Nasz Region WRPO 2014+ E-MAGAZYN Fotografia z lotu ptaka przedstawia dworzec kolejowy. Widoczne są perony, cztery tory, budynek dworca, parking i okoliczne ulice. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

Węzeł przesiadkowy Rokietnica integruje kilka rodzajów transportu (fot. archiwum beneficjenta)

Szybciej, wygodniej i taniej. Tak jest w Rokietnicy

Integrują komunikację miejską i międzymiastową, podnoszą komfort podróżowania, wreszcie wspierają ekologię, a przez to służą naszemu zdrowiu. Węzły przesiadkowe, które coraz częściej możemy spotkać w Wielkopolsce, zdecydowanie spełniają swoją rolę. Kolejny otwarto w Rokietnicy.

Wspólnota Europejska promuje ekologiczne rozwiązania komunikacyjne, zachęcając mieszkańców do zmian niekorzystnych dla zdrowia i środowiska przyzwyczajeń – m.in. zrezygnowania z samochodu na rzecz komunikacji miejskiej lub roweru. Co roku, od 20 lat, organizowany jest Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, który przekonuje do zmiany zachowań, promując jednocześnie rozwój infrastruktury. Efekty tych działań widać we wszystkich krajach członkowskich, także w naszym regionie.

Historycznie i ekonomicznie

Projekt budowy węzła przesiadkowego w Rokietnicy oparty został na działającej stacji kolejowej. Linia łącząca Poznań ze Szczecinem, przebiegająca także przez Rokietnicę, jest najstarszą, która dotarła do stolicy Wielkopolski. Jej budowę rozpoczęto w 1846 roku.

Fotografię wykonano wewnątrz wagonu pociągu. Widać na nim pasażerów – siedzących i stojących oraz uśmiechniętą konduktorkę. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta. - Nie da się ukryć, że kolej znacząco wpłynęła na rozwój miejscowości – mówi Danuta Potrawiak, sekretarz gminy Rokietnica. - Świadczy o tym zarówno centralnie położony budynek dworca, towarzysząca mu infrastruktura kolejowa – stara parowozownia i magazyny, a także przebieg głównych arterii drogowych i zagospodarowanie przestrzenne najstarszej części Rokietnicy ogniskujące się wzdłuż linii kolejowej – dodaje.

Kolej jest potencjałem gminy również obecnie, umożliwiając szybki transport pasażerów do stolicy województwa. Rokietnicę włączono także do systemu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

- Ważna była tutaj współpraca z PKP, które zmodernizowały przebiegającą przez Rokietnicę linię kolejową z Poznania do Szczecina. My, tworząc węzeł przesiadkowy, wywiązaliśmy się równie dobrze z naszej części zadania – przekonuje Danuta Potrawiak.

Zintegrowane

Węzeł przesiadkowy Rokietnica otwarto pod koniec sierpnia 2022 roku. Najbardziej charakterystycznym jego elementem jest hala dworca z elewacją z blachy kortenowej oraz 96 metrowy dach łączący poszczególne składowe komunikacyjnej infrastruktury.

Fotografia przedstawia wnętrze hali warsztatowej. Jest przestronna, widać kanał naprawczy i różne urządzenia. Zdjęcie pochodzi z archiwum beneficjenta.

- W budynku znajduje się przeszklona poczekalnia, kasa biletowa – tradycyjna i samoobsługowa, ławki dla podróżnych, a także punkt gastronomiczny. Hala dworca jest przeznaczona również dla oczekujących na autobusy. Tuż obok znajduje się wiata dla 52 rowerów. Na przyległych do dworca peronach działa elektroniczna informacja pasażerska – wymienia Danuta Potrawiak. - Zagospodarowaliśmy również teren wokół. Zbudowaliśmy parkingi typu Kiss&Ride i Park&Ride. Ten ostatni - na 150 miejsc - wyposażony został także w pięć stanowisk do ładowania samochodów elektrycznych. Wszystko uzupełnia odpowiednio zorganizowany system dróg, zapewniający bezpieczeństwo korzystającym z węzła, ciekawy skwer z małą architekturą oraz miejsca ze sporą ilością zieleni – dodaje.

Projekt realizowano w partnerstwie z dwoma podmiotami.

- Powiat Poznański przebudował system dróg w centrum Rokietnicy. Mowa o ulicach Szamotulskiej i Pocztowej, wraz ze stworzeniem ronda imienia WOŚP. Zakład Usług Komunikacyjnych „Rokbus” przeniósł zaś swoją siedzibę do nowo powstałej bazy transportowej w Rostworowie, gdzie wybudowano plac manewrowy dla autobusów oraz zaplecze warsztatowe z odpowiednim sprzętem: podnośnikiem kolumnowym, kanałem przejazdowym czy wyciągami spalin. Dodatkowo, gminna spółka zakupiła cztery niskoemisyjne autobusy, spełniające najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro VId. Zostały one wyposażone w urządzenia odzyskujące energię hamowania oraz w panele fotowoltaiczne, zamontowane na dachu. Pojazdy mają klimatyzację, monitoring i ekrany LED. Są w pełni przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – wylicza Danuta Potrawiak.

Projekt przyniósł wiele korzyści.

- Przede wszystkim znacząco poprawiła się jakość i standard infrastruktury pasażerskiej, a dzięki integracji z koleją – skrócił czas przejazdu do centrum Poznania. Ogromne znaczenie ma również ekologiczny aspekt przedsięwzięcia: projekt stawia na rozwiązania niskoemisyjne. Wielu mieszkańców zatem, mając możliwość skorzystania z wygodnych parkingów, przesiada się do komunikacji publicznej, dzięki czemu finalnie zmniejsza się emisja spalin. Zastosowane w projekcie rozwiązania drogowe w centrum Rokietnicy, pozwoliły uporządkować ruch pojazdów, a zbudowane nieopodal dworca rondo, zastąpiło bardzo niebezpieczne skrzyżowanie, na którym odnotowywano znaczną liczbę wypadków drogowych. Nie bez znaczenia jest także to, że dzięki projektowi zyskaliśmy nową, przyjazną środowisku przestrzeń wypoczynkową z ciekawymi założeniami drzew, krzewów i bylin – mówi Danuta Potrawiak.

Rozwiązanie idealne

O ocenę inwestycji zapytaliśmy samych mieszkańców.

- Węzeł przesiadkowy to dla mnie idealne rozwiązanie. Pociągiem dojeżdżam na uczelnię do Poznania. Jest to zdecydowanie szybszy i tańszy sposób niż podróż samochodem – mówi Justyna Kowalik. - Budynek dworca jest imponujący. Nowoczesne i funkcjonalne rozwiązania pozwalają bez problemu korzystać ze wszelkich jego udogodnień, a ewentualne oczekiwanie na autobus lub pociąg, nie dłuży się – dodaje.

Rozwiązanie docenia również Paweł Dolata, który z węzła korzysta w drodze do pracy. Samochód zostawia na jednym z parkingów, po czym przesiada się na pociąg.

- Do tej pory, w godzinach porannego i popołudniowego szczytu bardzo trudno było przepchnąć się przez korki. Do tego dochodzą obecne ceny paliwa. Podróż pociągiem czy autobusem jest po prostu tańsza. Nie bez znaczenia jest również ekologia. Mniej spalin to czystsze powietrze – mówi.

Całkowita wartość projektu „Węzeł przesiadkowy Rokietnica” to kwota ponad 33 mln zł, z czego dofinansowanie w ramach WRPO 2014+ wyniosło ponad 21 mln zł.

Wybraliśmy się do Rokietnicy z kamerą, aby przekonać się na własne oczy, jak działa nowy węzeł przesiadkowy. Oto, co zobaczyliśmy.

Dominik Wójcik

ZOBACZ TAKŻE