Poprawiają komfort podróżowania skracając czas dojazdu do domu, pracy, szkoły. Zintegrowane centra przesiadkowe, podobnie jak inne przyjazne mieszańcom i środowisku rozwiązania, coraz częściej decydują o tym, gdzie chcemy mieszkać i pracować. Z nowoczesnych węzłów korzystać mogą już też mieszkańcy Buku i Gniezna.
Systematycznie zwiększające się natężenie ruchu samochodowego stało się motywacją do szukania przez samorządy rozwiązań poprawiających komunikację w regionie. Około 40 wielkopolskich miejscowości może się już pochwalić zintegrowanymi centrami przesiadkowymi. Dzięki dotacjom z Funduszy Europejskich, miasta i gminy coraz częściej decydują się na budowę węzłów, których zadaniem jest łączenie różnych rodzajów komunikacji. Mieszkańcy chwalą sobie te rozwiązania, wskazując przede wszystkim na wygodę i sprawną organizację.
Ważna inwestycja
Z nowego centrum przesiadkowego korzystają mieszkańcy Buku.
- Zagadnienia związane z komunikacją publiczną stanowią jeden z najważniejszych punktów rozwoju miasta – zapewnia Ilona Dębska, kierownik Referatu Inwestycji i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta i Gminy Buk. - Każdego dnia, mieszkańcy wyjeżdżą do pracy, głównie do Poznania, przez co ruch samochodowy jest bardzo natężony. Doświadczenia innych miast pokazały, że zintegrowane centra przesiadkowe, pomogły rozwiązać m.in. problem z tworzącymi się w godzinach szczytu korkami – dodaje.
Projekt składał się z dwóch części. Pierwszym, który stał się fundamentem przedsięwzięcia, była budowa węzła przesiadkowego w sąsiedztwie dworca kolejowego. Prace rozpoczęto w lipcu 2020 roku, a za ich przebieg odpowiadał urząd miasta i gminy.
- Najpierw powstał parking na 64 samochody. Później budowaliśmy drogi dojazdowe, ciągi rowerowe, chodniki, miejsca postojowe dla rowerów oraz poczekalnię dla pasażerów wraz z elektronicznym systemem informacyjnym – wylicza Ilona Dębska.
Za drugą część projektu odpowiadał powiat poznański. Chodzi o budowę liczącej 5 km ścieżki rowerowej wzdłuż drogi powiatowej Buk – Szewce, której początek zlokalizowany jest w okolicy węzła.
Ze zintegrowanego centrum przesiadkowego można korzystać od początku sierpnia tego roku.
- Ta inwestycja była bardzo potrzebna – mówi Wiesław Wawrzyniak, mieszkaniec Buku. - Węzeł przesiadkowy to ważny punkt na mapie nie tylko miasta, ale i całej gminy. Ułatwia poruszanie się po okolicy, dojazd i powrót z pracy – dodaje.
Realizacja projektu ma również ważny wymiar ekologiczny.
- Budowa węzła komunikacyjnego i stworzenie dogodnych połączeń, także rowerowych, skłoni mieszkańców do skorzystania z alternatywnego środka transportu. To z kolei będzie miało wpływ na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, pochodzących np. ze spalin samochodowych – zapewnia Ilona Dębska.
Całkowity koszt projektu „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Buku” to kwota ponad 16,4 mln zł. Dotacja z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski wyniosła około 9,5 mln zł.
Jak działa centrum przesiadkowe w Buku? Dowiesz się oglądając Magazyn Zmieniamy Wielkopolskę (odc. 45)
Zintegrowana komunikacja
W Gnieźnie, budowę węzła rozpoczęto w sierpniu 2019 roku. Założenia projektu zamykały się w trzech punktach: zaprojektowaniu i wykonaniu zintegrowanego centrum przesiadkowego przy ul. Pocztowej, stworzeniu systemu rowerów miejskich oraz budowie parkingu buforowego przy ul. Wrzesińskiej.
- Naszą ideą było połączenie różnych rodzajów komunikacji – mówi Tomasz Budasz, prezydent Gniezna. - Zarówno na parkingu, jak i przy dworcu, można zostawić samochód i przesiąść się do komunikacji miejskiej, lub na rower. Liczymy, że z tego rozwiązania skorzystają nie tylko mieszkańcy Gniezna, ale również turyści odwiedzający nasze miasto – dodaje.
Inwestycją objęto zdegradowany dworzec PKS, który został gruntownie zmodernizowany. Powstało sześć zadaszonych peronów autobusowych, ponad 80 miejsc postojowych dla samochodów, wybudowano również budynek dla pasażerów i obsługi technicznej.
- Stworzyliśmy również chodniki, ścieżki rowerowe, wiaty dla rowerów. Pasażerowie mogą korzystać z elektronicznego systemu informacyjnego, biletomatów czy darmowego internetu – wylicza prezydent. Z węzła można korzystać od początku sierpnia br.
Sprawnie działa również system rowerów miejskich, na który składa się ponad 100 pojazdów, 16 stref parkowania i 15 punktów postojowych, rozlokowanych w całym Gnieźnie. Korzystają z niego zarówno mieszkańcy, jak i turyści.
- Czerwone rowery stały się nieodłącznym elementem krajobrazu Gniezna – zapewnia Tomasz Budasz. - Przez pierwszy miesiąc funkcjonowania systemu, rowery wypożyczono ponad 24 tys. razy. Łącznie przejechały ponad 65 tys. km. Te liczby jasno wskazują, że pomysł był strzałem w dziesiątkę – dodaje.
Promocja transportu zbiorowego i rowerowego bezpośrednio wpływa także na ochronę środowiska.
Całkowity koszt projektu „Budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego dla mieszkańców gmin Powiatu Gnieźnieńskiego” to kwota ponad 5 mln zł. Dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski wyniosło niemal 4,5 mln zł.
Dominik Wójcik