Table of Contents Table of Contents
Previous Page  2 / 15 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 2 / 15 Next Page
Page Background

nasz region

e-biuletyn

nr 2 | 2015

Aktualności

Dwa w jednym, czyli pieniądze

na projekty z dwóch źródeł

Wielkopolski Regionalny ProgramOperacyjny na lata

2014-2020 (WRPO 2014+) jest na finiszu przygotowań

do ogłoszenia konkursów. 17 grudnia ubiegłego roku

Komisja Europejska zatwierdziła ostateczny kształt

programu. Ta decyzja otworzyła drogę do przygoto-

wania ram formalnych pozwalających ewentualnym

beneficjentom na składanie projektów i ubieganie

się o dofinansowanie Unii Europejskiej.

Priorytety

Głównym dokumentem, który stanowi swoisty krę-

gosłup WRPO 2014+, jest szczegółowy opis jego osi

priorytetowych. Dokument wskazuje priorytety, tzn.

precyzuje, które dziedziny czy sfery życia gospodar-

czego i społecznego mogą liczyć na wsparcie, kto

może być beneficjentem, jakie są maksymalne po-

ziomy dofinansowania i ewentualne ograniczenia.

Wśród priorytetów WRPO 2014+ jest m.in. poprawa

infrastruktury drogowej i kolejowej, działania w ob-

szarze badań, rozwoju technologicznego i innowa-

cji, a także przedsiębiorczości, co z kolei częściowo

wiąże się ze wzrostem zatrudnienia oraz aktywiza-

cją bezrobotnych i osób zagrożonych utratą pracy.

Do priorytetów należy również poprawa edukacji

oraz sytuacji osób zagrożonych wykluczeniem spo-

łecznym.

Ważnym elementem przygotowań do uruchomie-

nia finansowania projektów jest ustalenie kryteriów

ogólnych i szczegółowych dla każdego z priory-

tetów. Chodzi np. o wskazanie zasad wypełniania

i składania wniosków konkursowych, ograniczenie

terytorialne projektów do województwa wielkopol-

skiego czy sprecyzowanie ewentualnej minimalnej

kwoty wkładu własnego.

– 

Kryteria naboru w wersji zredagowanej po konsul-

tacjach społecznych zostały przyjęte przez Komitet

W ramach WPRO 2014+ ma być zbudowany trzeci tor między

stacjami Poznań Główny i Poznań Wschód. Stacja Poznań Gar-

bary znajduje się pomiędzy nimi. Zatrzymują się tam pociągi

Kolei Wielkopolskich, które za pieniądze unijne kupiły nowo-

czesne zespoły trakcyjne Elf.

fot. Andrzej Świątek