Nasz region 1-2016 - page 5

5
Biuletyn Informacyjny Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020
ROZMOWA
Kształcenie zawodowe musi
korespondować z aktualnymi
potrzebami przedsiębiorców
Wspomniała Pani o popytowym podejściu przy wspieraniu
małych i średnich przedsiębiorstw. Jak to należy rozumieć
i czy w związku z tym przedsiębiorcy mogą się spodziewać
ułatwień w korzystaniu z EFS?
W porównaniu z poprzednią perspektywą finansową wsparcie na
rzecz mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw i ich pracowników
będzie miało charakter popytowy. Oznacza to, że najważniejszym
podmiotem wsparcia jest przedsiębiorstwo, które najlepiej zna
swoje potrzeby. I właśnie ze względu na swoje potrzeby będzie
w pełni decydowało o wyborze takiej czy innej usługi, np. szko-
lenia czy coachingu. W parze z tą zmianą nastąpią znaczące uła-
twienia dla przedsiębiorców. Ciężar obsługi projektów przejmą
operatorzy działający na poziomie subregionalnym. To oni będą
kontrolowali cały proces i rozliczali szkolenia na zasadzie zwrotu
części kosztów, jakie poniesie przedsiębiorca. Będą też pomagać
przedsiębiorcom w wyborze szkolenia.
Jak w ten system wpisuje się nowo utworzony Rejestr Usług
Rozwojowych?
Refundowane będą tylko usługi firm wybranych z Rejestru Usług
Rozwojowych (RUR). W ramach ogólnopolskiego portalu RUR
dostępne będą usługi rozwojowe dla przedsiębiorstw i ich pra-
cowników, takie jak szkolenia, kursy, usługi doradcze. Baza ta
jest tworzona przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczo-
ści (PARP). Na stronie
przedsiębiorca
znajdzie aż 21 kategorii usług, w tym finanse, zawodowe, języki
i umiejętności osobiste. Baza ta będzie systematycznie poszerza-
na. Na platformie zarejestrowane mają być wszystkie podmioty
zainteresowane świadczeniem usług rozwojowych, zarówno na
zasadach komercyjnych, jak i refundowanych w ramach dofinan-
sowania Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedsiębiorcy
po szkoleniu będą zobowiązani do ich oceny. W ten sposób po-
wstanie swoisty ranking usług i instytucji. Przedsiębiorca będzie
mógł na tym portalu również ogłosić, że potrzebuje określonego
szkolenia. Takie usługi„szyte na miarę”także zostaną zrefundowa-
ne przez operatora.
Renesans przeżywa szkolnictwo zawodowe. Jak do jego od-
budowy przyczynią się projekty dofinansowane w ramach
WRPO 2014+?
Oprócz absolwentów szkół wyższych polska gospodarka potrze-
buje fachowców. Dlatego wdrażamy kompleksowe wsparcie dla
szkolnictwa zawodowego. To jeden z priorytetów Wielkopolskie-
go Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Kształcenie zawodowe musi korespondować z aktualnymi potrze-
bami przedsiębiorców – absolwenci szkół zawodowych oraz tech-
ników powinni być w pełni przygotowani do wykonywania pracy
w swoim zawodzie. Elementem dobrego projektu w ramach pod-
działania 8.3.1 „Kształcenie zawodowe młodzieży” powinno być
zdobywanie doświadczenia zawodowego przez uczniów. Dlatego
doceniane będą praktyki lub staże u pracodawcy.
W ramach projektów szkoły będą mogły doposażyć pracownie
w nowoczesny sprzęt – najlepiej taki, którego aktualnie używają
firmy z danej branży. Nacisk kładziemy też na podnoszenie kom-
petencji przez nauczycieli kształcenia zawodowego i instruktorów
praktycznej nauki zawodu. Planowane przedsięwzięcia powinny
zakładać współpracę szkół i placówek systemu oświaty z praco-
dawcami i przedsiębiorcami. Tylko wtedy zapewniony będzie
odpowiedni przepływ informacji o technologiach stosowanych
przez biznes oraz o potrzebach lokalnego rynku pracy. Szkoły po-
winny umieć reagować na zmiany.
Kontynuowane jest przedsięwzięcie Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Wielkopolskiego z poprzedniej perspektywy finan-
sowania. Rozpoczęła się II edycja projektu „Czas zawodowców BIS
– zawodowa Wielkopolska”. Informacje na jego temat dostępne są
na stronie internetowej
.
Dopasowanie wsparcia do
indywidualnych potrzeb
uczestników projektów
przekłada się na skuteczność
pomocy i wzrost efektywności
Poza tym chcemy położyć nacisk na usługi związane z poradnic-
twem edukacyjno-zawodowym dla uczniów. Tu również potrzeb-
ne jest indywidulane podejście. Przy wyborze ścieżki zawodowej
młodzi ludzie powinni się kierować racjonalnymi przesłankami,
a nie modami czy wyborami rówieśników. Taka decyzja musi być
poprzedzona analizą predyspozycji i możliwości poszczególnych
osób. W tym pomoże EFS.
Rozmawiał Jerzy Gontarz
Za rozdział środkówEFSw ramachWRPO2014+ odpo-
wiada Departament Wdrażania Europejskiego Fundu-
szu Społecznego (DEFS) w Urzędzie Marszałkowskim
orazWojewódzki Urząd PracywPoznaniu (WUP).WUP
wdraża trzy działania (6.1, 6.2 i 7.1), które są kontynu-
acją realizowanego w latach 2007-2013 komponentu
regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
w zakresie aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych
oraz aktywnej integracji osób zagrożonych ubóstwem
i wykluczeniem społecznym.
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...16
Powered by FlippingBook