Wsiąść do pociągu

 

10 elektrycznych niskopodłogowych pociągów Elf2 wjedzie na wielkopolskie tory na początku 2019 roku.  Dofinansowanie modernizacji 5 sztuk zespołów trakcyjnych oraz zakup Elfów2  z Funduszy Europejskich wyniesie 210 mln zł.


Wielkopolanie przyzwyczaili się już do podróżowania nowoczesnymi pociągami typu ELF. Są szybkie, eleganckie, ciche i klimatyzowane. Stąd kolejny krok Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego: zakupienie 10 pojazdów Elf2, które będą mogły zabierać o 100 pasażerów więcej niż dotychczasowe.

– Konsekwentnie inwestujemy w pasażerski tabor kolejowy, polepszając komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Postanowiliśmy zakupić 10 nowych pięcioczłonowych pociągów Elf2, które dedykujemy do eksploatacji Kolejom Wielkopolskim. Będą one wykorzystywane m.in. na liniach Poznań Główny-Rawicz oraz Poznań-Krzyż, szczególnie w godzinach szczytu, kiedy podróżuje najwięcej pasażerów – mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. – Samorząd województwa wielkopolskiego jest już właścicielem 22 autobusów szynowych i 22 pociągów Elf  wyprodukowanych przez PESĘ Bydgoszcz, zakupionych w poprzedniej perspektywie finansowej UE w ramach WRPO 2007-2013 – przypomina Jankowiak.

 

 

PESA znaczy pewność

– Nowe pociągi Elf2 spełniają wszelkie normy kolejowe obowiązujące w całej Europie. Wyposażone są w 282 miejsca siedzące, system informacji i monitoringu, internet oraz urządzenia ratujące życie, a także klimatyzację i system odświeżający powietrze. Podróż będzie pachniała bezpieczeństwem i nowoczesnością – mówi Sebastian Kamecki, członek zarządu, dyrektor ds. produkcji i logistyki PESA SA.

 

Pojazdy budowane przez bydgoską firmę PESA – w halach montażowych zakładu. Fot. PESA SA Bydgoszcz
Pojazdy budowane przez bydgoską firmę PESA – w halach montażowych zakładu. Fot. PESA SA Bydgoszcz.

 

Jak podkreśla Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego, bardzo dobrze się stało, że międzynarodowy przetarg wygrała właśnie PESA, pokonując m.in. renomowaną szwajcarską firmę. –  Oferta PESY była lepsza, wyższa jakość za niższą cenę, m.in. więcej miejsc dla pasażerów, lepsze wygłuszanie, a nawet … środki zapachowe w wagonach, aby uniknąć typowo „kolejowego” zapachu – mówi dyrektor.

Także wicewojewoda Jankowiak podkreśla dotychczasową bardzo dobrą współpracę samorządu wielkopolskiego z PESA. -–  Najpierw kupiliśmy od PESY pociągi spalinowe, tzw. szynobusy, oraz poprzednie 22 Elfy, które jeżdżą po naszych torach i cieszą się ogromnym powodzeniem i uznaniem pasażerów. Są one bardzo dobrymi pojazdami, bardzo rzadko ulegają awariom i świetnie się spisują. Jestem przekonany, że Elfy2 będą równie dobre, a posiadanie jednorodnego taboru, tego samego typu i pochodzenia, to atut dodatkowy w zakresie jego utrzymania i serwisowania – dodaje wicewojewoda.

Kto, jak i kiedy

Projekt jest prowadzony przez Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Ta inwestycja przyniesie wiele zmian nie tylko dla poznaniaków, ale i dla wszystkich Wielkopolan. Organizacja i finansowanie transportu kolejowego to zadanie ustawowe marszałka województwa wielkopolskiego, które jest konsekwentne realizowane. Mieści się w nim m.in. program modernizacji transportu kolejowego w regionie. Po roku 2018 stary tabor nie będzie miał prawa wjechać na wielkopolskie tory – wyjaśnia Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu. – Pociągi PESY będą dostarczone  w ciągu 1,5 roku, a możliwe, że znacznie wcześniej. Zależy nam, aby wjechały na tory jak najszybciej, ponieważ dolegliwości, jakie istnieją jeszcze na niektórych liniach kolejowych Wielkopolski, są niedopuszczalne  – dodaje dyrektor.

 

Krakowiak budowany jest przez bydgoską firmę. Fot. PESA SA Bydgoszcz
Krakowiak budowany jest przez bydgoską firmę. Fot. PESA SA Bydgoszcz

 

Część wielkopolskich podróżnych musi nadal korzystać ze starego taboru kolejowego, który nie spełnia już standardów i oczekiwań pasażerów. – Ta inwestycja nie zaspokoi jeszcze wszystkich potrzeb wielkopolskich kolei. Pociągi, które kupiliśmy i kupujemy od PESY, są eksploatowane przez spółkę Koleje Wielkopolskie, czyli na liniach obsługiwanych przez tę spółkę wszystkie pociągi będą nowoczesne. Natomiast część linii w naszym województwie jest obsługiwana przez spółkę Przewozy Regionalne i tu sytuacja jest trudniejsza: ten przewoźnik ciągle jeszcze ma część taboru starego, zużytego, który sukcesywnie poddaje modernizacji, ale jeszcze nie wszystko zostało zrobione. Nasze negocjacje z Przewozami Regionalnymi prowadzą do tego, aby do końca roku 2018 zniknęły z wielkopolskich torów stare, zdezelowane pociągi – mówi wicemarszałek  Wojciech Jankowiak.

Duże pieniądze na torach

23 sierpnia 2017 r. w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu podpisano umowę pomiędzy Województwem Wielkopolskim a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA na dostawę 10 elektrycznych, niskopodłogowych pojazdów  Elf2 do obsługi wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich.

Zakup pojazdów Elf2 o łącznej wartości 238 mln zł współfinansowany jest ze środków WRPO 2014+ w ramach projektu własnego Samorządu Województwa Wielkopolskiego pn.: „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez zakup nowego i modernizację taboru dla wojewódzkich przewozów kolejowych”. Dofinansowanie z funduszy europejskich to 210 mln złotych.

Zachęcamy do obejrzenia odcinka magazynu „Zmieniamy Wielkopolskę”, który dotyczy inwestycji kolejowych z WRPO 2014+.

 

Elf (ElectricLowFloor) to elektryczny, niskopodłogowy, komfortowy i bezpieczny pojazd przeznaczony do przewozów regionalnych, międzyregionalnych i aglomeracyjnych. Rodzina Elfów może być konfigurowana w składy od 2 do 8 członów. Drzwi pojazdu znajdujące się w strefie podłogi zapewniają obsługę standardowych peronów, a za pomocą wysuwanego stopnia również peronów niższych. Zaletą modułowej zabudowy Elfa jest możliwość aranżacji przestrzeni wielofunkcyjnych – m.in. dla dzieci, do przewozu rowerów, większego bagażu, kącika barowego, biletomatów itp.

 

Oprócz zakupu nowych pojazdów projekt obejmuje także modernizację 5 elektrycznych pociągów EN57, będących w posiadaniu województwa. Będą one obsługiwały linie Poznań Główny-Jarocin, Poznań Główny-Ostrów Wielkopolski oraz Poznań Główny-Krotoszyn. Nowe pociągi wjadą na wielkopolskie tory w I kwartale 2019 r. Województwo Wielkopolskie będzie wówczas dysponowało 66 jednostkami taborowymi, w tym 44 pojazdami typu Elf.

Julia Hoffmann