W Wielkopolsce, przy unijnym wsparciu, przybywa nowych dróg. Pod koniec września podpisano kolejną umowę – na budowę jezdni łączącej trasę wojewódzką nr 260 z drogą krajową nr 15 w Gnieźnie.
Budowa nowej drogi ma kluczowe znaczenie dla regionu i mieszkańców Gniezna. Nowa trasa pozwoli przekierować ruch tranzytowy z miasta. Przyczyni się też do poprawy bezpieczeństwa i rozwoju komunikacyjnego regionu oraz korzystnie wpłynie na ruch turystyczny i gospodarczy.
– Cieszymy się, że wspólne, samorządowe przedsięwzięcie znajduje finał w postaci podpisania umowy i w końcu możemy rozpocząć realizację tak zwanej „małej obwodnicy” – mówi Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. – Podpisanie umowy jest zwieńczeniem wieloletnich przygotowań inwestycji – szerokich i czasochłonnych starań, procedur, konsultacji. Ta nowa droga z pewnością zmieni na korzyść oblicze Gniezna, rozwiąże wiele problemów mieszkańców i poprawi sytuację komunikacyjną – podkreśla.
Prace prowadzone będą na odcinku 2,2 km na terenie Gniezna i Niechanowa. Początek nowej drogi będzie stanowić pięciowlotowe rondo w rejonie skrzyżowań z ulicami: Graniczną, Cisową i Jastrzębią (w ciągu drogi krajowej nr 15). Koniec to trzywlotowe rondo przy DW 260. Roboty obejmą budowę dwóch rond, dwóch czterowlotowych skrzyżowań, przejść dla pieszych wraz z oświetleniem drogowym, zatok autobusowych, chodników i ścieżek rowerowych. Powstanie też nowa kanalizacja deszczowa i przepusty. Przebudowane zostaną także istniejące zjazdy, pojawią się też elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym aktywne znaki na wyspach wzniesionych.
Przebieg drogi to wynik kompromisu między mieszkańcami tej części Gniezna a Lasami Państwowymi.
– Pierwotnie droga miała przebiegać ul. Leśną. Mieszkańcy najbliższej okolicy chcieli jednak zmiany jej przebiegu. W związku z tym Lasy Państwowe przedłożyły trzy propozycje, najmniej uciążliwe zarówno z punktu widzenia gospodarki leśnej, jak i komfortu mieszkańców. W trakcie konsultacji mieszkańcy wybrali jedną z nich – tłumaczy Jarosław Grobelny, zastępca prezydenta Gniezna.
Prace potrwają do listopada 2022 r. Koszt inwestycji to ponad 21,9 mln zł, z czego unijne dofinansowanie z WRPO 2014-2020 to ok. 16,8 mln zł, z kolei 3,4 mln zł to udział finansowy Miasta Gniezno, a udział budżetu państwa to 1,7 mln zł.
***
We wrześniu ruszyły też prace związane z rozbudową odcinka drogi wojewódzkiej nr 306 przebiegającego przez gminę Buk. Obecnie trwa korytowanie pod budowę ścieżki rowerowej, budowa kanalizacji deszczowej i likwidowanie kolizji. Geodezyjnie wytyczono już cały zakres robót i niebawem rozpoczną się one w samym Buku, w okolicy przejazdu kolejowego. Gdy prace przeniosą się na pas drogowy, wystąpią utrudnienia w postaci ruchu wahadłowego. W ramach inwestycji zaplanowano m.in. wzmocnienie i poszerzenie istniejącej konstrukcji nawierzchni, przebudowę i budowę przepustów, rowów, poboczy i zjazdów, przebudowę skrzyżowań z drogami publicznymi, wykonanie oznakowania. Odcinek o długości 3,7 km w Buku to jeden z dwóch etapów rozbudowy drogi nr 306 zaplanowanych do realizacji w latach 2021-2023. Koszt przedsięwzięcia to ponad 15 mln zł, z czego unijna dotacja to ok. 12,1 mln zł, a z budżetu państwa – 0,6 mln zł.
ŁK