Nasz region 1-2016 - page 8

8
nasz region 1/2016
SUKCES WIELKOPOLSKICH PROJEKTÓW
Założeniem konkursu Modelowa Rewitalizacja Miast jest wspie-
ranie samorządów w procesie opracowywania programów rewi-
talizacji oraz modelowych rozwiązań, które dla innych staną się
wzorcem lub inspiracją do tworzenia własnych planów rewitaliza-
cyjnych. Dzielenie się doświadczeniem w przeprowadzaniu rewi-
talizacji jest nieocenioną lekcją dla innych.
Najważniejsi są ludzie
Tworzenie koncepcji projektu
„Nowe tory – centrum Leszna po
kolei”
, opracowanego przez Urząd Miasta w Lesznie, pokazało
rozbicie i podzielenie miasta – wskutek poprowadzenia przez cen-
trum torów kolejowych – dostrzegalne zarówno w sferze ekono-
micznej, jak i społecznej. Problemem są zlokalizowane w centrum
miasta obszary pokolejowe, a także okoliczne tereny mieszkalne.
– Koncentrują się tam negatywne zjawiska wynikające z zamiesz-
kiwania tego rejonu przez ludzi z problemami, np. bezrobotnych,
pasywnych. Bezpośrednio wpływa to na jakość życia w mieście:
przyczynia się do degradacji centrum – wprowadza w specyfikę
planowanych działań Beata Nawrocka z Urzędu Miasta w Lesznie.
Założona w projekcie rewitalizacja ma polegać na zrównoważo-
nym rozwoju centrum miasta, połączeniu rozdzielonych części
Leszna – zachodniej ze wschodnią. Opracowana zostanie kon-
cepcja nowych rozwiązań transportowych, takich jak budowa
kładek nad torami kolejowymi i ciągów pieszo-rowerowych, które
– łącząc zachodnią i wschodnią część miasta – przyczynią się do
integracji społecznej, pomogą stymulować działania inwestycyjne
i biznesowe.
Zostaną również zinwentaryzowane zasoby komunalne i przygo-
towane projekty techniczne dla modernizacji 120 kamienic. Pre-
cyzyjnie określony ma być ich stan techniczny i koncepcja moder-
nizacji wraz z oceną, do jakich celów można je przeznaczyć i dla
jakich mieszkańców. Na obszarze objętym projektem mieszka ok.
6 tys. osób, w większości starszych. Młodsi, bardziej przedsiębior-
czy, opuścili tę część miasta, gdyż nie jest ona atrakcyjna i nie daje
gwarancji powodzenia biznesu. Działania skierowane jednak zo-
staną do wszystkich grup wiekowych. – Zaproponujemy mobilny
punkt konsultacyjny, w którym będziemy informować o naszych
działaniach, by leszczynianie nie czuli się zagrożeni, a zyskali
poczucie, że mogą skorzystać na przeprowadzanych zmianach.
Liczymy na ich uwagi, podpowiedzi. Będziemy badać, jak to śro-
dowisko wygląda, co może zaoferować, a czego potrzebuje – pod-
kreśla Beata Nawrocka.
Punktem wyjścia w procesie
rewitalizacji musi być
precyzyjne wyznaczenie
obszarów problemowych,
a następnie opracowanie
koncepcji działań naprawczych
Projekt „Nowe tory – centrum Leszna po kolei” o wartości prawie
4 mln zł (drugi pod względem wartości w Polsce, w 90 proc. ma
być dofinansowany z funduszy unijnych) będzie realizowany do
końca 2018 r. Jednocześnie Leszno podejmie starania o pozyska-
nie funduszy na konkretne działania infrastrukturalne.
Dwa brzegi – jeden organizm
Restrukturyzacja przemysłu górniczo-energetycznego, na którym
opiera się gospodarka Konina, wpływa na lokalny rynek pracy
i poziom ekonomiczny ludności. W mieście jest wysokie bezrobo-
cie, przekładające się na status życia mieszkańców. Dodatkowym
problemem jest niski (na tle województwa) wskaźnik przedsię-
biorczości – zjawisko typowe dla miast głównie przemysłowych.
Między innymi z tymi problemami ma się zmierzyć projekt
„Re-
witalizacja konińskiej Starówki – opracowanie lokalnego
programu rewitalizacji na lata 2016-2023 wraz z modelowym
pilotażem”
. – Głównym celem naszych działań jest ożywienie
gospodarcze i zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej starówki.
Diagnoza społeczno-gospodarcza wykazała, że tę część Konina
cechuje największa koncentracja negatywnych zjawisk – zapowia-
da Roman Jankowski z Urzędu Miejskiego w Koninie. – Zatem jej
ożywienie oraz wzrost atrakcyjności gospodarczej może się przy-
czynić do pobudzenia rynku pracy czy inwestycji w kapitał ludzki
i infrastrukturę komunalną.
W Lesznie integrację zakłócają tory, w Koninie wpływ na to zjawi-
sko maWarta. Dzieląca przestrzennie miasto rzeka wpływa na roz-
wój starówki, dlatego istotne jest włączenie do obszaru rewitaliza-
cji i ewentualne połączenie w przyszłości publiczną komunikacją
rzeczną (miejski tramwaj wodny) oraz ciągiem pieszo-rowerowym
Trafna diagnoza –
skuteczna terapia
Ministerstwo Rozwoju ogłosiło wyniki II etapu konkursu Modelowa
Rewitalizacja Miast. Z 57 wniosków, które przeszły pierwszy etap, na
dofinansowanie może liczyć 20 projektów o łącznej wartości niemal 43,7 mln zł.
W grupie najlepszych znalazły się dwa wielkopolskie miasta: Leszno i Konin.
1,2,3,4,5,6,7 9,10,11,12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook