Wśród dziedzin życia, którym pandemia koronawirusa sprawiła poważne problemy, jest edukacja. Zamknięte szkoły spowodowały, że kadra pedagogiczna i uczniowie, musieli nauczyć się funkcjonować w nowej rzeczywistości. Doskonalenie cyfrowych kompetencji, testowanie nowych narzędzi i metod nauczania, a także budowanie relacji przez szklany ekran – to tylko niektóre z wyzwań. Wszystkich, w tym trudnym czasie, wspierają unijne środki.
Pandemia wymusiła na wszystkich przymusową lekcję cyfryzacji. Dotyczy to także edukacji i szkolnictwa, które na początku pierwszej fali zostało praktycznie sparaliżowane przez nowe wyzwania. Przed epidemią COVID-19 zdalna edukacja była czymś, z czego tylko incydentalnie zdarzało nam się korzystać. Nagle stała się jedynym wyjściem z sytuacji. Szkoły branżowe, które już wcześniej mierzyły się z różnego rodzaju problemami, w tym poważnym deficytem kadrowym m.in. wśród nauczycieli kształcenia zawodowego, stanęły przed jeszcze większymi wyzwaniami. Jednym z nich było przyspieszone szkolenie nauczycieli, z których część nie korzystała na co dzień z zaawansowanych cyfrowych narzędzi. Innym – potrzeba pilnego doposażenia szkół w sprzęt i wsparcie uczniów.
Na najwyższym poziomie
Podobnie jak w całej Polsce, kłopoty sprzętowe pojawiły się w Zespole Szkół Zawodowych w Wolsztynie. W murach tej placówki, istniejącej już 150 lat, kształcą się między innymi przyszli ekonomiści, budowlańcy, handlowcy, mechatronicy czy informatycy.
- Pandemia w dużym stopniu wpłynęła na działalność naszej szkoły – przyznaje Ireneusz Rajman, dyrektor placówki. - Nauczyciele zauważyli spadek motywacji, trudność w budowaniu relacji, a także złe samopoczucie i niewystarczający stopień zaangażowania wśród młodzieży. Dzięki swojej wiedzy i umiejętnościom, pedagodzy potrafili przezwyciężyć początkowe kłopoty. Nie mieli jednak wpływu na problemy sprzętowe – nie każdy uczeń dysponował przecież komputerem. Sami nauczyciele zaś pracowali na prywatnych urządzeniach – mówi.
Dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich, ZSZ w Wolsztynie zakupił 74 laptopy z oprogramowaniem, 61 tabletów multimedialnych oraz 24 kamery internetowe. Sprzęt trafił do szkoły pod koniec marca 2021 roku i został rozdysponowany wśród uczniów. Kiedy młodzież wróci do szkół, urządzenia trafią do pracowni i nadal będą wykorzystywane.
- Sprzęt ułatwił nam prowadzenie zajęć zdalnych, jednak trzeba pamiętać, że najważniejszą rolę w procesie edukacji młodzieży wciąż pełnią nauczyciele – ich wiedza i zdolność dostosowania się do nowej sytuacji – mówi Lidia Żok, kierownik kształcenia praktycznego. - Oczywiście nie wszystkie lekcje da się przeprowadzić zdalnie. Staramy się jednak stanąć na wysokości zadania i sprawić, żeby jakość edukacji w naszej szkole nie ucierpiała – mówi.
Większość uczniów także przystosowała się do nowej rzeczywistości i potrafi się dziś w niej odnaleźć, a nawet… zauważyć plusy.
- Mam więcej czasu, bo nie muszę dojeżdżać do szkoły – mówi Klaudia Dolata z czwartej klasy. - Radzę sobie dobrze, potrafię się zorganizować i zmotywować, dzięki czemu nie mam problemów ze zdalną nauką – dodaje.
Co ważne, ze specjalnej „covidowej” puli środków wynoszącej 25 mln zł, wsparcie trafiło nie tylko do wolsztyńskiej szkoły. Pomoc otrzymały 222 placówki edukacyjne, dzięki czemu tysiące uczniów może dziś korzystać z nowoczesnych laptopów do pracy zdalnej.
Więcej na temat pomocy unijnej dla szkół zawodowych z puli „covidowej” w magazynie „Zmieniamy Wielkopolskę” (odc. 19)
Całkowity koszt projektu „Wsparcie kształcenia zdalnego w Zespole Szkół Zawodowych w Wolsztynie” to kwota prawie 500 tys. zł, przy czym dofinansowanie z Funduszy Unijnych dla Wielkopolski to kwota ponad 415 tys. zł.
Wiedza rodzi autorytet
Inną placówką, która zdecydowała się sięgnąć po unijne środki, tym razem nie z puli „covidowej”, jest Technikum im. św. Józefa w Kaliszu. Odkąd w 2017 roku w murach szkoły zabrzmiał pierwszy dzwonek, uczniowie mogą się tutaj kształcić na kierunkach: technik technologii drewna, technik mechatronik, technik informatyk, technik fotografii i multimediów, a od trwającego roku szkolnego, także technik programista.
- Naszym priorytetem jest szkolenie młodzieży w zawodach mających przyszłość na rynku pracy – mówi ks. dr Adam Kraska, dyrektor szkoły. - Dzięki najlepszemu wyposażeniu i wykwalifikowanej kadrze możemy zapewnić uczniom edukację na najwyższym poziomie. Dlatego nie ustajemy w poszukiwaniu rozwiązań, które mogą pomóc w rozwoju naszej szkoły – dodaje.
Głównym założeniem realizowanego przez technikum projektu jest podnoszenie kompetencji oraz kwalifikacji nauczycieli kształcenia zawodowego oraz uczniów. Grono pedagogiczne korzysta ze szkoleń odnoszących się do technologii internetowej i najnowszych technologii zgodnych z kierunkiem prowadzonych zajęć. Zainteresowani nauczyciele mogą dokształcać się podyplomowo.
Szkoła otrzymała też sporo nowego sprzętu. Do pracowni obróbki drewna trafiły m.in. frezarki, wyrzynarki, wiertarki czy piły. Pracownia fotografii wzbogaciła się o obiektywy, statywy, oprogramowanie, monitor graficzny i stół bezcieniowy z oświetleniem. Nowe komputery i programy otrzymała też pracownia lokalnych sieci komputerowych.
- Spora część kursów to zajęcia praktyczne. Obawialiśmy się, że pandemia może pokrzyżować nam plany, na szczęście tak się nie stało – przyznaje ks. dr Adam Kraska. - Podzieliliśmy uczestników na mniejsze grupy i pracowaliśmy. Część wykładów można było przeprowadzić zdalnie i tak właśnie zrobiliśmy – dodaje.
Zadowolenia z udziału w projekcie nie kryją sami zainteresowani.
- Skorzystałem ze szkolenia z zakresu Cisco i AutoCad – mówi Cezary Promny, nauczyciel przedmiotów informatycznych i fotograficznych. - Dlaczego? Najnowsze rozwiązania technologii sieciowych to dziś priorytet. By kształcić dobrych informatyków musimy posiadać wiedzę na najwyższym możliwym poziomie. Tylko wtedy będziemy dla uczniów wzorami i autorytetami – dodaje.
- Swoją przyszłość wiążę z kierunkiem: technologia drewna – przyznaje Igor Litwin, uczeń klasy trzeciej. - Skorzystałem z dodatkowych zajęć z matematyki i specjalistycznego języka angielskiego. Bardzo cieszy mnie nowe wyposażenie pracowni obróbki drewna. Dzięki niemu poznaje sprzęt, jaki spotkam w przyszłej pracy.
Projekt, „Zawody techniczne – trafny wybór”, który potrwa do lipca 2022 roku pomoże 500 uczniom i 30 nauczycielom. Całkowity koszt projektu to prawie 2 mln zł, wsparcie z Funduszy Unijnych dla Wielkopolski wyniosło ponad 1,6 mln zł.
Warto wspomnieć także o projekcie „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020”, który swoim zasięgiem obejmuje aż 600 szkół podstawowych i ponadpodstawowych w regionie. Celem jest podniesienie kompetencji informacyjno-komunikacyjnych prawie 5 tys. nauczycieli i ponad 11,5 tys. uczniów. Poza działaniami miękkimi, polegającymi na promowaniu innowacyjnych rozwiązań przez pedagogów czy organizowaniu zajęć pozalekcyjnych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, przewidziano również twarde – budowę sieci wifi czy wyposażanie pracowni przedmiotowych. Więcej informacji można znaleźć na stronie csw2020.com.pl.
Dominik Wójcik