Lepsze drogi to nie tylko krótsza i wygodniejsza podróż. To także oszczędności. W Wielkopolsce, dzięki unijnemu wsparciu, mamy kolejne kilometry dróg. Już niedługo pojedziemy też nową obwodnicą Wronek.
Sieć polskich dróg zagęszcza się. Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej długość polskich dróg szybkiego ruchu wzrosła prawie ośmiokrotnie, autostrad ponad czterokrotnie, a ekspresówek przeszło szesnastokrotnie. Duża w tym zasługa Funduszy Europejskich. Do tego trzeba dodać nowe odcinki dróg wojewódzkich i lokalnych, które wiele mówią o potencjale regionu. Inwestycje drogowe w Wielkopolsce mocno wspiera program regionalny. To kluczowe przedsięwzięcia komunikacyjne, które obniżają koszty transportu, sprzyjają trosce o środowisko, poprawiają bezpieczeństwo i podnoszą jakość podróży.
Kluczowe obwodnice
W maju zakończyły się prace przy budowie obwodnicy Wronek. To długo wyczekiwana inwestycja. Ze względu na duży ruch związany z działalnością w mieście wielu zakładów przemysłowych, w godzinach szczytu kierowcy tracili czas w korkach. Nowa obwodnica udrożni ruch w mieście. W ramach inwestycji wybudowano trójprzęsłowy most nad Wartą, wiadukt kolejowy nad linią PKP, trzy ronda, drogi dojazdowe do terenów przyległych oraz chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe w obrębie skrzyżowań. Aktualnie toczą się procedury związane z uzyskaniem stosownych decyzji i pozwoleń na użytkowanie. Wartość kontraktu to ponad 81 mln zł, z czego dofinansowanie z WRPO 2014+ to blisko 66 mln zł.
Sporo dzieje się także przy budowie obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434. Aktualnie prace toczą się przy przebudowie sieci teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych, gazowych i elektroenergetycznych. Trwają również roboty ziemne, związane m.in. z budową nasypów drogowych i przepustów. Niebawem rozpocznie się układanie pierwszych warstw konstrukcyjnych. Nad Rowem Bodzewskim trwają prace przy budowie mostu i przygotowania do budowy wiaduktu nad drogą krajową nr 12.
– Pierwsze roboty bitumiczne zaplanowano na drugą połowę czerwca – mówi Paweł Katarzyński, Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. – W miesiącach letnich planowane jest wykonanie objazdu DK12 na węźle Piaski (z wykorzystaniem nowo budowanych łącznic relacji wschód – zachód) i poprowadzenie ruchu samochodowego po śladzie nowej drogi – dodaje.
Koszt inwestycji to ok. 116 mln zł, z czego unijna dotacja to ponad 85,5 mln zł.
Jak wygląda obwodnica Wronek z lotu ptaka? Obejrzyj film Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i przekonaj się sam.
Nowe drogi
W ostatnich tygodniach oddano do użytku nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 432 o długości ok. 9,5 km. Początek inwestycji to granica miejscowości Ruszkowo w gminie Środa Wielkopolska, a koniec – przed skrzyżowaniem z drogą powiatową prowadzącą do miejscowości Bardo w gminie Września.
– W ramach inwestycji powstała nie tylko nowa nawierzchnia, ale również skrzyżowania, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe – mówi Paweł Katarzyński. – Roboty objęły także budowę kanalizacji deszczowej, przepustów drogowych i montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. W efekcie przeprowadzonych prac powstała droga będąca bezpieczną i wygodną alternatywą dla trasy krajowej. Znacznie poprawiły się też warunki życia mieszkańców okolicznych miejscowości – dodaje.
Zadanie było jednym z etapów kompleksowej rozbudowy drogi nr 432. Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy kolejnego odcinka drogi - od skrzyżowania z drogą powiatową 2929P Racławki – Chwalibogowo do ronda w Grzymysławicach.
Koszt inwestycji to ponad 36,4 mln zł, z czego unijna dotacja wyniosła około 24,6 mln zł.
Mieszkańcy regionu korzystać mogą również z nowego 2,5-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 431 Świątniki – Mieczewo. W ramach prac wykonano nową nawierzchnię jezdni, wybudowano dwa przystanki autobusowe z chodnikiem i dwukierunkową ścieżkę rowerową. Dodatkowo odtworzono pobocza, rowy i zjazdy. Koszt inwestycji to ponad 5,9 mln zł, z czego unijna dotacja wyniosła około 4,7 mln zł.
– Zadanie było jednym z etapów kompleksowej rozbudowy trasy nr 431 - bardzo uczęszczanej drogi dojazdowej z podpoznańskich gmin od strony południowo-zachodniej – mówi Paweł Katarzyński. – Przed nami kolejne inwestycje na tej trasie. Trwa już budowa nowego mostu przez Wartę w Rogalinku, rozpoczęła się też rozbudowa na odcinkach: Rogalin – Świątniki i Mieczewo – Kórnik, która również finansowana jest ze środków unijnych – podkreśla.
Łukasz Karkoszka