6
nasz region 4 | 2015
Rozmowa
Nie trzeba daleko szukać – to są klasy patronackie w opar-
ciu o wielkich pracodawców, jak Volkswagen, Aesculap-Chifa,
Solaris, ale i mniejsze w Pleszewie czy Kaliszu. To są inicjatywy
propagujące kształcenie zawodowe w ramach działania specjal-
nych stref ekonomicznych (w Wielkopolsce jest ich pięć), to jest
możliwość odbywania praktyk zawodowych w renomowanych
i nowoczesnych firmach, również za granicą, które jednocześnie
dają możliwość stałego zatrudnienia. Szczególną rolę odgrywa
bezpośrednia współpraca szkoły z pracodawcami na lokalnym
rynku tak, by nauka zawodu odbywała się w rzeczywistych wa-
runkach pracy w kontakcie z nowoczesną technologią, czyli – jak
pani powiedziała – na „polu walki”. Ten kontakt ułatwiają także
powiatowe targi pracy, gdzie pracodawcy z okolic spotykają się
ze szkołami, które kształcą im pracowników.
Ale rynek zassie znacznie więcej fachowców. Nadal aż tylu
nie ma, prawda?
Na szczęście i z tego jest wyjście – mamy przecież projekty
unijne. Zachęcam więc dyrektorów, by zaglądali na stronę inter-
netową urzędu marszałkowskiego, gdzie jest szeroki wachlarz
projektów konkursowych. Z minionych lat wiemy, jak Fundusze
Europejskie pozwoliły zdynamizować kształcenie zawodowe
i zmodernizować rynek pracy. To dzięki funduszom unijnym za-
częła się ściślejsza współpraca szkół zawodowych z pracodaw-
cami. Poza „Czasem zawodowców...” był też projekt „Rzemiosło
a kształcenie zawodowe w regionie” zrealizowany przez Wielko-
polską Izę Rzemieślniczą i firmę Doradztwo Społeczne i Gospo-
darcze albo wielka aktywność Wielkopolskiego Obserwatorium
Rynku Pracy. Nie można pominąć też zasług Krajowego Ośrodka
Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, który zajmuje się
doradztwem zawodowym czy licznych konkursów promujących
kształcenie zawodowe, jak np. „Szkoła dla pracodawców, praco-
dawcy dla szkoły”. Nasze kuratorium włączyło się też w ciekawy
unijny projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć”.
***
Kształcenie zawodowe w Wielkopolsce
Po akcesji Polski do UE wzrosło zainteresowanie kształceniem za-
wodowym. Z danych Systemu Informacji Oświatowej wynika, że
odsetek absolwentów gimnazjów wybierających naukę w zasad-
niczych szkołach zawodowych i technikach wzrósł o 7,13 pkt. proc.
– od 47,5 proc. w roku szkolnym 2006/2007 do 54,18 proc. w roku
2014/2015. W tym roku zasadniczą szkołę zawodową i technikum
wybrało jeszcze więcej, bo 58,18 proc. Wielkopolan (ZSZ 19,96
proc – 6077 osób, a technika – 38,22 proc. – 11 635 uczniów).
Pieniądze są do wykorzystania w Wielkopolskim Regional-
nym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020. Na co naj-
bardziej przydałyby się one obecnie w Wielkopolsce?
Najważniejsze to dostosować kształcenie zawodowe do ak-
tualnych potrzeb rynku pracy. Musimy poprawić doradztwo za-
wodowe, lepiej promować wśród młodzieży kształcenie usta-
wiczne, konsekwentnie dbać o jakość praktycznego kształcenia
tak w szkole, jak i u pracodawców, ale także stwarzać uczniom
warunki do zdobywania wiedzy uniwersalnej. Jednym z najwięk-
szych wyzwań dla regionu jest pozyskanie nauczycieli przedmio-
tów zawodowych. Na szczęście prawo pozwala już zatrudniać na
stanowiska nauczycieli ludzi niebędących nauczycielami – mó-
wimy tu o przedmiotach zawodowych. Sporym wyzwaniem jest
rozwój zawodowych kursów kwalifikacyjnych. I tu pojawia się ten
sam problem – musimy przygotować nauczycieli praktycznej na-
uki zawodu. Przydałby się nam więc projekt „Czas… dla nauczy-
cieli zawodu”.
\ Rozmawiała:
Anna Mol
Na naukę dla młodych
Beneficjenci (wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nie-
prowadzących działalności gospodarczej) będą mogli pozyskać pie-
niądze m.in. na organizację staży zawodowych u pracodawców, reali-
zację projektów w zakresie kształcenia dualnego, a także wyposażenie
pracowni i warsztatów szkolnych w nowoczesny sprzęt i materiały dy-
daktyczne. W ramach dofinansowanych projektów swoje kompetencje
podnieść będą mogli również nauczyciele kształcenia zawodowego
i instruktorzy praktycznej nauki zawodu. Wreszcie realizowane będą
projekty w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego dla młodzieży.
Planowane przedsięwzięcia powinny zakładać współpracę szkół i pla-
cówek systemu oświaty z pracodawcami i przedsiębiorcami, m.in. w ra-
mach Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Głównymi odbiorcami wsparcia
będą uczniowie „zawodówek”, nauczyciele i instruktorzy praktycznej na-
uki zawodu, specjaliści z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego,
a także same szkoły i placówki oświatowe. Więcej informacji o naborze
można znaleźć na stronie:
www.wrpo.wielkopolskie.pl.
\ ŁK
Eksperci od lat biją na alarm. Oprócz ab-
solwentów szkół wyższych, polska gospo-
darka pilnie potrzebuje fachowców. Wiel-
kopolski Regionalny Program Operacyjny
na lata 2014-2020 daje nowe możliwości
wsparcia szkolnictwa zawodowego. W ra-
mach Poddziałania 8.3.1 Kształcenie zawo-
dowe młodzieży do wydania będzie prawie
13,4 mln zł. Pieniądze zostaną przekazane
na wspieranie uczniów szkół i placówek za-
wodowych. Wnioski będzie można składać
od 28 grudnia br. do 25 stycznia 2016 roku.