Giełda usług

Istotą podejścia popytowego polega na tym, że to przedsiębiorca, a nie firma szkoleniowa, stara się o dofinansowanie i to on decyduje, na jakie usługi wyda przyznane środki – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor Departamentu  Usług Rozwojowych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Baza Usług Rozwojowych(BUR) to efekt przejścia na system popytowy świadczenia usług rozwojowych. Co to oznacza w praktyce? To jednak firmy świadczące usługi zamieszczają tu swoje oferty. Czy klienci poszukujący usług mogą tu także zgłaszać zapotrzebowanie?

Publikacja ofert usług w BUR dokonywana przez firmy szkoleniowe i doradcze nie stoi w sprzeczności z podejściem popytowym. Istota tego podejścia polega na tym, że to przedsiębiorca (a nie firma szkoleniowa) stara się dofinansowanie i to on decyduje, na jakie usługi wyda przyznane środki. Jedynym ograniczeniem, jakie na niego nałożono, jest konieczność wyboru spośród usług zarejestrowanych w Bazie. W tym sensie charakter samej usługi (ogólny lub specyficzny) ma charakter drugorzędny. Punktem wyjścia są bowiem potrzeby przedsiębiorcy i to one decydują o wyborze danej usługi. Oczywiście, może dojść do sytuacji, kiedy w Bazie nie będzie usług odpowiadających specyficznym potrzebom konkretnego przedsiębiorcy. Z myślą o nim stworzono moduł „Giełdy usług”.  Za jego pośrednictwem będzie on mógł zamówić usługę szytą na miarę.

Teraz jest tu zamieszczonych ponad 12,5 tys. usług. Każdy podmiot może zgłosić do BUR usługi szkoleń i działań doradczych?

Aby publikować usługi w Bazie, należy się w niej zarejestrować. Każdy z zainteresowanych podmiotów podlega weryfikacji. W przypadku podmiotów zamierzających świadczyć usługi komercyjne weryfikacja ogranicza się do sprawdzenie podstawowych informacji (m.in. danych teleadresowych). Natomiast firmy zamierzające świadczyć usługi dofinansowane muszą spełnić dodatkowe wymagania. Dotyczą one potencjału technicznego, ekonomicznego i kadrowego, etyki zawodowej oraz systemu zapewnienia jakości usług.

Kto stara się o dofinansowanie usług – firma świadcząca usługę czy klient?

O dofinansowanie mogą się starać mikro-, mali i średni przedsiębiorcy.  Aby je uzyskać, muszą zgłosić się do operatora działającego w ich województwie. Z kolei firmy świadczące usługi powinny zarejestrować się w BUR. Te spośród nich, które chcą świadczyć usługi dofinansowane, muszą spełnić określone wymagania jakościowe. Do realizacji takiej usługi może dojść dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca korzystający ze wsparcia wybierze w Bazie usługę zamieszczoną przez podmiot posiadający odpowiedni wpis.

Czy na każdą usługę (prezentowaną jako dofinansowana) można pozyskać wsparcie?

Dofinansowane mogą być wszystkie te usługi rozwojowe, ale warto zachować czujność. Może się bowiem zdarzyć, że w niektórych województwach ich zakres został ograniczony. Przykładowo w województwie łódzkim wsparciu nie podlega e-learning. Warto też zaznaczyć, że o dofinansowanie usług rozwojowych nie mogą starać się przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego i pomorskiego.

W jaki sposób korzystający z usług będą dokonywać ich oceny?

Wszystkie usługi świadczone za pośrednictwem Bazy mogą podlegać ocenie. Jest ona co prawda obowiązkowa w przypadku usług dofinansowanych, ale możliwa również w przypadku usług komercyjnych. Dokonuje się jej poprzez wypełnienie ankiety, która przesłana jest do uczestnika w Bazie po zakończeniu usługi. Linki umożliwiające jej wypełnienie są wysyłane również na adresy e-mail podane podczas rejestracji.

Czy serwis informuje o nowo dodanych usługach, np. tych z dofinansowaniem?

Tak. Na stronie głównej usługi wyświetlane są zgodnie z porządkiem chronologicznym, tzn. w kolejności ich dodawania. Przeglądający będzie zatem w pierwszej kolejności widział usługi najnowsze. Oczywiście, wszystkie usługi w bazie można przeglądać, wykorzystując mechanizmy sortowania, filtrowania czy wyszukiwania po słowach kluczowych. Istnieje również możliwość skorzystania z powiadomień mailowych o usługach, w oparciu o określone wcześniej kryteria.

Rozmawiał Jerzy Gontarz