Nasz Region WRPO 2014+ E-MAGAZYN Fotografia przedstawia biurko, na którym stoi otwarty laptop, nad nim z kolei duży monitor. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

Z innowacyjnej usługi 2ClickPortal Cloud skorzystało już ponad 600 polskich instytucji (fot. archiwum beneficjenta)

Dostępny w dwóch kliknięciach

Przejrzyste i proste w obsłudze. Takie powinny być, choć nadal nie zawsze są, serwisy internetowe samorządów i ich Biuletyny Informacji Publicznej. Z pomocą przychodzi zespół specjalistów z Wronek, który przy unijnym wsparciu stworzył usługę 2ClickPortal Cloud.

Każdego dnia przeszukujemy strony administracji publicznej, by znaleźć odpowiedzi na ważne pytania i załatwić bieżące sprawy. Niestety nie zawsze odnosimy sukces. Interfejsy i wyszukiwarki na stronach nadal nie działają w sposób intuicyjny. Część z nas zniechęcona niepowodzeniem decyduje się na tradycyjną wizytę w urzędzie.

Od problemu do rozwiązania

Problem niskiej jakości stron samorządowych zauważyła również firma Trol InterMedia. Spółka stworzyła system dedykowany samorządom i innym instytucjom publicznym, w czym spory udział miały środki unijne.

Fotografia przedstawia trzech mężczyzn pracujących przy komputerach. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

- Jednostki terytorialne są zainteresowane tworzeniem coraz nowszych, bardziej przyjaznych i interaktywnych serwisów. Muszą one jednak spełniać rygorystyczne standardy dotyczące między innymi dostępności treści dla osób z niepełnosprawnościami. Zauważyliśmy na rynku niszę. Jako że jesteśmy w branży już od ponad 18 lat, mamy wiedzę i umiejętności, by ją wypełnić – mówi Mirosław Sobieraj, CEO 2ClickPortal. - Nasze rozwiązanie wykonane w innowacyjnej technologii umożliwia między innymi zainstalowanie portalu na telefonie, jako aplikacji natywnej, czyli dedykowanej konkretnemu urządzeniu i wykorzystującej jego możliwości. Dostarczane jest jako usługa chmurowa, co m.in. podwyższa bezpieczeństwo witryny oraz gwarantuje jej stabilność. W ramach projektu poza opracowaniem innowacyjnego rozwiązania, przeprowadziliśmy rozbudowę siedziby spółki o nową kondygnację, na której powstały kolejne, komfortowe miejsca pracy, wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy – dodaje.

Niewątpliwą zaletą usługi chmurowej jest szybkość jej uruchomienia. Do tej pory stosowane rozwiązania potrzebowały na uruchomienie od trzech miesięcy, nawet do pół roku. Usługa chmurowa 2ClickPortal Cloud wdrażana jest w maksymalnie 21 dni.

- Każdy klient otrzymuje pełen zestaw modułów, czyli m.in. aktualności, kalendarz, newsletter, webpush, galerie, system banerowy i wiele innych – wspomina Mirosław Sobieraj.

Firma zapewnia także kompleksowe szkolenia dla redaktorów i administratorów portali i BIP. Chętni mogą skorzystać też z wideoporadników, zamieszczonych w serwisie www.2ClickPortal.pl oraz na kanale Youtube, które ułatwiają poznanie możliwości systemu oraz wyjaśniają jak efektywnie zarządzać portalem.

Przede wszystkim dla mieszkańców

Z rozwiązania, które dostępne jest od 2019 roku, skorzystało już ponad 600 instytucji. Wśród nich jest m.in. Urząd Miasta i Gminy Szamotuły.

Fotografia jest zrzutem ekranu głównej strony Urzędu Miasta i Gminy Szamotuły. Widoczne są między innymi najświeższe informacje, a także zakładki: Dla Mieszkańca, Dla Turysty, Dla Inwestora, Gmina Szamotuły. Na górze strony widać datę, imieniny i prognozę pogody. - Tworząc nowy portal myśleliśmy przede wszystkim o mieszkańcach i ich oczekiwaniach – mówi Rafał Stachowiak, kierownik Wydziału Promocji, Komunikacji i Współpracy Zagranicznej Urzędu Miasta i Gminy Szamotuły. - Zależało nam głównie na poprawie przejrzystości, użyteczności architektury informacji, nowoczesnym i intuicyjnym zarządzaniu treścią i dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zgodnie z obowiązującym prawem – dodaje.

Nowa strona Urzędu Miasta i Gminy ruszyła pod koniec 2020 roku.

- Otrzymaliśmy portal składający się z ponad 30 modułów. Dodatkowo, możemy liczyć na stałe wsparcie techniczne, rozwój i aktualizację systemu. Redaktorzy naszego portalu przeszli kompleksowe szkolenie – wymienia Stachowiak.

Pracownicy urzędu szczególnie cenią sobie łatwość obsługi nowego portalu. Praktycznie nie wymaga on specjalistycznej wiedzy czy zaawansowanych umiejętności. Strona stała się wygodnym kanałem informacyjnym dla miasta.

- Mieszkańcy docenili nowoczesną, minimalistyczną ale i dynamiczną formę portalu. Zwracają uwagę na szybkie działanie, łatwość dotarcia do informacji oraz usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami – wymienia Rafał Stachowiak.

Całkowity koszt projektu „Wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstwa Trol InterMedia sp. z o.o. poprzez wdrożenie innowacyjnej Platformy eGmina” wynosi ponad 1,5 mln zł, z czego dofinansowanie w ramach WRPO 2014-2020 to kwota prawie 600 tys. zł.

Dominik Wójcik

ZOBACZ TAKŻE