Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  12 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 16 Next Page
Page Background

12

nasz region 1 | 2015

Dobre praktyki

– To działanie wpisujące się w priorytety nowoczesnego kształ-

cenia zawodowego. Szkoły kształcące zawodowo zmieniają się

na naszych oczach.

Marzena Wodzińska zwraca uwagę, że dzięki wsparciu unijnemu

oraz zaangażowaniu samorządów w szkołach pojawiają się no-

woczesne urządzenia i maszyny, prowadzone są profesjonalne

szkolenia dla nauczycieli, a sami uczniowie kierowani są na prak-

tyki do najlepszych wielkopolskich przedsiębiorstw. Rośnie

też nowe pokolenie ludzi sukcesu, fachowców, którzy wiedzą,

co chcą robić w życiu. Popatrzmy na liczby, które mówią same

za siebie (dane dotychczasowe, ponieważ realizacja projektu po-

trwa do września 2015 r.):

• 1750 uczniów zostało objętych kształceniem modułowym,

• 800 przedsiębiorstw uczestniczy w „Systemie zawodowcy”,

• 2980 uczniów szkoli się u pracodawców,

• niemal 5000 odbywa praktyki w 12 laboratoriach.

Łącznie projektem zostanie objętych blisko 10 tysięcy osób.

To robi wrażenie. Tym bardziej, że sami zainteresowani, czyli

szkoły zawodowe, także widzą potrzebę zmian i doceniają ot-

warcie firm dla uczniów i rangę samego projektu.

– „Czas zawodowców” to fantastyczne przedsięwzięcie – gdyby

takie nie było, nie przystąpiłabym do niego z moimi uczniami

– zapewnia Maria Chrośniak, dyrektor Zespołu Szkół Zawodo-

wych nr 6 w Poznaniu. – Uczniowie odbywali tygodniowe prak-

tyki w laboratoriach na Politechnice Poznańskiej i zawsze wracali

stamtąd bardzo zadowoleni. Jestem przekonana, że sam projekt

nareszcie skierował światło reflektora oświaty na szkolnictwo

zawodowe – ktoś dostrzegł i docenił jego rangę nie tylko w sy-

stemie oświaty, ale także na regionalnym rynku pracy i szerzej

– narodowej gospodarki.

Maria Chrośniak dostrzegła też pewne luki w projekcie, których

zniwelowanie mogłoby usprawnić przyszły rozwój szkolnictwa

zawodowego.

– Wielka szkoda, że uczniowie niektórych szkół po praktykach

w laboratorium, gdzie pracowali na doskonałym oprogramowa-

niu i oprzyrządowaniu, wracają do nieco uboższej rzeczywisto-

ści, w której takiego sprzętu nie ma – zauważa. – Uważam też,

że istnieje wciąż zbyt słaba komunikacja między pracodawcami

a szkołami – warto silniej nagłaśniać nie tylko sam projekt, ale

i rozwiązania systemowe, które proponuje.

Pilski ul tętni życiem

To był świetny pomysł – „Ul dla pszczół” przygotowany przez

Pilskie Centrum Pomocy Bliźniemu MONAR – MARKOT zaroił się

i tętnił życiem bite dwa lata. A na koniec wszyscy spijali miód suk-

cesu. Bo ulem był sam ośrodek, a pszczołami jego podopiecz-

ni, którzy zapomnieli, że noszą piętno osób wykluczonych. Nie

„Czas zawodowców –

wielkopolskie kształcenie

zawodowe” to projekt

systemowy, którego

liderem w projekcie jest

Samorząd Województwa

Wielkopolskiego, a partnerem

– Politechnika Poznańska

W ramach projektu „Czas zawodowców” uczniowie odbywali praktyki

m.in

. w laboratoriach Politechniki Poznańskiej

FOT. ARCHIWUM BENEFICJENTA