Na ulicach Krotoszyna pojawiło się siedem ekologicznych autobusów (fot. archiwum beneficjenta)
Krotoszyn chroni klimat i środowisko
Umożliwienie sprawnego poruszania się po mieście i okolicach przy jednoczesnym ograniczeniu śladu węglowego do minimum to cel wielu samorządów. Ekomobilność to ważna kwestia także dla Krotoszyna, w którym dzięki UE wymieniono tabor autobusowy i wybudowano kolejne kilometry ścieżek rowerowych.
Wprowadzenie działań adaptacyjnych do zachodzących zmian klimatu, nie jest możliwe bez inicjatywy ze strony lokalnych samorządów. Gminy, które angażują się w promowanie ekologicznych postaw i nawyków wśród mieszkańców w zakresie dbania o stan środowiska naturalnego oraz edukację na temat konsekwencji globalnego ocieplenia dokładają swoją cegiełkę do walki o dobrą i bezpieczną przyszłość kolejnych pokoleń. Wielkopolskie gminy chronią środowisko poprzez takie działania, jak wymiana starych źródeł ciepła, retencja wody, segregacja odpadów, termomodernizacja czy promowanie transportu publicznego i budowę ścieżek rowerowych. W Krotoszynie inicjatywy ekologiczne realizowane są przy unijnym wsparciu.
Autobusem...
W mieście ekologia od dawna jest priorytetem. Pomysły przekłada się tu na konkretne działania, które przynoszą mierzalne efekty.
Nowe autobusy są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób z niepełnoprawnościami, klimatyzowane, ciche i wygodne.
Nowe autobusy są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób z niepełnoprawnościami, klimatyzowane, ciche i wygodne.
- Miasto i Gmina Krotoszyn buduje ścieżki edukacyjno-przyrodnicze, organizuje festyny, pikniki i teatrzyki o tematyce ekologicznej, realizuje też kampanie informacyjne. Wszystko to służy podnoszeniu świadomości ekologicznej i zmianie złych nawyków na przykład związanych z nieprawidłową segregacją odpadów czy spalaniem śmieci w przydomowych piecach – mówi Małgorzata Kalak, Prezes Zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Krotoszynie Sp. z o.o.
Edukacja ekologiczna to jedno. Potrzebne są także służące klimatowi inwestycje, które rozwiązywać będą nie tylko bieżące, ale i długofalowe problemy gminy. W Krotoszynie jednym z nich był przestarzały tabor autobusowy.
- W swojej flocie posiadaliśmy autobusy z lat dziewięćdziesiątych, które emitowały duże zanieczyszczenia, były drogie w eksploatacji, awaryjne i głośne. Pasażerowie skarżyli się również na niski komfort podróżowania – mówi Małgorzata Kalak.
Dzięki unijnemu wsparciu pasażerów przewozi teraz siedem nowych autobusów, z silnikiem spełniającym normy EURO 6, wyposażonych w system informacji pasażerskiej. Są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób z niepełnoprawnościami, klimatyzowane, ciche i wygodne. W punkcie przesiadkowym przy ul. Konstytucji 3 Maja zamontowano tablice elektroniczne. Uruchomiono system umożliwiający sprzedaż i kontrolę elektronicznych biletów okresowych. Przebudowano także plac manewrowy na terenie zajezdni.
… i rowerem
Krotoszyn inwestuje również w sieć ścieżek rowerowych. Łącznie, takich tras w całym mieście jest ponad 13 km. Najnowsze - prawie 3,5 km, wybudowano przy realizacji ostatniego unijnego projektu. Trasy powstały na ulicy Konstytucji 3 Maja, Raszkowskiej i Mahle oraz do wsi Kobierno.
- W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost świadomości ekologicznej i zdrowego trybu życia wśród naszych mieszkańców. Rower z roku na rok staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu. Mieszkańcy korzystają z niego nie tylko rekreacyjnie, ale na przykład dojeżdżając do pracy czy szkoły – zapewnia.
W najbliższych latach Krotoszyn nadal chce inwestować w ekologiczne rozwiązania.
- Jesteśmy otwarci na nowe technologie. Chcemy, by krotoszyńska komunikacja była nowoczesna i ekologiczna. Jeśli uda nam się pozyskać kolejne dofinansowanie z Funduszy Europejskich, planujemy powiększenie floty pojazdów o autobusy z ogniwem wodorowym. Takie inwestycje będą się wiązały z różnymi wyzwaniami, szkoleniami personelu, przygotowaniem infrastruktury eksploatacyjnej i warsztatów. Prowadzimy już wstępne działania w tym zakresie. Mamy świadomość, że plany są drogie, dlatego mocno przykładamy się do pracy nad pozyskaniem zewnętrznego wsparcia – przekonuje Małgorzata Kalak.
Całkowity koszt projektu „Wymiana taboru MZK w Krotoszynie na autobusy niskoemisyjne, budowa ciągów pieszo-rowerowych oraz inne inwestycje w obszarze transportu miejskiego” to kwota ponad 9 mln zł, z czego unijne wsparcie w ramach WRPO 2014-2020 wyniosło przeszło 6,6 mln zł.