Nasz Region WRPO 2014+ E-MAGAZYN Na zdjęciu widoczne jest rondo na nowej drodze. Ma cztery wloty, z których jeden prowadzi w teren zabudowany. Reszta trasy biegnie wśród pól uprawnych. Fotografia pochodzi z archiwum beneficjenta.

Nowa obwodnica powstała w ciągu drogi nr 434 (fot. archiwum beneficjenta)

Jedziemy obwodnicą Gostynia

Największa inwestycja drogowa Samorządu Województwa Wielkopolskiego, dofinansowana z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w latach 2014-2020, została ukończona! A to oznacza, że od 4 grudnia możemy korzystać z nowej obwodnicy Gostynia, biegnącej w ciągu drogi nr 434. Na jej budowę z unijnego budżetu przeznaczono ponad 118 mln zł.

W przyszłym roku minie 20 lat obecności Polski w Unii Europejskiej. W tym czasie na potrzeby mieszkańców naszego regionu, z różnych programów przeznaczono miliardy euro. Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, modernizację istniejącej infrastruktury i budowę nowej otrzymaliśmy ok. 2 mld zł. Sporo z tej puli wydano na tworzenie obwodnic. Tak było między innymi w Kórniku, Śremie, Murowanej Goślinie, Opalenicy, Czarnkowie. Budowa obwodnic i rozdzielenie ruchu zwiększyły przepustowość dróg w miejscach newralgicznych Wielkopolski. Inwestycje przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa, a także redukcji zanieczyszczeń w miejscowościach, gdzie na niewielkim obszarze koncentrował się duży ruch pojazdów emitujących spaliny.

Długo wyczekiwana inwestycja

Realizacja największego, w ramach programu regionalnego w Wielkopolsce, projektu drogowego, umożliwiła także budowę obwodnicy Gostynia. Jej początek ma miejsce na skrzyżowaniu z drogą powiatową Gostyń – Krajewice, a koniec na skrzyżowaniu z drogą powiatową Gostyń – Smogorzewo.

Fotografia ukazuje fragment nowej drogi, biegnącej między innymi przez las. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. Ruch samochodowy w Gostyniu był bardzo uciążliwy, zarówno dla mieszkańców, jak i kierowców, którzy aby „przebić” się przez miasto, tracili czas i cierpliwość w długich korkach.

- Naszym celem było wyprowadzenie wzmożonego ruchu, zwłaszcza samochodów ciężarowych, z centrum Gostynia. Nowa trasa liczy ponad osiem kilometrów i powstała w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434, łączącej Śrem z Rawiczem – mówi Paweł Katarzyński, Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. - Teraz tranzyt odbywa się trasą omijającą tereny zabudowane – wyjaśnia.

Wyprowadzenie ruchu z miasta to jedno. Trzeba jednak pamiętać, że nowa obwodnica ma dużo większe znaczenie, bo jest alternatywą dla dróg krajowych i przyczynia się do większej płynności ruchu w tej części Wielkopolski.

- Trasa przyczynia się też do zwiększenia spójności terytorialnej i społecznej regionu, zachowania zasad ochrony środowiska i efektywności wykorzystania tutejszych zasobów – dodaje Paweł Katarzyński.

4 grudnia otwarto obwodnicę.

- Jestem niezwykle zadowolony, bo ta obwodnica była jednym z moich osobistych priorytetów w rozwoju województwa i szczęśliwie udało się ją zrealizować. Byliśmy zdeterminowani, by tę inwestycję - pomimo trudności, w tym finansowych - doprowadzić do szczęśliwego finału – mówi marszałek Marek Woźniak.

- To zakończenie największej kwotowo inwestycji drogowej Samorządu Województwa w całej historii jego istnienia – podkreśla wicemarszałek Wojciech Jankowiak. Jej koszt pochłonął prawie 140 mln zł, a lwią część – około 118 mln zł – dołożyła UE z puli WRPO 2014-2020.

Zdjęcie przedstawia fragment drogi, po której obu stronach znajdują się strome skarpy. Trasa kończy się rondem. Po prawej znajduje się drogowskaz: namalowany jest rondo z trzema zjazdami – w prawo Pępowo, na wprost – Poznań, Kalisz Leszno, w lewo – Gostyń. Fotografia pochodzi z archiwum beneficjenta. Choć kwoty robią wrażenie, należy pamiętać o tym, że niezwykle ważny jest też aspekt społeczny przedsięwzięcia. Ta inwestycja była po prostu długo oczekiwana przez mieszkańców Gostynia.

- Liczymy, że będzie bezpieczniej. Mniej pojazdów w centrum miasta, zwłaszcza tych większych, ciężarowych, zmniejszy ilość kolizji i udrożni komunikację miejską – mówią, ci, którzy mieszkają w Gostyniu.

Nie tylko obwodnica

Oprócz obwodnicy wybudowano także most na rzece Stara Kania i nad Rowem Bodzewskim w gminie Piaski, a także wiaduktu nad linią kolejową łączącą Leszno z Jarocinem – dziś co prawda nieczynną, jednak przewidzianą do uruchomienia w przyszłości. Powstał również dwupoziomowy, bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12, a także nowe ścieżki pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe, inne elementy bezpieczeństwa ruchu, chodniki i kanalizacja deszczowa.

To nie koniec rozbudowy sieci dróg w naszym regionie. W najbliższych latach, zgodnie z założeniami, powstaną drogowe obejścia m.in. Kościana, Szamotuł czy Rogoźna. O postępach prac będziemy informować na łamach magazynu „Nasz Region”.

Całkowity koszt projektu „Budowa obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434” to kwota prawie 140 mln zł, z czego dofinansowanie w ramach WRPO 2014-2020 wyniosło 118 mln zł.

DW