4
nasz region 1 | 2015
Rozmowa
Zakończenie negocjacji z Komisją Europejską dotyczą-
cych ostatecznego kształtu Wielkopolskiego Regionalnego
Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 nastąpiło jesz-
cze w ubiegłym roku. Czy założone cele zostały osiągnię-
te? Jak przebiegały finalne rozmowy? Jakie kwestie były
najważniejsze dla Wielkopolski?
Bardzo mi zależało, by negocjacje zakończyć jak najszyb-
ciej. Niestety z przyczyn od nas niezależnych trwały one znacz-
nie dłużej niż pierwotnie sądziłem. Ostatecznie WRPO 2014+
zostało zatwierdzone przez Komisję Europejską 17 grudnia
2014 r. I tak jednak uważam, że finał tych kluczowych rozmów,
który nastąpił późną jesienią, okazał się sukcesem. Nasz pro-
gram regionalny znalazł się wśród tych nielicznych w Europie,
które zostały przyjęte przed końcem 2014 roku. Najistotniejsze
jest jednak to, że nie odbyło się to kosztem ustępstw z naszej
strony. Wręcz odwrotnie, udało nam się wynegocjować nie-
zmiernie ważne i korzystne dla regionu zapisy programu.
Co się zatem udało?
Niewątpliwym sukcesem było to, że udało nam się uniknąć
kwotowego ograniczenia wsparcia terenów inwestycyjnych.
Naszym celem strategicznym jest wyrównywanie dysproporcji
rozwojowych, jakie istnieją w regionie. Dlatego bardzo się cie-
szę, że otrzymaliśmy zgodę na wsparcie Obszarów Strategicz-
nej Interwencji. Część unijnego wsparcia będzie adresowana
do określonych obszarów, bądź te obszary otrzymają prefe-
rencje w ramach poszczególnych konkursów. Jedną z form
wsparcia w ramach OSI będą „koperty finansowe” dla ośrod-
ków subregionalnych, czyli Konina, Gniezna, Piły i Leszna wraz
z ich „przedmieściami”, powiązanymi z nimi funkcjonalnie.
Czy wśród wspomnianych korzyści jest zgoda na finan-
sowanie także konkretnych inwestycji w regionie?
Gdy mówię o konkretnych przedsięwzięciach to mam na
myśli np. Szpital Matki i Dziecka w Poznaniu, na którego bu-
dowę dostaliśmy z Brukseli zielone światło oraz modernizację
linii kolejowej Poznań – Piła. Takich sukcesów jest oczywiście
więcej. Zaliczyć do nich można czterokrotne (w stosunku do
pierwotnego stanowiska KE) zwiększenie wsparcia dla straży
pożarnych czy możliwość budowy centrów napraw taboru dla
potrzeb kolei Wielkopolskich.
A porażki? Nie było ich?
Największym problemem jest znaczące ograniczenie możli-
wości dofinansowania dróg lokalnych. To bardzo niekorzystne
rozwiązanie, bo samorządów zazwyczaj nie stać na prowadze-
nie tak kosztownych inwestycji za własne pieniądze. Niestety
w tej sprawie mieliśmy związane ręce. Takie ustalenia zostały
bowiem zawarte w Umowie Partnerstwa, która nadała ramy
wszystkim programom operacyjnym.
Czy zaakceptowany WRPO 2014+ jest inaczej „skrojo-
ny” niż poprzedni? Co znalazło się na pierwszym planie?
Różnic między poprzednim a obecnym programem regio-
nalnym jest wiele. Najważniejszą zmianą jest włączenie do
WRPO 2014+ sfery społecznej, czyli głównie tzw. miękkich
projektów wspieranych z Europejskiego Funduszu Społecz-
nego. Głównym celem WRPO 2014+ jest „Poprawa konku-
rencyjności i spójności województwa”. Uwzględnione w pro-
gramie priorytety dotyczą poprawy infrastruktury, szczególnie
transportowej (m.in. drogi, koleje, zbiorowy transport miejski).
Jedne z najistotniejszych są działania w zakresie badań,
rozwoju technologicznego i innowacji oraz przedsiębiorczości.
Dużą wagę przywiązujemy do rozwoju szeroko pojmowane-
Wielkopolski
skok w przyszłość
„Wsparcie przedsiębiorców
w zakresie B+R (badania
i rozwój) będzie odbywać
się wyłącznie w ramach
inteligentnych specjalizacji”
ROZMOWA Z MARKIEM WOŹNIAKIEM,
Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego