednym z elementów zrównoważonej polityki transportowej Miasta, która zmierza do zmniejszenia liczby samochodów wjeżdżających do śródmieścia.
– Tego typu miejsca umożliwiają bezpieczne i dogodne dojście do komunikacji publicznej, szczególnie szynowej – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Uzupełniają system parkingowy i są ulokowane przy stacjach Kolei Metropolitalnej. To bardzo ważne, żeby tego typu parkingi zlokalizowane były przy węzłach przesiadkowych, stacjach kolejowych czy pętlach tramwajowych – podkreśla.
Od lutego 2018 roku w Poznaniu funkcjonuje już parking P&R znajdujący się w pobliżu przystanku PST Szymanowskiego. Kierowcy dojeżdżający do stolicy Wielkopolski z północy mogą tam zostawić auto i wygodnie przesiąść się na jedną z linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Teraz z takiej możliwości mogą korzystać też wjeżdżający do Poznania z innych kierunków. Z parkingu P&R przy ul. św. Michała i rondzie Starołęka kierowcy będą się przesiadać głównie na tramwaj. Natomiast z miejsc postojowych przy ul. Biskupińskiej dalej będą mogli pojechać pociągiem. Czas przejazdu ze stacji Poznań Strzeszyn do Poznania Głównego to jedyne 10 minut.
Wszystkie nowe parkingi zostały ogrodzone i wyposażone m.in. w monitoring, biletomaty, tablice elektroniczne, automatyczne toalety. Łącznie poznański system P&R oferuje już 337 miejsc postojowych.
– Inwestycja jest dedykowana także rowerzystom – dodaje Grzegorz Bubula, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Do parkingów prowadzą ścieżki rowerowe. Przy każdym zamontowano stojaki rowerowe dla 30 rowerów wraz z zadaszeniem oraz zestawem naprawczym.
Kolejne inwestycje mające ograniczyć ruch w stolicy Wielkopolski wchodzą w fazę realizacji.
– W najbliższym czasie będziemy budować węzeł przesiadkowy „Grunwaldzka”. Tam taki parking powstanie po stronie Plewisk. Projektowany jest również P&R na Górczynie oraz przy ul. Druskienickiej – mówi Mariusz Wiśniewski.
Oddane w marcu parkingi powstały w ramach projektu „Budowa systemu parkingów Park&Ride w Poznaniu - etap II”. Całkowita wartość przedsięwzięcia to ponad 13 mln zł, z czego unijna dotacja wyniosła prawie 9 mln zł.
ŁK