Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  6 / 16 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 16 Next Page
Page Background

6

nasz region 4 | 2015

Rozmowa

Nie trzeba daleko szukać – to są klasy patronackie w opar-

ciu o wielkich pracodawców, jak Volkswagen, Aesculap-Chifa,

Solaris, ale i mniejsze w Pleszewie czy Kaliszu. To są inicjatywy

propagujące kształcenie zawodowe w ramach działania specjal-

nych stref ekonomicznych (w Wielkopolsce jest ich pięć), to jest

możliwość odbywania praktyk zawodowych w renomowanych

i nowoczesnych firmach, również za granicą, które jednocześnie

dają możliwość stałego zatrudnienia. Szczególną rolę odgrywa

bezpośrednia współpraca szkoły z pracodawcami na lokalnym

rynku tak, by nauka zawodu odbywała się w rzeczywistych wa-

runkach pracy w kontakcie z nowoczesną technologią, czyli – jak

pani powiedziała – na „polu walki”. Ten kontakt ułatwiają także

powiatowe targi pracy, gdzie pracodawcy z okolic spotykają się

ze szkołami, które kształcą im pracowników.

 Ale rynek zassie znacznie więcej fachowców. Nadal aż tylu

nie ma, prawda?

Na szczęście i z tego jest wyjście – mamy przecież projekty

unijne. Zachęcam więc dyrektorów, by zaglądali na stronę inter-

netową urzędu marszałkowskiego, gdzie jest szeroki wachlarz

projektów konkursowych. Z minionych lat wiemy, jak Fundusze

Europejskie pozwoliły zdynamizować kształcenie zawodowe

i zmodernizować rynek pracy. To dzięki funduszom unijnym za-

częła się ściślejsza współpraca szkół zawodowych z pracodaw-

cami. Poza „Czasem zawodowców...” był też projekt „Rzemiosło

a kształcenie zawodowe w regionie” zrealizowany przez Wielko-

polską Izę Rzemieślniczą i firmę Doradztwo Społeczne i Gospo-

darcze albo wielka aktywność Wielkopolskiego Obserwatorium

Rynku Pracy. Nie można pominąć też zasług Krajowego Ośrodka

Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, który zajmuje się

doradztwem zawodowym czy licznych konkursów promujących

kształcenie zawodowe, jak np. „Szkoła dla pracodawców, praco-

dawcy dla szkoły”. Nasze kuratorium włączyło się też w ciekawy

unijny projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć”.

***

Kształcenie zawodowe w Wielkopolsce

Po akcesji Polski do UE wzrosło zainteresowanie kształceniem za-

wodowym. Z danych Systemu Informacji Oświatowej wynika, że

odsetek absolwentów gimnazjów wybierających naukę w zasad-

niczych szkołach zawodowych i technikach wzrósł o 7,13 pkt. proc.

– od 47,5 proc. w roku szkolnym 2006/2007 do 54,18 proc. w roku

2014/2015. W tym roku zasadniczą szkołę zawodową i technikum

wybrało jeszcze więcej, bo 58,18 proc. Wielkopolan (ZSZ 19,96

proc – 6077 osób, a technika – 38,22 proc. – 11 635 uczniów).

 Pieniądze są do wykorzystania w Wielkopolskim Regional-

nym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020. Na co naj-

bardziej przydałyby się one obecnie w Wielkopolsce?

Najważniejsze to dostosować kształcenie zawodowe do ak-

tualnych potrzeb rynku pracy. Musimy poprawić doradztwo za-

wodowe, lepiej promować wśród młodzieży kształcenie usta-

wiczne, konsekwentnie dbać o jakość praktycznego kształcenia

tak w szkole, jak i u pracodawców, ale także stwarzać uczniom

warunki do zdobywania wiedzy uniwersalnej. Jednym z najwięk-

szych wyzwań dla regionu jest pozyskanie nauczycieli przedmio-

tów zawodowych. Na szczęście prawo pozwala już zatrudniać na

stanowiska nauczycieli ludzi niebędących nauczycielami – mó-

wimy tu o przedmiotach zawodowych. Sporym wyzwaniem jest

rozwój zawodowych kursów kwalifikacyjnych. I tu pojawia się ten

sam problem – musimy przygotować nauczycieli praktycznej na-

uki zawodu. Przydałby się nam więc projekt „Czas… dla nauczy-

cieli zawodu”.

\ Rozmawiała:

Anna Mol

Na naukę dla młodych

Beneficjenci (wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nie-

prowadzących działalności gospodarczej) będą mogli pozyskać pie-

niądze m.in. na organizację staży zawodowych u pracodawców, reali-

zację projektów w zakresie kształcenia dualnego, a także wyposażenie

pracowni i warsztatów szkolnych w nowoczesny sprzęt i materiały dy-

daktyczne. W ramach dofinansowanych projektów swoje kompetencje

podnieść będą mogli również nauczyciele kształcenia zawodowego

i instruktorzy praktycznej nauki zawodu. Wreszcie realizowane będą

projekty w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego dla młodzieży.

Planowane przedsięwzięcia powinny zakładać współpracę szkół i pla-

cówek systemu oświaty z pracodawcami i przedsiębiorcami, m.in. w ra-

mach Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Głównymi odbiorcami wsparcia

będą uczniowie „zawodówek”, nauczyciele i instruktorzy praktycznej na-

uki zawodu, specjaliści z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,

a także same szkoły i placówki oświatowe. Więcej informacji o naborze

można znaleźć na stronie:

www.wrpo.wielkopolskie.pl

.

\ ŁK

Eksperci od lat biją na alarm. Oprócz ab-

solwentów szkół wyższych, polska gospo-

darka pilnie potrzebuje fachowców. Wiel-

kopolski Regionalny Program Operacyjny

na lata 2014-2020 daje nowe możliwości

wsparcia szkolnictwa zawodowego. W ra-

mach Poddziałania 8.3.1 Kształcenie zawo-

dowe młodzieży do wydania będzie prawie

13,4 mln zł. Pieniądze zostaną przekazane

na wspieranie uczniów szkół i placówek za-

wodowych. Wnioski będzie można składać

od 28 grudnia br. do 25 stycznia 2016 roku.