W żadnej dziedzinie unijna pomoc nie daje tak spektakularnych efektów, jak w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej. W ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 na budowę i modernizację dróg wojewódzkich wydanych zostanie blisko 1,2 mld zł.
Podróżujący po Wielkopolsce korzystać mogą z 85 dróg wojewódzkich o długości ponad 2735 km. To znacznie więcej niż mamy autostrad w całym kraju (1800 km)! Wiele inwestycji związanych z budową i rozbudową nowych odcinków realizowanych jest przy unijnym wsparciu. W perspektywie finansowej 2007-2013 na drogowe przedsięwzięcia wydano ponad 257 mln euro z WRPO. W latach 2014-2020 było to kolejnych 220 mln euro! Trend ten zostanie utrzymamy, bowiem już w czerwcu odbędzie się pierwszy nabór w trybie niekonkurencyjnym adresowany do Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. W ramach Działania 4.1 Infrastruktura drogowa finansowane będą mogły być realizowane projekty związane z budową, przebudową, rozbudową, modernizacją dróg wojewódzkich, skrzyżowań, obwodnic, obejść drogowych i obiektów inżynierskich wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Na ten cel zarezerwowano 300 mln zł. Łącznie z puli programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski wydanych zostanie 1,2 mld zł.
Kluczowe inwestycje
Z pierwszego naboru zrealizowanych zostanie dziesięć drogowych inwestycji, zlokalizowanych w różnych częściach regionu. Prace prowadzone będą m.in. w okolicach Poznania, Nojewa, Kiszkowa, Kłodawy, Ślesina, Nowego Tomyśla i Świątnik. Szczegóły przedstawia infografika.
Najdroższą inwestycją, bo wartą ok. 100 mln zł, będzie rozbudowa DW 116 na odcinku od Nojewa do DW 187. Kosztorysy pozostałych wahają się od 20 do 85 mln zł. Zadania te zrealizowane zostaną w latach 2024-2026. Ich całkowita wartość to ponad 505 mln zł. Do każdej inwestycji samorząd województwa dołoży ok. 30% środków w ramach tzw. wkładu własnego.
– Zadania, które zgłosiliśmy w czerwcowym naborze są przygotowane do szybkiego ogłoszenia przetargów, co pozwoli drogowcom sprawnie wejść na place budów – mówi Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. – Realizacja wytypowanych przedsięwzięć jest kluczowa z punktu widzenia pobliskich miejscowości. Nowe drogi uatrakcyjnią tereny inwestycyjne wokół, a także przyczynią się do zmniejszania uciążliwości komunikacyjnych dla mieszkańców – podkreśla.
Efekty unijnego wsparcia
Tymczasem na drogach wojewódzkich regionu wciąż trwają prace związane z inwestycjami realizowanymi w ramach perspektywy 2014-2020. Wsparcie unijne z regionalnego programu pozwoliło na wybudowanie i rozbudowanie łącznie blisko 170 km dróg wojewódzkich.
W ostatnich tygodniach zakończono rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 160 na odcinku Sowia Góra – Międzychód (etap I i II, długość blisko 10 kilometrów). W ramach projektu m.in. poszerzono jezdnię, przebudowano skrzyżowania, wybudowano zatoki autobusowe i postojowe, wzmocniono konstrukcję nawierzchni. Zadanie objęło też budowę ścieżek pieszo-rowerowych, chodników, kanalizacji deszczowej, przebudowę oświetlenia i montaż barier stalowych. Koszt inwestycji to ponad 33 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło ok. 24 mln zł.