Nasz Region WRPO 2014+ E-MAGAZYN Fotografia przedstawia kobietę i mężczyznę wsiadających do autobusu, na dworcu. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

Na ulicach Krotoszyna pojawiło się siedem ekologicznych autobusów (fot. archiwum beneficjenta)

Krotoszyn chroni klimat i środowisko

Umożliwienie sprawnego poruszania się po mieście i okolicach przy jednoczesnym ograniczeniu śladu węglowego do minimum to cel wielu samorządów. Ekomobilność to ważna kwestia także dla Krotoszyna, w którym dzięki UE wymieniono tabor autobusowy i wybudowano kolejne kilometry ścieżek rowerowych.

Wprowadzenie działań adaptacyjnych do zachodzących zmian klimatu, nie jest możliwe bez inicjatywy ze strony lokalnych samorządów. Gminy, które angażują się w promowanie ekologicznych postaw i nawyków wśród mieszkańców w zakresie dbania o stan środowiska naturalnego oraz edukację na temat konsekwencji globalnego ocieplenia dokładają swoją cegiełkę do walki o dobrą i bezpieczną przyszłość kolejnych pokoleń. Wielkopolskie gminy chronią środowisko poprzez takie działania, jak wymiana starych źródeł ciepła, retencja wody, segregacja odpadów, termomodernizacja czy promowanie transportu publicznego i budowę ścieżek rowerowych. W Krotoszynie inicjatywy ekologiczne realizowane są przy unijnym wsparciu.

Autobusem...

W mieście ekologia od dawna jest priorytetem. Pomysły przekłada się tu na konkretne działania, które przynoszą mierzalne efekty.

- Miasto i Gmina Krotoszyn buduje ścieżki edukacyjno-przyrodnicze, organizuje festyny, pikniki i teatrzyki o tematyce ekologicznej, realizuje też kampanie informacyjne. Wszystko to służy podnoszeniu świadomości ekologicznej i zmianie złych nawyków na przykład związanych z nieprawidłową segregacją odpadów czy spalaniem śmieci w przydomowych piecach – mówi Małgorzata Kalak, Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Krotoszynie Sp. z o.o.

Edukacja ekologiczna to jedno. Potrzebne są także służące klimatowi inwestycje, które rozwiązywać będą nie tylko bieżące, ale i długofalowe problemy gminy. W Krotoszynie jednym z nich był przestarzały tabor autobusowy.

- W swojej flocie posiadaliśmy autobusy z lat dziewięćdziesiątych, które emitowały duże zanieczyszczenia, były drogie w eksploatacji, awaryjne i głośne. Pasażerowie skarżyli się również na niski komfort podróżowania – mówi Małgorzata Kalak.

Dzięki unijnemu wsparciu pasażerów przewozi teraz siedem nowych autobusów, z silnikiem spełniającym normy EURO 6, wyposażonych w system informacji pasażerskiej. Są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób z niepełnoprawnościami, klimatyzowane, ciche i wygodne. W punkcie przesiadkowym przy ul. Konstytucji 3 Maja zamontowano tablice elektroniczne. Uruchomiono system umożliwiający sprzedaż i kontrolę elektronicznych biletów okresowych. Przebudowano także plac manewrowy na terenie zajezdni.

… i rowerem

Krotoszyn inwestuje również w sieć ścieżek rowerowych. Łącznie, takich tras w całym mieście jest ponad 13 km. Najnowsze - prawie 3,5 km, wybudowano przy realizacji ostatniego unijnego projektu. Trasy powstały na ulicy Konstytucji 3 Maja, Raszkowskiej i Mahle oraz do wsi Kobierno.

Ilustrację wykonano na ścieżce rowerowej, biegnącej równolegle do chodnika. Można je odróżnić po kolorze nawierzchni. Część dla pieszych jest jasna, dla rowerzystów zaś czerwona. Po obu stronach widoczni są użytkownicy. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. - W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost świadomości ekologicznej i zdrowego trybu życia wśród naszych mieszkańców. Rower z roku na rok staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu. Mieszkańcy korzystają z niego nie tylko rekreacyjnie, ale na przykład dojeżdżając do pracy czy szkoły – zapewnia.

W najbliższych latach Krotoszyn nadal chce inwestować w ekologiczne rozwiązania.

- Jesteśmy otwarci na nowe technologie. Chcemy, by krotoszyńska komunikacja była nowoczesna i ekologiczna. Jeśli uda nam się pozyskać kolejne dofinansowanie z Funduszy Europejskich, planujemy powiększenie floty pojazdów o autobusy z ogniwem wodorowym. Takie inwestycje będą się wiązały z różnymi wyzwaniami, szkoleniami personelu, przygotowaniem infrastruktury eksploatacyjnej i warsztatów. Prowadzimy już wstępne działania w tym zakresie. Mamy świadomość, że plany są drogie, dlatego mocno przykładamy się do pracy nad pozyskaniem zewnętrznego wsparcia – przekonuje Małgorzata Kalak.

Całkowity koszt projektu „Wymiana taboru MZK w Krotoszynie na autobusy niskoemisyjne, budowa ciągów pieszo-rowerowych oraz inne inwestycje w obszarze transportu miejskiego” to kwota ponad 9 mln zł, z czego unijne wsparcie w ramach WRPO 2014-2020 wyniosło przeszło 6,6 mln zł.

Dominik Wójcik