Aż 700 wielkopolskich szkół i ponad 13 tys. uczniów bierze udział w unikatowym na skalę kraju projekcie „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020”. We wrześniu ruszyła czwarta edycja przedsięwzięcia.
Pandemia pokazała, że edukacja online może być efektywna. Potrzebny jest jednak odpowiedni sprzęt i kompetencje. W Wielkopolsce uczniom i nauczycielom łatwiej było dostosować się do wymogów zdalnego nauczania, ponieważ od trzech lat w regionie realizowany jest projekt rozwijający ich kompetencje cyfrowe w oparciu o nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK). Założenia przedsięwzięcia wpisują się w cele Agendy cyfrowej – jednego z filarów strategii Europa 2020. Zakłada ona lepsze wykorzystanie potencjału TIK w rozwoju gospodarczym, społecznym i edukacyjnym.
Nauka na kliknięcie
Szkoły biorące udział w „Cyfrowej Szkole Wielkopolsk@ 2020” zostały wyposażone w specjalistyczny sprzęt. Tylko w ramach trzeciej i czwartej edycji przedsięwzięcia do placówek trafiło ponad 8 tys. tabletów i 1 tys. laptopów.
– Na początku każdej edycji projektu odbywają są szkolenia dla nauczycieli, przygotowujące ich do prowadzenia zajęć pozalekcyjnych z uczniami zarówno w zakresie merytorycznym, jak i posługiwania się nowoczesnymi technologiami informatycznymi – mówi Agnieszka Kalisz, Kierownik Projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020”. – Warsztaty prowadzone są przez wysoko wykwalifikowanych trenerów, ekspertów w danych dziedzinach oraz kadrę naukową Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W roku szkolnym 2020/2021 przeszkoliliśmy prawie 2,3 tys. nauczycieli, a łącznie od początku realizacji przedsięwzięcia ponad 9 tys. osób – podkreśla.
Pedagodzy razem z uczniami realizują wybrany przez siebie cyfrowy projekt edukacyjny. Do wyboru są: Cyfrowa Mapa Dorzecza Warty, Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolski, Uczniowskie Laboratoria Informatyczne, Akademia Kształcenia Wyprzedzającego, Klasy Akademickie, Ligi Przedmiotowe. Każda z inicjatyw edukacyjnych została przygotowana przez pracowników naukowych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i dostosowana do poziomu nauczania.
Ze względu na pandemię COVID-19 trzecia edycja przedsięwzięcia w całości odbyła się w trybie zdalnym.
– Dzięki narzędziom i wypracowanym rozwiązaniom informatycznym szybko dostosowaliśmy sposób realizacji projektu do nowych warunków – podkreśla Piotr Waśko, Dyrektor Projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” – Co więcej, zakupiony sprzęt użyczyliśmy uczniom i nauczycielom nieobjętym bezpośrednio wsparciem w projekcie, tak by mogli bez problemów uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych. Szczególnie pomocny okazał się program do wideokonferencji „TrueConf”, którego licencję podczas pandemii rozszerzyliśmy na wszystkie wielkopolskie szkoły. W krótkim czasie dostosowaliśmy również Platformę Edukacyjną wykorzystywaną w podprojektach edukacyjnych do potrzeb zajęć zdalnych, tworząc bezpłatny serwis „cyfrowalekcja.pl” – zaznacza.
Uczniowie w sieci
Do Cyfrowej Szkoły przystąpili m.in. uczniowie XXXVII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Terapeutycznymi im. Jana Pawła II w Poznaniu, którzy w ramach „Akademii Kształcenia Wyprzedzającego” zrealizowali projekt „Poznański Łazarz – od podmiejskiej osady do śródmiejskiej dzielnicy”.
W pierwszej kolejności młodzież poznawała historię dzielnicy, w której usytuowana jest szkoła. Następnie licealiści przygotowali pełną zagadek i ciekawych fotografii wirtualną wycieczkę po Św. Łazarzu dla uczniów okolicznych szkół podstawowych i średnich oraz zaprojektowali escape room (pokój zagadek).
– Choć pandemia pokrzyżowała nam plany, daliśmy radę – przyznaje Wojciech Reisch, opiekun grupy. – Dla uczestników projektu szczególnie cenne okazały się spotkania z pasjonatami historii. Jakub Skutecki, starszy Kustosz Biblioteki Głównej UAM udzielił nam wspaniałej lekcji dziejów Łazarza z przełomu XIX i XX wieku. Uczniowie byli pod wrażeniem tego, jak na przykładzie różnych źródeł, m.in. pocztówek można pokazać kawał historii danego miejsca. Dzięki udziałowi w Cyfrowej Szkole, młodzi poznali możliwości, jakie daje np. samodzielne studiowanie źródeł historycznych. Zapoznali się także z obsługą wielu cyfrowych narzędzi związanych z projektowaniem czy grafiką. Uczniowie samodzielnie przygotowali plakat reklamujący wydarzenie w mediach społecznościowych, zadania w aplikacji Learningapps czy zdjęcia – podkreśla.
Całkowita wartość projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” to ponad 112 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi ok. 95 mln zł.
Łukasz Karkoszka