Nowe węzły przesiadkowe

 

Gminy Dopiewo, Suchy Las, Czerwonak i Kórnik  podpisały umowy o dofinansowanie projektów związanych z inwestycjami w obszarze transportu miejskiego oraz tzw. niską emisją. To już kolejne przedsięwzięcia w ramach WRPO 2014+, które mają przyczynić się do rozwiązywania problemów komunikacyjnych Aglomeracji Poznańskiej.

Warte 45 mln zł projekty realizowane będą w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (MOF) Poznania. Zarząd Województwa Wielkopolskiego przekazał na nie ponad 35 mln zł.

Na liście inwestycji znalazły się m.in. budowa węzłów przesiadkowych, parkingów P&R (Park & Ride) i B&R (Bike & Ride) wraz z urządzeniami towarzyszącymi i infrastrukturą niezbędną do obsługi podróżnych, dróg dojazdowych, ścieżek rowerowych, a także zakup taboru niskoemisyjnego spełniającego normy EURO 6.

W gminie Czerwonak zmodernizowane zostaną węzły przesiadkowe w Bolechowie, Owińskach i Czerwonaku. Powstaną nowe ścieżki pieszo-rowerowe, zmodernizowane będą parkingi P&R i B&R. Dodatkowo powstanie niezbędna infrastruktura do obsługi podróżnych.

W gminie Dopiewo zaplanowano budowę dwóch węzłów przesiadkowych: w Dopiewie i w Palędziu. Oprócz parkingów P&R i B&R  w tych miejscach pojawi się nowa infrastruktura: infokioski, wiaty z miejscami na rowery, ławki, biletomaty i tablice informacyjne. Warto dodać, że dobrze zaplanowane działania promocyjne i informacyjne  jeszcze na etapie realizacji projektu, mogą  sprawić, że kierowcy rzeczywiście dostrzegą  zmiany w korzystaniu z transportu zbiorowego i zmienią swoje przyzwyczajenia. Wielu z nich nie wyobraża sobie dojazdu do pracy tramwajem czy autobusem, ale powoli to się zmienia i na ulicach Poznania i sąsiedzkich gmin coraz częściej widać rowerzystów. Dlatego w gminie Dopiewo zaplanowana została również kampania promocyjna „ Kolej na kolej”.

Suchy Las w ramach inwestycji wybuduje dwa zintegrowane węzły przesiadkowe w  Chludowie i Golęczewie. Powstanie 5,8 km ciągów pieszo-rowerowych wraz z ich odwodnieniem, dwa parkingi typu P&R z miejscami postojowymi dla samochodów i rowerów. Pojawią się również dwa autobusy niskoemisyjne, których bezpośrednim  beneficjentem będzie Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las Sp. z o.o.

W gminie Kórnik zaplanowano podobne działania: budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy stacji Kórnik, ścieżek rowerowych i zakup dwóch niskoemisyjnych autobusów. Działania promocyjne wesprze kampania skierowana do mieszkańców gminy, która ma uświadomić wagę i znaczenie tych inwestycji.

Projekty w podpoznańskich gminach mają przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu samochodowego i ograniczenia zanieczyszczenia powietrza. Atrakcyjny i bezpieczny transport zbiorowy ma sprawić, że kierowcy pozostawią samochody na parkingach i przesiądą się na ekonomiczny i ekologiczny transport zbiorowy. Tym samym poprawi się poziom i jakość życia mieszkańców.

Dobry przykład

Przykładem nowoczesnego podejścia do transportu jest projekt Gminy Miejskiej w  Chodzieży, która realizuje go w ramach poddziałania  3.3.1 „Inwestycje  w  obszarze  transportu  miejskiego”. Cechą charakterystyczną przedsięwzięć w tym obszarze jest kompleksowe podejście obejmujące realizację kilku inwestycji infrastrukturalnych jednocześnie – budowę nowoczesnych węzłów przesiadkowych z parkingami, drogi dojazdowe, ścieżki rowerowe i zakup niskoemisyjnego transportu.

 

 Nowoczesny autobus spalinowy Solarisa. Fot. Gurumedia
Nowoczesny autobus spalinowy Solarisa. Fot. Gurumedia

 

Dotychczas w ramach poddziałania 3.3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF” Zarząd Województwa Wielkopolskiego wybrał projekty na łączną kwotę dofinansowania ponad 138 mln zł.