Nasz region 1-2016 - page 15

Biuletyn Informacyjny Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020
15
RAZEM MOŻNA WIĘCEJ
Jednak żeby zbudować tak duży i skomplikowany system, nale-
ży wszystko perfekcyjnie zaplanować. Temu służy wart prawie
2 mln zł projekt „Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolital-
nej”, współfinansowany przez Fundusze Europejskie. Jego realiza-
cja zakończy się w październiku br. i będzie podstawą do budowy
nowoczesnego i funkcjonalnego systemu transportowego, który
poprawi mieszkańcom aglomeracji warunki dojazdu do pracy
i szkół oraz pozwoli odetchnąć stolicy Wielkopolski.
Dwa plus sześć
Projekt został podzielony na sześć działań, z których dwa mają
charakter uzupełniający. Pozostałe cztery stanowią pod względem
merytorycznym i praktycznym jądro, wokół którego w niedalekiej
przyszłości powstanie Poznańska Kolej Metropolitalna. Dwa z nich
zostały już zakończone, dwa kolejne zostaną zamknięte w paź-
dzierniku. Owocem pierwszego działania – „Koncepcja zintegro-
wanego transportu publicznego w oparciu o linie Poznańskiego
Węzła Kolejowego z wydzieleniem kolejowego ruchu metropo-
litalnego” – jest szczegółowe opracowanie, zawierające analizy
istniejącej infrastruktury kolejowej pod kątemmożliwości urucho-
mienia regularnych połączeń metropolitalnych, zapotrzebowania
na tabor kolejowy, wpływu realizacji projektu na ograniczenie
emisji CO2, a także oddziaływania PKM na lokalny rynek pracy
i problem wykluczenia społecznego.
W oparciu o tak szczegółowe analizy możliwe było przygotowanie
„Koncepcji budowy funkcjonalnych węzłów przesiadkowych PKM
w kierunku zwiększenia ich dostępności oraz oferowania usług
komplementarnych do komunikacji publicznej”. Opracowanie to
zawiera szczegółowy opis stacji i przystanków na terenie aglome-
racji wraz z wyliczeniem koniecznych inwestycji. Zgodnie z kon-
cepcją PKM, prawie wszystkie stacje i przystanki będą węzłami
przesiadkowymi, na których będzie można zostawić samochód
czy rower lub dojechać do nich komunikacją publiczną. – Mini-
mum to dobra droga dojazdowa oraz parkingi dla samochodów
i rowerów. Konkurs na budowę zintegrowanych przystanków
przesiadkowych przy istniejących stacjach i przystankach kolejo-
wych został już ogłoszony – mówi Maciej Musiał, dyrektor biura
Stowarzyszenia Metropolia Poznań. – W ramach Zintegrowanych
Inwestycji Terytorialnych mamy do dyspozycji 108 mln euro, które
przeznaczymy na budowę dróg dojazdowych, parkingów, dróg
rowerowych czy infrastruktury dla komunikacji autobusowej do-
wożącej pasażerów do kolei. Pierwsze stacje przesiadkowe będą
gotowe w I kwartale 2018 r. O tym, które z nich powstaną naj-
pierw, zadecydują poszczególne gminy – tłumaczy Maciej Musiał.
Obecnie trwa realizacja piątego działania, które polega na opra-
cowaniu projektów miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego oraz zmian studiów uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego. Powstanie również koncep-
cja modernizacji układów drogowych na wskazanych obszarach
wokół stacji i przystanków PKM.
Na dobry początek
Master Plan to dopiero początek drogi do PKM. Szczegółowe dzia-
łania rozpisane są do 2040 r. Nie znaczy to, że na efekt będziemy
musieli czekać aż 24 lata. Kiedy więc to nastąpi? – Tworzenie Po-
znańskiej Kolei Metropolitalnej jest procesem – wyjaśnia Maciej
Musiał. – Powstaje ona sukcesywnie i nie będzie takiego momen-
tu, o którym można powiedzieć, że oto zaczęła się jej historia. Na
niektórych odcinkach już dziś jesteśmy bardzo blisko osiągnięcia
wybranych wskaźników – dodaje.
Największym zagrożeniem dla realizacji projektu jest obecnie brak
trzeciego toru na odcinku między stacjami Poznań Główny i Po-
znań Wschód. Bez niego linia nie będzie mogła obsługiwać regu-
larnie kursujących pociągów trzech linii PKM i licznych pociągów
dalekobieżnych. To duża i kosztowna, ale niezbędna inwestycja,
której ciężaru współfinansujące PKM gminy nie będą w stanie
udźwignąć bez wsparcia z zewnątrz. Drugim ograniczeniem są pa-
rametry techniczne stacji. Tylko nieliczne są bowiem przystosowa-
ne do tego, by pociągi kończyły i rozpoczynały na nich swój bieg.
Szybka, regularnie i często kursująca kolej zachęci mieszkańców
aglomeracji poznańskiej do tego, by przesiąść się na pociąg i nie
tracić czasu w korkach. Podróżni zyskają czas, zdrowie i pieniądze,
a Poznań przestrzeń i lepsze powietrze. – Władza publiczna po-
winna stwarzać możliwość wyboru, a Poznańska Kolej Metropoli-
talna jest właśnie taką propozycją – podsumowuje Maciej Musiał.
Marek Rokita
Kolej na metropolię
Lepsze skomunikowanie okolicznych gmin
z Poznaniem, łatwiejszy dojazd do szkół,
zakładów pracy i instytucji kultury, mniej korków,
hałasu i czystsze powietrze. Takie będą efekty
uruchomienia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Fot. archiwum Stowarzyszenia
Metropolia Poznań
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16
Powered by FlippingBook