Poddziałanie 8.1.2. Kształcenie ogólne
Nabór: RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 ( od 2016-06-20 do 2016-07-22 )

Kryterium premiujące OSI (obszary strategicznej interwencji) nie wskazuje liczby szkół lub placówek oświatowych warunkującej przyznanie punktów premiujących. Od Wnioskodawcy zależy, ile szkół zostanie objętych wsparciem. Ponadto, by ww. kryterium zostało spełnione, działania w ramach projektu należy kierować wyłącznie do szkół lub placówek oświatowych położonych na obszarze strategicznej interwencji – wiejskich obszarach funkcjonalnych wymagających wsparcia procesów rozwojowych na terenie Wielkopolski.

Jeden z typów projektu przewiduje działania zmierzające do poprawy warunków dydaktycznych dla uczniów w szkołach i placówkach systemu oświaty (w tym specjalnych) poprzez m.in:

- doposażenie pracowni przedmiotowych szkół lub placówek systemu oświaty dla dzieci i młodzieży (w tym specjalnych działających samodzielnie i funkcjonujących w placówkach) w sprzęt niezbędny do przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematycznych (występuje wyłącznie jako jeden z elementów projektu).

Doposażenie pracowni przedmiotowych dotyczy wyłącznie pracowni należących do szkół lub placówek systemu oświaty dla dzieci i młodzieży objętych wsparciem w ramach projektu.

Ponadto, proszę o wyjaśnienie czy wystarczający jest do zakwalifikowania szkoły do projektu fakt, że uzyskała ona średnią z egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej, wyłącznie z matematyki poniżej średniej dla województwa wielkopolskiego? Z pozostałych przedmiotów szkoła osiągnęła wyniki powyżej średniej dla województwa.

W związku z wątpliwościami dotyczącymi spełnienia kryterium dotyczącego niskich wyników edukacyjnych informuję, że należy w tym celu posługiwać się danymi przekazanymi szkole przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną. Jeżeli w momencie przygotowywania wniosku o dofinansowanie projektu (części dotyczącej diagnozy szkoły) Projektodawca/Wnioskodawca dysponuje wynikami z egzaminu zewnętrznego przeprowadzonego w bieżącym roku, to może wziąć je pod uwagę. W takiej sytuacji, decyzję czy szkoła spełnia ww. kryterium, Beneficjent podejmuje na podstawie danych z roku bieżącego i poprzedzającego (tj. 2016 i 2015). Z kolei jeżeli w trakcie przygotowywania wniosku o dofinansowanie w ww. zakresie szkoła nie dysponuje wynikami z egzaminu zewnętrznego przeprowadzanego w bieżącym roku, podejmuje ww. decyzję na podstawie danych z dwóch poprzednich lat (tj. 2015 i 2014).

Ponadto, zwracam uwagę, iż zgodnie z treścią kryterium wystarczy osiągnięcie przez szkołę średniego wyniku z egzaminu zewnętrznego wyłącznie z jednego przedmiotu (np. z matematyki w przypadku egzaminu gimnazjalnego lub z części I sprawdzianu) poniżej średniej dla województwa,  wyłącznie w jednym roku w okresie ostatnich dwóch lat (zgodnie z powyższym opisem).

Kryteria oceny projektów są przyjmowane przez Komitet Monitorujący. Natomiast ich przyjęcie nie wiąże się bezpośrednio z określeniem dat rozpoczęcia i zakończenia danego naboru. W związku z tym Instytucja Zarządzająca w ramach kryterium przedstawiła sposób oceny egzaminów zewnętrznych zarówno w roku 2015, jak i w 2014.

Zgodnie z Regulaminem konkursu numer RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 kryterium dostępu dotyczące niskich wyników edukacyjnych nie dotyczy placówek nowopowstałych, które nie przeprowadzały do tej pory egzaminów zewnętrznych.

Kryterium dostępu dotyczące niskich wyników edukacyjnych nie dotyczy placówek wspieranych w ramach projektów zintegrowanych.

Diagnoza zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty opisana we wniosku o dofinansowanie powinna być zatwierdzona przez organ prowadzący przed złożeniem przedmiotowego wniosku na konkurs.

Regulamin konkursu RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 nie określa formy zatwierdzenia diagnozy szkół lub placówek systemu oświaty. Zatwierdzenie diagnozy musi jednak zostać przeprowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi dany organ prowadzący przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu, którego założenia wynikają z przedmiotowej diagnozy. Jednocześnie kwestie dotyczące sposobu przygotowania diagnozy czy też procedury zatwierdzenia przez organ prowadzący szkołę nie zostały uregulowane w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Zatwierdzenie diagnozy musi zatem zostać przeprowadzone zgodnie z zakresem zadań i kompetencji danego organu prowadzącego szkołę bądź placówkę oświatową. Kluczowe jest natomiast, aby diagnoza stanowiła podstawę do realizacji działań projektowych. Oznacza to, że główne założenia powinny zostać wskazane we wniosku o dofinansowanie, jako uzasadnienie dla interwencji EFS.

Budowa sali gimnastycznej powinna być uzasadniona zgodnie z wymaganiami zawartymi w Regulaminie konkursu w ramach Poddziałania 9.3.3. Jeżeli jednak chodzi o zajęcia finansowane z EFS mające się odbywać w przedmiotowej sali, to powinny one wynikać z przeprowadzonej diagnozy szkoły. Należy pamiętać, iż realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty w danym zakresie. Diagnoza powinna być przygotowana i przeprowadzona przez szkołę, placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący. Ponadto Beneficjent jest zobowiązany do szczegółowego wskazania informacji na temat ww. diagnozy w punkcie 3.5.4 wniosku o dofinansowanie.

Warunkiem wsparcia projektu w ramach Poddziałania 9.3.3 jest m.in. kryterium podmiotowe, a więc ten sam podmiot musi być wnioskodawcą/beneficjentem również w Poddziałaniu 8.1.2. W przypadku, gdy zarówno we wniosku z Poddziałania 8.1.2 jak i Poddziałania 9.3.3. jako wnioskodawca jest wpisana gmina bądź gmina/szkoła warunek jest uznany za spełniony.

Regulamin konkursu numer RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 nie określa maksymalnego terminu odroczenia w czasie rozpoczęcia realizacji projektu zintegrowanego. Jednakże realizacja projektu przyjętego do dofinansowania z EFS powinna rozpocząć się zaraz po zakończeniu inwestycji ze środków EFRR.

Realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty w danym zakresie. Jednocześnie Beneficjent jest zobowiązany realizować w ramach projektu tylko te typy wsparcia, które zostały określone w Regulaminie konkursu. To na Beneficjencie spoczywa obowiązek wykazania komplementarności obu tych projektów, a co za tym idzie wskazanie jakie rodzaje zajęć/kompetencji kluczowych/postaw będą realizowane na sali.

Zgodnie z Regulaminem konkursu numer RPWP.08.01.02-IZ-00-30-001/16 o dofinansowanie projektu ubiegać się mogą wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. Jednocześnie należy pamiętać, iż we wniosku o dofinansowanie projektu jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, podając nazwę Projektodawcy powinny wpisać nazwę jednostki samorządu terytorialnego (np.: gmina, powiat) przez nazwę jednostki budżetowej, faktycznie realizującej projekt.

Kryterium premiujące OSI (obszary strategicznej interwencji) nie wskazuje liczby szkół lub placówek oświatowych warunkującej przyznanie punktów premiujących. Od Wnioskodawcy zależy, ile szkół zostanie objętych wsparciem. Ponadto, by ww. kryterium zostało spełnione, działania w ramach projektu należy kierować wyłącznie do szkół lub placówek oświatowych położonych na obszarze strategicznej interwencji – wiejskich obszarach funkcjonalnych wymagających wsparcia procesów rozwojowych na terenie Wielkopolski.

Regulamin konkursu nie przewiduje wsparcia dla I etapu edukacyjnego (klas I-III szkoły podstawowej), z wyjątkiem wsparcia ucznia młodszego (w tym przypadku ucznia I klasy) lub ucznia z niepełnosprawnością w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Przy czym „uczeń młodszy” rozumiany jest zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020.

Nie, projekty realizujące wyłącznie wsparcie w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcie ucznia młodszego, zgodnie z uzasadnieniem kryterium wprowadzonym w oparciu o Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 nie muszą go spełniać.

„Uczeń młodszy” został zdefiniowany w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020, zgodnie z którymi uczeń młodszy to uczeń pierwszej klasy przekraczający każdy z poniższych progów edukacyjnych:

a) przedszkole – I etap edukacyjny (obejmujący klasy I-III w szkole podstawowej);

b) I etap edukacyjny – II etap edukacyjny (obejmujący klasy IV-VI w szkole podstawowej);

c) II etap edukacyjny – III etap edukacyjny (obejmujący gimnazjum).

W ramach Poddziałania 9.3.3 powiat może złożyć wniosek, który będzie obejmował kilka szkół/placówek oświatowych, dla których będą złożone pojedyncze wnioski w Poddziałaniu 8.1.2. Nie ma zatem problemu w aplikowaniu o wsparcie dla projektów zintegrowanych EFRR-EFS. Należy jednak pamiętać, że projekt złożony w ramach Poddziałania 9.3.3 musi być komplementarny z projektami wybranymi do dofinansowania w ramach Poddziałania 8.1.2. 

Szczegółowe informacje dotyczące pomocy dydaktycznych należy ująć w części wniosku dotyczącej budżetu projektu.

Decyzja o tym, czy złożyć jeden wniosek dla całego zespołu czy kilka dla każdej szkoły z osobna, należy do Beneficjenta. Należy jednak pamiętać, że szkoła, do której będzie adresowane wsparcie, musi spełnić kryterium dotyczące niskich wyników edukacyjnych.

Tak, każda osoba biorąca udział w projekcie to jeden uczestnik niezależnie od tego, ile form wsparcia w projekcie otrzyma.  Jednocześnie należy pamiętać, że w zależności od cech i udzielanej formy wsparcia oraz osiągniętych rezultatów dany uczestnik może być wykazywany w kilku wskaźnikach (produktu i rezultatu) w projekcie.

Tak, wydatki związane ze zleceniem usługi merytorycznej w ramach projektu mogą stanowić wydatki kwalifikowalne pod warunkiem, że są wskazane w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie. Ponadto wartość wydatków związanych ze zlecaniem usług merytorycznych w ramach projektu nie może przekroczyć 30% wartości projektu.

Tak, w takiej sytuacji może zostać przygotowana jedna diagnoza obejmująca wszystkie szkoły podległe gminie.

Projektem zintegrowanym nie będzie projekt, w ramach którego wsparciem zostanie objętych wiele szkół, a tylko do jednej z nich skierowane będzie wsparcie w ramach Poddziałania 9.3.3. Powyższe wiąże się z faktem, iż nie zostanie zachowana zasada komplementarności wewnątrzprogramowej WRPO 2014+, która mówi o tym, że wsparcie inwestycyjne w Poddziałaniu 9.3.3 możliwe jest wyłącznie w powiązaniu z odpowiadającymi zakresem/przedmiotem projektu działaniami realizowanymi z EFS w ramach poddziałania 8.1.2, a oba projekty muszą być powiązane ze sobą tematycznie w ramach wspólnego celu, jaki ma zostać osiągnięty dzięki ich realizacji.

Wynagrodzenie nauczycieli będzie rozliczane w oparciu o dokumenty załączone do wniosku o płatność np. wyciąg bankowy jednostki samorządu terytorialnego potwierdzający przelew środków z konta projektowego na konto szkoły, wyciąg bankowy szkoły potwierdzający wypłatę wynagrodzeń, listę płac przygotowywaną przez szkołę. Szczegółowe informacje dotyczące wymaganych do rozliczania wydatków znajdują się na stronie  http://wrpo.wielkopolskie.pl/realizuje-projekt/rozliczaj-projekt.

Przygotowując diagnozę zapotrzebowania nowopowstającej szkoły należy odnieść się do tego, co będzie realizowane w tej szkole, jakie są plany w stosunku do danej placówki i na jakie potrzeby stworzenie tej placówki jest odpowiedzią. W odniesieniu do wsparcia na rzecz podnoszenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli należy wskazać, jakie wymagania będą stawiane wobec osób starających się o pracę w danej placówce w związku z jej utworzeniem. W przypadku gdy na rynku pracy brakuje osób posiadających takie umiejętności i kompetencje Projektodawca może zaplanować w projekcie działania dotyczące wsparcia na rzecz doskonalenia umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli w tym zakresie.

W ramach projektu możliwe jest zaplanowanie wyłącznie takich wyjazdów edukacyjnych, które będą odbywały się na terenie Wielkopolski. Wyjazdy poza granicę województwa dopuszczalne będą jedynie w wyjątkowych sytuacjach, co będzie podlegało ocenie Komisji Oceny Projektów.

W przypadku zaplanowania do realizacji projektu zintegrowanego z EFRR co do zasady realizacja projektu „miękkiego” powinna nastąpić po zakończeniu realizacji działań w ramach projektu „twardego”. Harmonogram płatności należy dostosować do harmonogramu realizacji projektu. Środki finansowe na realizację projektu będą przekazywane po potwierdzeniu zrealizowania inwestycji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie (ze środków EFRR).

Odstępstwem od tej zasady jest sytuacja, w której Beneficjent zamierza realizować projekt w dwóch częściach:
- część pierwsza realizowana jest w istniejącej infrastrukturze,
- część druga będzie realizowana w infrastrukturze, która zostanie zrealizowana w ramach projektu komplementarnego.

Wówczas Beneficjent podejmie ryzyko, że w przypadku niezrealizowania projektu w ramach Poddziałania 9.3.3 umowa zostanie rozwiązana. W takiej sytuacji koszty przeznaczone na część pierwszą muszą być identyfikowalne. Jednocześnie środki mogą być kwalifikowalne wyłącznie w tej części otrzymanych transz dofinansowania, które odpowiadają prawidłowo zrealizowanej części projektu. Za prawidłowo zrealizowaną część projektu należy uznać część projektu rozliczoną zgodnie z regułą proporcjonalności.

Nie, zgodnie z definicją wskaźnika należy do niego wliczać wyłącznie szkoły, których zostały doposażone  pracownie przedmiotowe do nauczania przyrody, biologii, chemii, geografii i fizyki poprzez doświadczenia i eksperymenty. W definicji nie wskazano pracowni matematycznej.

Jeżeli żaden z nauczycieli szkoły nie ma kompetencji niezbędnych do prowadzenia zajęć realizowanych w ramach projektu, to możliwe jest zatrudnienie trenera zewnętrznego np. native speaker w przypadku zajęć językowych.

W przypadku gdy w szkole poza projektem realizowane są zajęcia z logopedii oraz równoczesne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a z diagnozy zapotrzebowania szkoły nie wynika konieczność poszerzenia zakresu tych działań, wówczas w projekcie możliwe jest wyłącznie doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne. W takiej sytuacji kryterium kompleksowości wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami zostanie spełnione. Jednakże, jeśli z diagnozy wynika, że realizacja zajęć z logopedii lub ich poszerzenie jest konieczne, do spełnienia przedmiotowego kryterium konieczne będzie równoczesne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt specjalistyczny.

Doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także podręczniki szkolne i materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem tych pomocy, sprzętu i narzędzi, które są zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania, musi zostać przeprowadzone zgodnie z warunkami wskazanymi w pkt. 6a podrozdz. 3.5 Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020.

Tak. Wnioskodawcą w obu projektach musi być ten sam podmiot. Nie jest wymaganym, aby partner również uczestniczył w projekcie EFS.

Nie, działania obejmujące swym zakresem korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz rozwijanie kompetencji informatycznych, określone w Podrozdziale 3.4 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 nie są przedmiotem niniejszego postępowania konkursowego. Działania te będą realizowane w ramach projektu pozakonkursowego w Poddziałaniu 8.1.3.

Nie ma przeciwskazań do udziału tego samego Projektodawcy/Partnera w kilku projektach, w ramach jednego konkursu dla Poddziałania 8.1.2.

W ramach różnych projektów dopuszczalne jest oferowanie tej samej osobie, tj. uczniowi danej szkoły/szkole/placówce oświatowej, jednakowej formy wsparcia, natomiast konieczne jest, aby zakres wsparcia znacząco się różnił. Zatem niewłaściwe jest zaplanowanie  w dwóch odrębnych projektach działań w zakresie doposażenia tej samej lub takiego samego rodzaju pracowni szkolnej, z której będzie korzystać ta sama grupa uczniów. Jednocześnie zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 wyposażenie pracowni szkolnych jest dokonywane na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkoły lub placówki systemu oświaty, a także posiadanego przez nie wyposażenia. Powyższe wyklucza doposażenie tej samej pracowni w ramach różnych projektów.

Istnieje możliwość wyposażenia pracowni przedmiotowych w sprzęt IT, o ile wynika to z przeprowadzonej diagnozy szkoły oraz jest zgodne z określonym typem wsparcia możliwym do realizacji w ramach danego konkursu, w tym przypadku typu nr 1, tj. działań zmierzających do poprawy warunków dydaktycznych dla uczniów w szkołach i placówkach systemu oświaty (w tym specjalnych) poprzez m.in: doposażenie pracowni przedmiotowych szkół lub placówek systemu oświaty dla dzieci i młodzieży (w tym specjalnych działających samodzielnie i funkcjonujących w placówkach) w sprzęt niezbędny do przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematycznych (występuje wyłącznie jako jeden z elementów projektu). Tym samym w ramach konkursu nie jest możliwe wyposażenie pracowni językowej. Jednocześnie jako przedmioty przyrodnicze należy rozumieć: przyrodę w szkołach podstawowych; biologię, chemię, geografię, fizykę w gimnazjach; biologię, chemię, geografię, fizykę (zarówno w zakresie podstawowym, jak i rozszerzonym) oraz przedmiot uzupełniający przyroda w szkołach ponadgimnazjalnych. Szczegółowy katalog wyposażenia szkolnych pracowni przedmiotów przyrodniczych został opracowany przez MEN i jest udostępniany za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej (www.men.gov.pl). Doposażenie pracowni w projekcie musi być zgodne z przedmiotowym katalogiem oraz załącznikiem nr 8.12 do Regulaminu konkursu.

Działania obejmujące swym zakresem korzystanie z technologii informacyjno—komunikacyjnych (TIK) oraz rozwijanie kompetencji informatycznych, określone w Podrozdziale 3.4 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020, nie są przedmiotem niniejszego konkursu. Zgodnie z treścią Wytycznych, w ramach konkursu, wykluczone jest wsparcie dotyczące kształtowania i rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów.

W przypadku projektów infrastrukturalnych z Działania 9.3 możliwy jest do realizacji model zapewnienia komplementarności dotyczący powiązania uzupełniającego interwencji z EFS i EFRR o charakterze ogólnym (np. działania edukacyjne z 8.1.2  i budowa niezbędnej dla prawidłowego rozwoju fizycznego uczniów sali gimnastycznej).

Projekty „miękkie” finansowane z EFS muszą wynikać z indywidualnej diagnozy potrzeb danej placówki, która obrazuje panujące w danej placówce warunki oraz potrzeby uczniów, nauczycieli, zapotrzebowanie sprzętowe itd. Diagnoza powinna być wykonana zgodnie z wymogami określonymi w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Finalnie, dopełnieniem projektów „miękkich” dotyczących prawidłowej realizacji procesu edukacyjnego, jeżeli jest to niezbędne i wynika z przeprowadzonej diagnozy, mogą być działania finansowane z EFRR.

Należy stwierdzić, że w kwestii powiązań między projektami dofinansowanymi z EFRR i EFS istotne jest by były komplementarne na poziomie danej placówki oraz wynikały z konkretnej koncepcji (analizy potrzeb) przygotowanej przez wnioskodawcę i wspólnie służyły celom określonym w Umowie Partnerstwa dla CT 10.

Podsumowując uzyskanie wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Poddziałania 9.3.3 „Inwestowanie w rozwój infrastruktury edukacji ogólnokształcącej” możliwe będzie wyłącznie w powiązaniu z odpowiadającym zakresem/przedmiotem projektem realizowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 8.1.2 „Kształcenie ogólne – projekty konkursowe”. W związku z czym w przypadku planowanej modernizacji przyszkolnego boiska i bieżni w ramach Poddziałania 9.3.3 typy projektów realizowanych w ramach Poddziałania 8.1.2 powinny wykorzystywać infrastrukturę zmodernizowaną we wcześniej zrealizowanym projekcie.

Jednocześnie zajęcia finansowane z EFS mające się odbywać na przedmiotowej bieżni i boisku, powinny wynikać z przeprowadzonej diagnozy szkoły. Należy pamiętać, iż realizacja wsparcia jest dokonywana na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty w danym zakresie. Diagnoza powinna być przygotowana i przeprowadzona przez szkołę, placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym oraz zatwierdzona przez organ prowadzący. Ponadto Beneficjent jest zobowiązany do szczegółowego wskazania informacji na temat ww. diagnozy w punkcie 3.5.4 wniosku o dofinansowanie. Katalog wsparcia możliwy do realizacji w ramach Poddziałania 8.1.2 został wskazany w Regulaminie konkursu oraz Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków EFS w obszarze edukacji na lata 2014-2020. Kwestia dopuszczenia konkretnych działań planowanych do realizacji na przedmiotowych obiektach będzie podlegać ocenie w czasie posiedzeń Komisji Oceny Projektów.

Kryterium dostępu dotyczące niskich wyników edukacyjnych odnosi się bezpośrednio do każdej szkoły przystępującej do projektu. Każda szkoła powinna spełnić ww. kryterium, aby mogła otrzymać wsparcie. Z kryterium dostępu wyłączone są (zgodnie z regulaminem konkursu) placówki w rozumieniu art. 2 ust. 3, 5 i 7 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2015 poz. 2156 z późn. zm.), szkoły specjalne ze względu na ich specyficzny charakter, placówki nowopowstałe, które nie przeprowadzały do tej pory egzaminów zewnętrznych, placówki wspierane w ramach projektów zintegrowanych oraz Projektodawcy, którzy realizują wyłącznie typ projektu dotyczący wsparcia indywidualnego podejścia do ucznia.

W przypadku egzaminu maturalnego pisemnego należy odnieść się do przedmiotów obowiązkowych zdawanych na poziomie podstawowym. Nie należy brać pod uwagę przedmiotów dodatkowych zdawanych na poziomie rozszerzonym, pomimo tego, że absolwent obowiązkowo przystępuje do jednego z nich. Zatem w przypadku egzaminu pisemnego maturalnego można wziąć pod uwagę wyniki z następujących przedmiotów zdawanych wyłącznie na poziomie podstawowym, tj.: j. polski, matematyka, j. angielski, j. niemiecki, j. rosyjski, j. francuski, j. hiszpański lub j. włoski. W przypadku egzaminu maturalnego ustnego można wziąć pod uwagę takie przedmioty jak: j. polski, j. angielski, j. niemiecki, j. rosyjski, j. francuski, j. hiszpański lub j. włoski. W ramach kryterium dostępu nie bierze się pod uwagę przedmiotów na poziomie rozszerzonym (w tym biologii i fizyki) ze względu na ich fakultatywny charakter, który wpływałby na przejrzystość porównywania wyników w regionie (uczeń musi przystąpić do egzaminu na poziomie rozszerzonym, ale tylko z wybranego przedmiotu).

W celu realizacji dodatkowych zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, istnieje możliwość:

a) przydzielenia zajęć nauczycielowi zatrudnionemu w danej szkole (na podstawie art. 35a ustawy – Karta Nauczyciela), gdzie:

• za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej,  jak za godziny ponadwymiarowe - w sposób określony w art. 35 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela;

• zajęcia są przydzielane za zgodą nauczyciela;

• zajęcia te nie są wliczane do tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz;

• wynagrodzenie nauczycieli wymienionych w art. 35a ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela nie uwzględnia się przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli.

 

b) zatrudnienia nauczyciela w szkole lub placówce publicznej (na podstawie art. 7e ustawy o systemie oświaty) , gdzie nauczyciel:

• musi posiadać kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz

• musi spełniać warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 tej ustawy - Karta Nauczyciela. Jest obowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły lub placówki informację z Krajowego Rejestru Karnego;

• zatrudniony jest na zasadach określonych w Kodeksie pracy, zatem tygodniowy czas jego pracy w przypadku pełnego wymiaru wynosi 40 godzin;

• za każdą godzinę prowadzenia zajęć, nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie nie wyższe niż wynagrodzenie za jedną ponadwymiarową godzinę prowadzenia zajęć dla nauczyciela dyplomowanego posiadającego wykształcenie wyższe magisterskie i realizującego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 3 w tabeli w lp. 3 ustawy – Karta Nauczyciela.


c) zatrudnienia nauczyciela na umowę cywilnoprawną, w przypadku gdy ze specyfiki wykonywanych obowiązków nie wynika, że powinna zostać zawarta umowa o pracę. W przypadku osób wykonujących obowiązki w projekcie w oparciu o inne umowy niż umowa o pracę projektodawca zobowiązany jest do stosowania zasady konkurencyjności.

Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, że Wnioskodawca/Partner (Partnerzy) wnioskując o zagwarantowanie przez właściwą instytucję ochrony informacji i tajemnic zawartych we wniosku powinien wybrać opcję „TAK” oraz wskazać podstawę prawną ochrony ww. informacji i tajemnic ze względu na status Wnioskodawcy w pkt. 3.5.4 „Informacje dodatkowe”. W przeciwnym razie powinien dokonać wyboru odpowiedzi „NIE”.

Weryfikacja poprawności złożonego oświadczenia będzie następowała podczas oceny formalno-merytorycznej, w tym zawarcia właściwych zapisów w pkt 3.5.4 „Informacje dodatkowe”.

Regulamin konkursu nie określa ile powinna wynosić trwałość rezultatów zaplanowanych we wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020  w pkt. 6.1 wniosku należy przedstawić w jaki sposób zostanie zachowana trwałość projektu, w tym jego rezultatów oraz opis ewentualnych zagrożeń tej trwałości, m.in. wskazanie poszczególnych rodzajów ryzyka i stopień ich ewentualnego wpływu na nieosiągnięcie trwałości projektu. Ponadto należy pamiętać, iż trwałość projektu nie jest rozumiana jedynie jako trwałość rezultatu, ale także jako zapewnienie kontynuacji działań o podobnym charakterze po zakończeniu jego realizacji. W związku z powyższym zaplanowane do realizacji działania co do zasady powinny powodować trwałą zmianę w organizacji jednostki objętej wsparciem w programie po zakończeniu realizacji projektu finansowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Kryterium okresu realizacji projektu nie należy do szczegółowych kryteriów premiujących, za spełnienie których mogłyby zostać przyznane dodatkowe punkty w trakcie oceny formalno-merytorycznej, zatem wymagane jest tylko dostosowanie okresu realizacji projektu do wymagań czasowych zawartych w pkt 3.3 Regulaminu konkursu. Jednakże projekty nadmiernie rozciągnięte w czasie, przez co nieefektywne kosztowo, nie będą przyjęte do dofinansowania.

W ramach konkursu dla Poddziałania 8.1.2 celem interwencji jest m.in. rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy (matematyczno-przyrodniczych, ICT, językowych) oraz właściwych postaw/umiejętności (kreatywności, innowacyjności oraz pracy zespołowej), które stanowią fundament dla dalszego podnoszenia kwalifikacji i umiejętności w ramach kształcenia przez całe życie. Szczegółowy opis form wsparcia oferowanego w tym zakresie przedstawia pkt 7.6. Regulaminu konkursu, nie narzuca jednak tematyki zajęć.

Fundacja może złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w konkursie dla Poddziałania 8.1.2, aplikujący o środki w ramach puli przeznaczonej dla danego Obszaru Strategicznej Interwencji, jeżeli w Mandacie Terytorialnym dla danego Obszaru Strategicznej Interwencji zdefiniowano taki typ beneficjenta, który może ubiegać się o dofinansowanie. Należy jednak pamiętać, że założenia planowanego projektu muszą być zgodne z założeniami Mandatu Terytorialnego dla danego OSI.

Załącznik nr 8.7 do Regulaminu konkursu Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 szczegółowo opisuje prawidłowy sposób wypełnienia wniosku. W przypadku gdy projekt jest przewidziany do realizacji w ramach Obszarów Strategicznej Interwencji w pkt 1.11 części I Określenie obszaru interwencji, z listy rozwijanej należy wybrać „Inne zintegrowane podejścia do zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich/wiejskich”.

W ramach przedmiotowego konkursu nie ma obowiązku składania projektów zintegrowanych z Poddziałaniem 9.3.3. W związku z powyższym projektodawca może złożyć projekt tylko w ramach konkursu dotyczącego Poddziałania 8.1.2.

Regulamin konkursu dla Poddziałania 8.1.2 nie określa maksymalnego terminu odroczenia w czasie rozpoczęcia realizacji projektu zintegrowanego. Jednakże realizacja projektu przyjętego do dofinansowania z EFS powinna rozpocząć się zaraz po zakończeniu inwestycji ze środków EFRR. Środki finansowe na realizację projektu będą przekazywane po potwierdzeniu zrealizowania inwestycji zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie (ze środków EFRR). Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu WRPO jako planowany termin zakończenia realizacji projektu inwestycyjnego określa datę podpisania przez Beneficjenta ostatniego bezusterkowego protokołu odbioru lub datę później uzyskanego/wystawionego dokumentu, jaki Wnioskodawca jest zobowiązany uzyskać w ramach realizowanego Projektu lub datę poniesienia ostatniego wydatku w ramach Projektu.

Kryterium dostępu dotyczące projektów związanych z wyposażeniem pracowni przedmiotowych zakładających równocześnie wsparcie skierowane do uczniów w zakresie przedmiotów matematycznych lub przedmiotów przyrodniczych oraz doskonalenie nauczycieli w zakresie nauczania opartego na metodzie eksperymentu jest traktowane łącznie. Przedmiotowe kryterium ma za zadanie wpłynąć na jakość realizowanych projektów, poprzez realizację w ramach indywidualnego pojedynczego projektu kompleksowego wsparcia w postaci doposażenia bazy pracowni, doskonalenia nauczycieli i zajęć dla uczniów. Wzajemne uzupełnianie się ww. działań wpłynie na efektywniejsze rozwiązanie zdiagnozowanego problemu. Zapis „jeśli dotyczy” wskazuje, iż przedmiotowe kryterium ma zastosowanie wtedy, gdy dotyczy danego typu wsparcia, w tym przypadku wyposażenia pracowni przedmiotowych.

Kryterium dostępu dotyczące projektów związanych z indywidualnym podejściem do ucznia, jeżeli wynika to ze zdiagnozowanych potrzeb, zakładających równocześnie wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt jest traktowane łącznie. Jeśli z diagnozy wynika, że realizacja zajęć z uczniem ze specjalnymi potrzebami lub ich poszerzenie jest konieczne, do spełnienia przedmiotowego kryterium konieczne będzie równoczesne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt specjalistyczny.  Kluczowe jest, aby diagnoza stanowiła podstawę do realizacji działań projektowych, których wzajemne uzupełnianie się wpłynie na efektywniejsze rozwiązanie zdiagnozowanego problemu.  Zapis „jeśli dotyczy” wskazuje, iż przedmiotowe kryterium ma zastosowanie wtedy, gdy dotyczy wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jednakże w przypadku, gdy w szkole poza projektem realizowane są zajęcia z uczniem ze specjalnymi potrzebami oraz równoczesne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a z diagnozy zapotrzebowania szkoły nie wynika konieczność poszerzenia zakresu tych działań, wówczas w projekcie możliwe jest wyłącznie doposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne. W takiej sytuacji kryterium kompleksowości wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami zostanie spełnione. Ponadto jeżeli z diagnozy szkoły nie wynika potrzeba realizacji wsparcia indywidualnego podejścia do ucznia i takie działania nie zostały przewidziane w projekcie - przedmiotowe kryterium dostępu nie dotyczy Beneficjenta.

W przypadku, gdy w szkole poza projektem nauczyciele są przygotowani do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz szkoły są już doposażone w pomoce dydaktyczne a z diagnozy zapotrzebowania szkoły nie wynika konieczność poszerzenia zakresu tych działań, wówczas w projekcie możliwe są wyłącznie zajęcia z uczniem ze specjalnymi potrzebami. Informacja o ww. sytuacji powinna znaleźć się we wniosku o dofinansowanie. Wówczas przedmiotowe kryterium zostanie zweryfikowane przez Komisję Oceny Projektów.

W przypadku szkół podstawowych przedmiotowe kryterium weryfikowane jest na podstawie wyników „sprawdzianu sześcioklasisty”. Kryterium nie dotyczy placówek w rozumieniu art. 2 ust. 3, 5 i 7 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, szkół specjalnych ze względu na ich specyficzny charakter, placówek nowopowstałych, które nie przeprowadzały do tej pory egzaminów zewnętrznych oraz placówek wspieranych w ramach projektów zintegrowanych. W przedstawionej sytuacji, szkoła która nie przeprowadziła do tej pory egzaminu zewnętrznego, tj. „sprawdzianu sześcioklasisty”, traktowana będzie w tym przypadku jak placówka nowopowstała, zatem nie ma wymogu spełnienia kryterium dotyczącego niskich wyników edukacyjnych.

Zgodnie z definicją w słowniku pojęć Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 przez sieci współpracy rozumie się lokalne lub regionalne zespoły nauczycieli z różnych OWP, szkół lub placówek systemu oświaty, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą, szczególnie w zakresie rozwiązywania problemów i dzielenia się doświadczeniami. Jednocześnie zwraca się uwagę na fakt, że forma oferowanego wsparcia w ramach doskonalenia nauczycieli, w tym przypadku sieci współpracy, powinna wynikać z indywidualnie zdiagnozowanych potrzeb danej szkoły. Zatem jeżeli zamierza się stworzyć ww. sieć skupiającą nauczycieli z różnych szkół, to również w przypadku każdej z nich potrzeba taka winna wynikać z przeprowadzonej diagnozy. W związku z tym, ze względu na grupę docelową tj. nauczycieli kilku szkół, projekt musiałby objąć je wszystkie.

 

Regulamin konkursu dla Poddziałania 8.1.2 przewiduje realizację projektów edukacyjnych jako jedną z form wsparcia oferowaną uczniom. Jednocześnie zaznacza, że przedmiotowe projekty finansowane ze środków EFS mogą być realizowane w czasie obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo w czasie zajęć organizowanych poza lekcjami lub poza szkołą. Definicja projektu edukacyjnego zakłada, że jest on realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela, zatem wynagrodzenie nauczyciela może być wydatkiem kwalifikowalnym, przy założeniu zgodności z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Ponadto,

co do zasadności wykazania przedmiotowego wynagrodzenia jako wkładu własnego, Wytyczne dopuszczają wniesienie wkładu własnego zarówno w formie pieniężnej jak i niepieniężnej. Forma w jakiej będzie wnoszony wkład własny do projektu każdorazowo zależy od Projektodawcy, przy czym należy pamiętać, iż każdy wydatek podlega ocenie w zakresie kwalifikowalności, zasadności, racjonalności i efektywności.

Każdy zakup o jednostkowej wartości początkowej równiej i wyższej niż 350 zł netto oraz przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, który jest niezbędny do efektywnej realizacji projektu, może zostać uznany za wydatek kwalifikowalny w ramach środków trwałych.