10 elektrycznych niskopodłogowych pociągów Elf2 wjedzie na wielkopolskie tory na początku 2019 roku. Dofinansowanie modernizacji 5 sztuk zespołów trakcyjnych oraz zakup Elfów2 z Funduszy Europejskich wyniesie 210 mln zł.
Wielkopolanie przyzwyczaili się już do podróżowania nowoczesnymi pociągami typu ELF. Są szybkie, eleganckie, ciche i klimatyzowane. Stąd kolejny krok Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego: zakupienie 10 pojazdów Elf2, które będą mogły zabierać o 100 pasażerów więcej niż dotychczasowe.
– Konsekwentnie inwestujemy w pasażerski tabor kolejowy, polepszając komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Postanowiliśmy zakupić 10 nowych pięcioczłonowych pociągów Elf2, które dedykujemy do eksploatacji Kolejom Wielkopolskim. Będą one wykorzystywane m.in. na liniach Poznań Główny-Rawicz oraz Poznań-Krzyż, szczególnie w godzinach szczytu, kiedy podróżuje najwięcej pasażerów – mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. – Samorząd województwa wielkopolskiego jest już właścicielem 22 autobusów szynowych i 22 pociągów Elf wyprodukowanych przez PESĘ Bydgoszcz, zakupionych w poprzedniej perspektywie finansowej UE w ramach WRPO 2007-2013 – przypomina Jankowiak.
PESA znaczy pewność
– Nowe pociągi Elf2 spełniają wszelkie normy kolejowe obowiązujące w całej Europie. Wyposażone są w 282 miejsca siedzące, system informacji i monitoringu, internet oraz urządzenia ratujące życie, a także klimatyzację i system odświeżający powietrze. Podróż będzie pachniała bezpieczeństwem i nowoczesnością – mówi Sebastian Kamecki, członek zarządu, dyrektor ds. produkcji i logistyki PESA SA.
Jak podkreśla Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego, bardzo dobrze się stało, że międzynarodowy przetarg wygrała właśnie PESA, pokonując m.in. renomowaną szwajcarską firmę. – Oferta PESY była lepsza, wyższa jakość za niższą cenę, m.in. więcej miejsc dla pasażerów, lepsze wygłuszanie, a nawet … środki zapachowe w wagonach, aby uniknąć typowo „kolejowego” zapachu – mówi dyrektor.
Także wicewojewoda Jankowiak podkreśla dotychczasową bardzo dobrą współpracę samorządu wielkopolskiego z PESA. -– Najpierw kupiliśmy od PESY pociągi spalinowe, tzw. szynobusy, oraz poprzednie 22 Elfy, które jeżdżą po naszych torach i cieszą się ogromnym powodzeniem i uznaniem pasażerów. Są one bardzo dobrymi pojazdami, bardzo rzadko ulegają awariom i świetnie się spisują. Jestem przekonany, że Elfy2 będą równie dobre, a posiadanie jednorodnego taboru, tego samego typu i pochodzenia, to atut dodatkowy w zakresie jego utrzymania i serwisowania – dodaje wicewojewoda.
Kto, jak i kiedy
Projekt jest prowadzony przez Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Ta inwestycja przyniesie wiele zmian nie tylko dla poznaniaków, ale i dla wszystkich Wielkopolan. Organizacja i finansowanie transportu kolejowego to zadanie ustawowe marszałka województwa wielkopolskiego, które jest konsekwentne realizowane. Mieści się w nim m.in. program modernizacji transportu kolejowego w regionie. Po roku 2018 stary tabor nie będzie miał prawa wjechać na wielkopolskie tory – wyjaśnia Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu. – Pociągi PESY będą dostarczone w ciągu 1,5 roku, a możliwe, że znacznie wcześniej. Zależy nam, aby wjechały na tory jak najszybciej, ponieważ dolegliwości, jakie istnieją jeszcze na niektórych liniach kolejowych Wielkopolski, są niedopuszczalne – dodaje dyrektor.
Część wielkopolskich podróżnych musi nadal korzystać ze starego taboru kolejowego, który nie spełnia już standardów i oczekiwań pasażerów. – Ta inwestycja nie zaspokoi jeszcze wszystkich potrzeb wielkopolskich kolei. Pociągi, które kupiliśmy i kupujemy od PESY, są eksploatowane przez spółkę Koleje Wielkopolskie, czyli na liniach obsługiwanych przez tę spółkę wszystkie pociągi będą nowoczesne. Natomiast część linii w naszym województwie jest obsługiwana przez spółkę Przewozy Regionalne i tu sytuacja jest trudniejsza: ten przewoźnik ciągle jeszcze ma część taboru starego, zużytego, który sukcesywnie poddaje modernizacji, ale jeszcze nie wszystko zostało zrobione. Nasze negocjacje z Przewozami Regionalnymi prowadzą do tego, aby do końca roku 2018 zniknęły z wielkopolskich torów stare, zdezelowane pociągi – mówi wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
Duże pieniądze na torach
23 sierpnia 2017 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu podpisano umowę pomiędzy Województwem Wielkopolskim a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA na dostawę 10 elektrycznych, niskopodłogowych pojazdów Elf2 do obsługi wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich.
Zakup pojazdów Elf2 o łącznej wartości 238 mln zł współfinansowany jest ze środków WRPO 2014+ w ramach projektu własnego Samorządu Województwa Wielkopolskiego pn.: „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez zakup nowego i modernizację taboru dla wojewódzkich przewozów kolejowych”. Dofinansowanie z funduszy europejskich to 210 mln złotych.
Zachęcamy do obejrzenia odcinka magazynu „Zmieniamy Wielkopolskę”, który dotyczy inwestycji kolejowych z WRPO 2014+.
Elf (ElectricLowFloor) to elektryczny, niskopodłogowy, komfortowy i bezpieczny pojazd przeznaczony do przewozów regionalnych, międzyregionalnych i aglomeracyjnych. Rodzina Elfów może być konfigurowana w składy od 2 do 8 członów. Drzwi pojazdu znajdujące się w strefie podłogi zapewniają obsługę standardowych peronów, a za pomocą wysuwanego stopnia również peronów niższych. Zaletą modułowej zabudowy Elfa jest możliwość aranżacji przestrzeni wielofunkcyjnych – m.in. dla dzieci, do przewozu rowerów, większego bagażu, kącika barowego, biletomatów itp.
Oprócz zakupu nowych pojazdów projekt obejmuje także modernizację 5 elektrycznych pociągów EN57, będących w posiadaniu województwa. Będą one obsługiwały linie Poznań Główny-Jarocin, Poznań Główny-Ostrów Wielkopolski oraz Poznań Główny-Krotoszyn. Nowe pociągi wjadą na wielkopolskie tory w I kwartale 2019 r. Województwo Wielkopolskie będzie wówczas dysponowało 66 jednostkami taborowymi, w tym 44 pojazdami typu Elf.
Julia Hoffmann