Nasz Region WRPO 2014+ E-MAGAZYN Fotografia przedstawia sporą grupę osób z rowerami. Pozują do zdjęcia na tle nowego węzła przesiadkowego w Gnieźnie. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

Czerwone rowery wpisały się już na stałe w krajobraz Gniezna (fot. archiwum beneficjenta).

Szybciej, wygodniej, łatwiej

Poprawiają komfort podróżowania skracając czas dojazdu do domu, pracy, szkoły. Zintegrowane centra przesiadkowe, podobnie jak inne przyjazne mieszańcom i środowisku rozwiązania, coraz częściej decydują o tym, gdzie chcemy mieszkać i pracować. Z nowoczesnych węzłów korzystać mogą już też mieszkańcy Buku i Gniezna.

Systematycznie zwiększające się natężenie ruchu samochodowego stało się motywacją do szukania przez samorządy rozwiązań poprawiających komunikację w regionie. Około 40 wielkopolskich miejscowości może się już pochwalić zintegrowanymi centrami przesiadkowymi. Dzięki dotacjom z Funduszy Europejskich, miasta i gminy coraz częściej decydują się na budowę węzłów, których zadaniem jest łączenie różnych rodzajów komunikacji. Mieszkańcy chwalą sobie te rozwiązania, wskazując przede wszystkim na wygodę i sprawną organizację.

Ważna inwestycja

Z nowego centrum przesiadkowego korzystają mieszkańcy Buku.

Fotografia przedstawia węzeł przesiadkowy w Buku, widoczny z perspektywy drogi. Widać nowy budynek i parking. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

- Zagadnienia związane z komunikacją publiczną stanowią jeden z najważniejszych punktów rozwoju miasta – zapewnia Ilona Dębska, kierownik Referatu Inwestycji i Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta i Gminy Buk. - Każdego dnia, mieszkańcy wyjeżdżą do pracy, głównie do Poznania, przez co ruch samochodowy jest bardzo natężony. Doświadczenia innych miast pokazały, że zintegrowane centra przesiadkowe, pomogły rozwiązać m.in. problem z tworzącymi się w godzinach szczytu korkami – dodaje.

Projekt składał się z dwóch części. Pierwszym, który stał się fundamentem przedsięwzięcia, była budowa węzła przesiadkowego w sąsiedztwie dworca kolejowego. Prace rozpoczęto w lipcu 2020 roku, a za ich przebieg odpowiadał urząd miasta i gminy.

- Najpierw powstał parking na 64 samochody. Później budowaliśmy drogi dojazdowe, ciągi rowerowe, chodniki, miejsca postojowe dla rowerów oraz poczekalnię dla pasażerów wraz z elektronicznym systemem informacyjnym – wylicza Ilona Dębska.

Za drugą część projektu odpowiadał powiat poznański. Chodzi o budowę liczącej 5 km ścieżki rowerowej wzdłuż drogi powiatowej Buk – Szewce, której początek zlokalizowany jest w okolicy węzła.

Ze zintegrowanego centrum przesiadkowego można korzystać od początku sierpnia tego roku.

- Ta inwestycja była bardzo potrzebna – mówi Wiesław Wawrzyniak, mieszkaniec Buku. - Węzeł przesiadkowy to ważny punkt na mapie nie tylko miasta, ale i całej gminy. Ułatwia poruszanie się po okolicy, dojazd i powrót z pracy – dodaje.

Realizacja projektu ma również ważny wymiar ekologiczny.

- Budowa węzła komunikacyjnego i stworzenie dogodnych połączeń, także rowerowych, skłoni mieszkańców do skorzystania z alternatywnego środka transportu. To z kolei będzie miało wpływ na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, pochodzących np. ze spalin samochodowych – zapewnia Ilona Dębska.

Całkowity koszt projektu „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Buku” to kwota ponad 16,4 mln zł. Dotacja z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski wyniosła około 9,5 mln zł.

Jak działa centrum przesiadkowe w Buku? Dowiesz się oglądając Magazyn Zmieniamy Wielkopolskę (odc. 45)

Zintegrowana komunikacja

W Gnieźnie, budowę węzła rozpoczęto w sierpniu 2019 roku. Założenia projektu zamykały się w trzech punktach: zaprojektowaniu i wykonaniu zintegrowanego centrum przesiadkowego przy ul. Pocztowej, stworzeniu systemu rowerów miejskich oraz budowie parkingu buforowego przy ul. Wrzesińskiej.

Fotografia przedstawia fragment parkingu dla samochodów oraz kilka zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów, przy centrum przesiadkowym w Gnieźnie. Widoczne są zarówno samochody, jak i rowery. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. - Naszą ideą było połączenie różnych rodzajów komunikacji – mówi Tomasz Budasz, prezydent Gniezna. - Zarówno na parkingu, jak i przy dworcu, można zostawić samochód i przesiąść się do komunikacji miejskiej, lub na rower. Liczymy, że z tego rozwiązania skorzystają nie tylko mieszkańcy Gniezna, ale również turyści odwiedzający nasze miasto – dodaje.

Inwestycją objęto zdegradowany dworzec PKS, który został gruntownie zmodernizowany. Powstało sześć zadaszonych peronów autobusowych, ponad 80 miejsc postojowych dla samochodów, wybudowano również budynek dla pasażerów i obsługi technicznej.

- Stworzyliśmy również chodniki, ścieżki rowerowe, wiaty dla rowerów. Pasażerowie mogą korzystać z elektronicznego systemu informacyjnego, biletomatów czy darmowego internetu – wylicza prezydent. Z węzła można korzystać od początku sierpnia br.

Sprawnie działa również system rowerów miejskich, na który składa się ponad 100 pojazdów, 16 stref parkowania i 15 punktów postojowych, rozlokowanych w całym Gnieźnie. Korzystają z niego zarówno mieszkańcy, jak i turyści.

- Czerwone rowery stały się nieodłącznym elementem krajobrazu Gniezna – zapewnia Tomasz Budasz. - Przez pierwszy miesiąc funkcjonowania systemu, rowery wypożyczono ponad 24 tys. razy. Łącznie przejechały ponad 65 tys. km. Te liczby jasno wskazują, że pomysł był strzałem w dziesiątkę – dodaje.

Promocja transportu zbiorowego i rowerowego bezpośrednio wpływa także na ochronę środowiska.

Całkowity koszt projektu „Budowa Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego dla mieszkańców gmin Powiatu Gnieźnieńskiego” to kwota ponad 5 mln zł. Dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski wyniosło niemal 4,5 mln zł.

Dominik Wójcik

ZOBACZ TAKŻE