12
nasz region 1 | 2015
Dobre praktyki
– To działanie wpisujące się w priorytety nowoczesnego kształ-
cenia zawodowego. Szkoły kształcące zawodowo zmieniają się
na naszych oczach.
Marzena Wodzińska zwraca uwagę, że dzięki wsparciu unijnemu
oraz zaangażowaniu samorządów w szkołach pojawiają się no-
woczesne urządzenia i maszyny, prowadzone są profesjonalne
szkolenia dla nauczycieli, a sami uczniowie kierowani są na prak-
tyki do najlepszych wielkopolskich przedsiębiorstw. Rośnie
też nowe pokolenie ludzi sukcesu, fachowców, którzy wiedzą,
co chcą robić w życiu. Popatrzmy na liczby, które mówią same
za siebie (dane dotychczasowe, ponieważ realizacja projektu po-
trwa do września 2015 r.):
• 1750 uczniów zostało objętych kształceniem modułowym,
• 800 przedsiębiorstw uczestniczy w „Systemie zawodowcy”,
• 2980 uczniów szkoli się u pracodawców,
• niemal 5000 odbywa praktyki w 12 laboratoriach.
Łącznie projektem zostanie objętych blisko 10 tysięcy osób.
To robi wrażenie. Tym bardziej, że sami zainteresowani, czyli
szkoły zawodowe, także widzą potrzebę zmian i doceniają ot-
warcie firm dla uczniów i rangę samego projektu.
– „Czas zawodowców” to fantastyczne przedsięwzięcie – gdyby
takie nie było, nie przystąpiłabym do niego z moimi uczniami
– zapewnia Maria Chrośniak, dyrektor Zespołu Szkół Zawodo-
wych nr 6 w Poznaniu. – Uczniowie odbywali tygodniowe prak-
tyki w laboratoriach na Politechnice Poznańskiej i zawsze wracali
stamtąd bardzo zadowoleni. Jestem przekonana, że sam projekt
nareszcie skierował światło reflektora oświaty na szkolnictwo
zawodowe – ktoś dostrzegł i docenił jego rangę nie tylko w sy-
stemie oświaty, ale także na regionalnym rynku pracy i szerzej
– narodowej gospodarki.
Maria Chrośniak dostrzegła też pewne luki w projekcie, których
zniwelowanie mogłoby usprawnić przyszły rozwój szkolnictwa
zawodowego.
– Wielka szkoda, że uczniowie niektórych szkół po praktykach
w laboratorium, gdzie pracowali na doskonałym oprogramowa-
niu i oprzyrządowaniu, wracają do nieco uboższej rzeczywisto-
ści, w której takiego sprzętu nie ma – zauważa. – Uważam też,
że istnieje wciąż zbyt słaba komunikacja między pracodawcami
a szkołami – warto silniej nagłaśniać nie tylko sam projekt, ale
i rozwiązania systemowe, które proponuje.
Pilski ul tętni życiem
To był świetny pomysł – „Ul dla pszczół” przygotowany przez
Pilskie Centrum Pomocy Bliźniemu MONAR – MARKOT zaroił się
i tętnił życiem bite dwa lata. A na koniec wszyscy spijali miód suk-
cesu. Bo ulem był sam ośrodek, a pszczołami jego podopiecz-
ni, którzy zapomnieli, że noszą piętno osób wykluczonych. Nie
„Czas zawodowców –
wielkopolskie kształcenie
zawodowe” to projekt
systemowy, którego
liderem w projekcie jest
Samorząd Województwa
Wielkopolskiego, a partnerem
– Politechnika Poznańska
W ramach projektu „Czas zawodowców” uczniowie odbywali praktyki
m.in. w laboratoriach Politechniki Poznańskiej
FOT. ARCHIWUM BENEFICJENTA