Poddziałanie 8.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży
Nabór: RPWP.08.03.01–IZ-00-30-001/16 ( od 2016-03-31 do 2016-04-15 )

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 diagnozę zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty należy ująć w pkt. 3.5.2 wniosku.

W ramach konkursu nie ma koniczności realizacji typu wsparcia dotyczącego tworzenia/wspierania wysokiej jakości wyspecjalizowanych ośrodków kształcenia i szkolenia tj. Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU. Jednocześnie w przypadku braku realizacji powyższego typu wsparcia Wnioskodawca nie jest zobowiązany do spełnienia kryterium dostępu nr 6 tj. kryterium trwałości utworzonych w ramach projektu CKZiU lub  innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU.

Analogiczna sytuacja występuje w przypadku kryterium dostępu nr 5 „Kryterium dotyczące wyposażenia szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe”. W przypadku gdy Projektodawca nie planuje w projekcie wyposażania w projekcie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz szkół i placówek kształcenia zawodowego wchodzących w skład CKZiU lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU nie ma obowiązku spełnienia przedmiotowego kryterium dostępu.

W celu spełnienia kryterium premiującego dotyczącego doskonalenia zawodowego nauczycieli należy przewidzieć w projekcie realizację studiów podyplomowych lub kursów kwalifikacyjnych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela kształcenia zawodowego w ramach nowo wprowadzonych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, zawodów wprowadzonych w efekcie modernizacji oferty kształcenia zawodowego albo tworzenia nowych kierunków nauczania lub zawodów, na które występuje deficyt na regionalnym lub lokalnym rynku pracy oraz braki kadrowe wśród nauczycieli kształcenia zawodowego. Jednocześnie zgodnie z pkt. 7.4 Regulaminu konkursu w ramach projektu możliwe są do realizacji inne formy doskonalenia nauczycieli (np. praktyki, staże, szkolenia), należy jednak mieć na uwadze, że ich realizacja nie pozwoli na uzyskanie premii punktowej podczas pracy Komisji Oceny Projektów.

Kursy i szkolenia dla uczniów, które przyczynią się do nabycia przez uczniów kwalifikacji i kompetencji związanych z przedmiotem praktyk/staży zawodowych, mogą zostać uznane za kwalifikowalne w ramach projektu pod warunkiem, że będą one zgodne z zakresem wsparcia wskazanym w pkt. 7.6 Regulaminu konkursu.

W celu spełnienia kryterium dostępu nr 5 działania w zakresie wyposażenia szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe muszą być realizowane zgodnie z warunkami wskazanymi w podrozdziale 6.1 pkt 16 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014 – 2020. Jednocześnie wyposażenie pracowni lub warsztatów szkolnych musi zostać dokonane na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe w tym zakresie, a także posiadanego przez nie wyposażenia. Diagnoza powinna uwzględniać rekomendacje instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe. Dodatkowo należy pamiętać, iż powyższe wsparcie musi być zgodne z wszystkimi warunkami wskazanymi w pkt. 7.12 Regulaminu konkursu.

Zgodnie z zapisami Regulaminu konkursu grupą docelową w ramach przedmiotowego konkursu są przede wszystkim uczniowie szkół i placówek systemu oświaty oraz nauczyciele kształcenia zawodowego i instruktorzy praktycznej nauki zawodu, a co za tym idzie nie będą to osoby bezrobotne tylko przede wszystkim osoby bierne zawodowe w tym osoby uczące się lub kształcące oraz osoby pracujące. Jednakże należy pamiętać, że Wnioskodawca ma obowiązek wybrania z wykazu wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego, stanowiącego załącznik nr 8.1 do Regulaminu konkursu, wszystkich wskaźników adekwatnych do planowanych działań
w projekcie oraz monitorowania ich w trakcie realizacji projektu.

Liceum Plastyczne kształcące w zawodzie Plastyk wpisuje się w klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego, stanowiącą załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 23 grudnia 2011 r.(Dz. U. z 2012 r., poz. 7, z późn. zm.) co oznacza, że powyższa szkoła może stanowić grupę docelową w przedmiotowym konkursie.

Zgodnie z Harmonogramem naborów wniosków o dofinansowanie w trybie konkursowym dla Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+ na 2016 rok konkurs w zakresie Poddziałania 8.3.1 dedykowany cechom rzemieślniczym zrzeszonym w izbach rzemieślniczych w Wielkopolsce ogłoszony zostanie w II kwartale br.

Jednocześnie w ramach konkursu nr RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/16 istnieje możliwość współpracy z cechami rzemieślniczymi. W związku z powyższym Wnioskodawca ma możliwość realizacji wskaźnika „Liczba cechów rzemieślniczych zaangażowanych w procesie kształcenia dualnego (szt.)” wymienionego w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych WRPO na lata 2014-2020. Wskaźnik należy wykazać we wniosku o dofinansowanie we wskaźnikach specyficznych dla projektu.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego to, zgodnie z definicją zawartą w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata 2014-2020 oraz art. 62a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.), zespół szkół dla dorosłych, szkół prowadzących kształcenie zawodowe lub placówek, o których mowa w art. 2 pkt. 3a ustawy, utworzone przez organ prowadzący. W związku z czym w ramach projektu może powstać centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego poprzez połączenie kilku odrębnych szkół zawodowych i technicznych podlegających pod jeden organ prowadzący.

Projekt może obejmować więcej niż jedną szkołę lub placówkę systemu oświaty. Należy jednak pamiętać o przeprowadzeniu indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania w odniesieniu do każdej ze szkół/placówki zgodnie z kryterium dostępu nr 3.

Maksymalny poziom dofinansowania projektu w ramach ww. konkursu wynosi 90% wartości projektu, w tym 85% wydatków jest finansowane ze środków Unii Europejskiej i 5% z budżetu państwa. Wkład własny Beneficjenta stanowi minimum 10% wydatków kwalifikowalnych.

Zgodnie z definicją zawartą we Wspólnej Liście Wskaźników Kluczowych osoba dorosła to osoba powyżej 18 lat. Status osoby dorosłej nie zależy od tego, czy dana osoba jest uczniem szkoły technicznej lub zawodowej

Innymi formami służącymi podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów są te wskazane w pkt. 7.6 ppkt. c - i Regulaminu konkursu tj.:

  • wdrożenie nowych, innowacyjnych form kształcenia zawodowego;
  • dodatkowe zajęcia specjalistyczne realizowane we współpracy z podmiotami z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, umożliwiające uczniom uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy i umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych;
  • organizowanie kursów przygotowawczych na studia we współpracy ze szkołami wyższymi oraz organizowanie kursów i szkoleń przygotowujących do kwalifikacyjnych egzaminów czeladniczych i mistrzowskich;
  • udział w zajęciach prowadzonych w szkole wyższej, w tym w zajęciach laboratoryjnych, kołach lub obozach naukowych;
  • wsparcie uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy;
  • programy walidacji i certyfikacji odpowiednich efektów uczenia się zdobytych w ramach edukacji formalnej, pozaformalnej oraz kształcenia nieformalnego, prowadzące do zdobycia kwalifikacji zawodowych,
  • doradztwo edukacyjno-zawodowe;
  • wykorzystanie rezultatów projektów, w tym pozytywnie zwalidowanych produktów projektów innowacyjnych zrealizowanych w latach 2007-2013 w ramach PO KL.

W ramach projektu możliwa jest realizacja kursów prawa jazdy kat. B, C, E, T dla uczniów szkół i placówek systemu oświaty w zakresie wsparcia uczniów w zakresie zdobywania dodatkowych uprawnień zwiększających ich szanse na rynku pracy.

W celu realizacji dodatkowych zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, niezależnie od tego, czy beneficjentem jest szkoła czy organ prowadzący, istnieje możliwość:

a)         przydzielenia zajęć nauczycielowi zatrudnionemu w danej szkole (na podstawie art. 35a ustawy – Karta Nauczyciela), gdzie:

• za każdą godzinę prowadzenia tych zajęć nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości ustalonej,  jak za godziny ponadwymiarowe - w sposób określony w art. 35 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela;

• zajęcia są przydzielane za zgodą nauczyciela;

• zajęcia te nie są wliczane do tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz;

• wynagrodzenie nauczycieli wymienionych w art. 35a ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela nie uwzględnia się przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli.

b)         zatrudnienia nauczyciela w szkole lub placówce publicznej (na podstawie art. 7e ustawy o systemie oświaty) , gdzie nauczyciel:

• musi posiadać kwalifikacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela oraz

• musi spełniać warunki określone w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 tej ustawy - Karta Nauczyciela. Jest obowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły lub placówki informację z Krajowego Rejestru Karnego;

• zatrudniony jest na zasadach określonych w Kodeksie pracy, zatem tygodniowy czas jego pracy w przypadku pełnego wymiaru wynosi 40 godzin;

• za każdą godzinę prowadzenia zajęć, nauczycielowi przysługuje wynagrodzenie nie wyższe niż wynagrodzenie za jedną ponadwymiarową godzinę prowadzenia zajęć dla nauczyciela dyplomowanego posiadającego wykształcenie wyższe magisterskie i realizującego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, o którym mowa w art. 42 ust. 3 w tabeli w lp. 3 ustawy – Karta Nauczyciela.

c)         zatrudnienia nauczyciela na umowę cywilnoprawną, w przypadku gdy ze specyfiki wykonywanych obowiązków nie wynika, że powinna zostać zawarta umowa o pracę. W przypadku osób wykonujących obowiązki w projekcie w oparciu o inne umowy niż umowa o pracę projektodawca zobowiązany jest do stosowania zasady konkurencyjności.

Kwalifikacje należy rozumieć jako formalny wynik oceny i walidacji, który uzyskuje się w sytuacji, kiedy właściwy organ uznaje, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy. Walidacja obejmuje nie tylko ocenę kompetencji (osiągniętych efektów uczenia się), lecz także sprawdzenie ich zgodności z wymaganiami dla danej kwalifikacji. Po walidacji następuje proces certyfikacji, w wyniku którego uczący się otrzymuje od upoważnionej instytucji formalny dokument, stwierdzający, że osiągnął określoną kwalifikację. W związku z tym sposób weryfikacji nabytych kwalifikacji określa instytucja certyfikująca. 

Natomiast fakt nabycia kompetencji jest weryfikowany w sposób określony przez instytucję walidującą/certyfikującą w oparciu o cztery etapy wymienione w pkt. 7.30 Regulaminu konkursu nr: RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/16, tj.:

a) ETAP I – Zakres – zdefiniowanie w ramach wniosku o dofinansowanie lub w Regulaminie konkursu grupy docelowej do objęcia wsparciem oraz wybranie obszaru interwencji EFS, który będzie poddany ocenie,

b)  ETAP II – Wzorzec – zdefiniowanie we wniosku o dofinansowanie lub w Regulaminie konkursu standardu wymagań, tj. efektów uczenia się, które osiągną uczestnicy w wyniku przeprowadzonych działań projektowych,

c) ETAP III – Ocena – przeprowadzenie weryfikacji na podstawie opracowanych kryteriów oceny po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie,

d) ETAP IV – Porównanie – porównanie uzyskanych wyników etapu III (ocena) z przyjętymi wymaganiami (określonymi na etapie II efektami uczenia się) po zakończeniu wsparcia udzielanego danej osobie.

Ukończenie szkolenia, w wyniku którego uczestnik zda egzamin może oznaczać nabycie kwalifikacji w przypadku, gdy egzamin zostanie przeprowadzony przez instytucję certyfikującą właściwą dla danego zakresu szkoleń. Instytucja certyfikująca to podmiot, który uzyskał uprawnienia do certyfikowania – nadawania kwalifikacji i wydawania formalnego dokumentu (certyfikatu). Certyfikaty i inne dokumenty potwierdzające uzyskanie kwalifikacji powinny być rozpoznawalne i uznawane w danym środowisku, sektorze lub branży. Ma to na celu zwiększenie efektywności i jakości prowadzonych kursów poprzez wymaganie realizacji kursów kończących się uzyskaniem konkretnych kwalifikacji, a nie wyłącznie zaświadczeniem potwierdzającym uczestnictwo w kursie.

We wniosku o dofinansowanie w pkt. 3.5.5 należy zawrzeć opis etapów nabywania kompetencji przez uczestników projektu i wskazać działania świadczące o przeprowadzeniu każdego z tych etapów. Nie ma potrzeby każdorazowego opisywania etapów nabywania kompetencji w przypadku zaplanowania kilku kursów.  

Możliwa jest realizacja 3 typu projektu Doskonalenie kompetencji nauczycieli kształcenia zawodowego, instruktorów praktycznej nauki zawodu z 1 lub 2 typem, określonymi w punkcie 1.1.2 Regulaminu konkursu. Należy jednak zwrócić uwagę, iż w przypadku 2 typu projektu  Wyposażenie/doposażenie pracowni lub warsztatów szkolnych, możliwość jego realizacji występuje wyłącznie jako element projektu wskazanego w pkt 1.

Zgodnie z zapisami pkt. 3.2.1 Regulaminu konkursu projekty w ramach Poddziałania 8.3.1 mogą być skierowane m.in. do szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne oraz uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, w tym również młodocianych pracowników, a także Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego i innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU. Szkoła policealna kształcąca w zawodach zgodnych z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, stanowiącą załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 23 grudnia 2011 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 7, z późn. zm.), a także osoby do niej uczęszczające wpisują się w przedmiotową grupę docelową. 

Zgodnie z zapisami pkt. 3.1.1 Regulaminu konkursu numer RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/16 o dofinansowanie projektu w ramach niniejszego Poddziałania ubiegać mogą się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub oświatowej. W związku z powyższym, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego może być beneficjentem w ramach Poddziałania 8.3.1, o ile wsparcie zostanie skierowane do grupy docelowej określonej w Regulaminie konkursu.

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego jako beneficjent może w ramach projektu zaplanować realizację wszystkich typów projektów, w tym organizację staży u pracodawców lub przedsiębiorców oraz zajęć w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego dla uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe.

Jednakże należy pamiętać, iż wsparcie skierowane bezpośrednio do Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego możliwe jest wyłącznie w ramach 5 typu projektu, tj. tworzenia/wspierania wysokiej jakości wyspecjalizowanych ośrodków kształcenia i szkolenia poprzez:

a) wyposażenie/doposażenie w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne umożliwiające: kształcenie w zawodach w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej oraz przeprowadzenie egzaminu zawodowego;

b)  rozszerzenie lub dostosowanie oferty edukacyjnej do realizacji nowych zadań;

c) doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli i instruktorów praktycznej nauki zawodu zatrudnionych w ww. podmiotach (wyłącznie jako element projektu wskazanego w ppkt. a lub ppkt. b).

Sprostowanie dotyczące pkt. VIII Wniosku o dofinansowanie

Oświadczenia Wnioskodawcy/Partnera

w ramach Poddziałania 8.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży – tryb konkursowy

W związku z pytaniami Wnioskodawców Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, że w pkt. 7.23 Regulaminu konkursu RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/16 dla Poddziałania 8.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży – tryb konkursowy wskazano, iż:

- oświadczenie nr 12 o brzmieniu: „Wnioskuję o zagwarantowanie przez właściwą instytucję ochrony informacji i tajemnic zawartych w niniejszym wniosku oraz wskazuję podstawę prawną ochrony ww. informacji i tajemnic ze względu na status Wnioskodawcy w pkt 3.5.4 „Informacje dodatkowe”

oraz

- oświadczenie nr 14 o brzmieniu: „Oświadczam, że realizowane działania dotyczące przygotowania zawodowego uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe, w charakterze młodocianego pracownika, organizowanego u pracodawców nie będą finansowane z innych środków publicznych, a w szczególności ze środków Funduszu Pracy (art. 70 b Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 z późn. zm.)”,  stanowią wyjątki w wyborze we wniosku o dofinansowanie opcji „TAK” oraz że dla ww. oświadczeń istnieje możliwość wyboru opcji „NIE DOTYCZY”. Jednocześnie w formularzu wniosku o dofinansowanie dla powyższych oświadczeń nie udostępniono możliwości wyboru opcji „NIE DOTYCZY”.

W związku z powyższym Instytucja Zarządzająca WRPO 2014+ informuje, że: 

W przypadku oświadczenia nr 12 Wnioskodawca/Partner (Partnerzy) wnioskując o zagwarantowanie ochrony informacji i tajemnic powinien wybrać opcję „TAK” oraz wskazać podstawę prawną ochrony ww. informacji i tajemnic. W przeciwnym razie powinien dokonać wyboru odpowiedzi „NIE”.

Weryfikacja poprawności złożonego oświadczenia będzie następowała podczas oceny formalno-merytorycznej, w tym zawarcia właściwych zapisów w pkt 3.5.4 „Informacje dodatkowe”.

Z kolei w przypadku zaplanowania w projekcie działań obejmujących wsparciem młodocianych pracowników należy zaznaczyć w oświadczeniu nr 14 odpowiedź „TAK”, deklarując tym samym realizację powyższych działań bez współfinansowania z innych środków.

W przypadku braku realizacji ww. działań możliwe jest zaznaczenie odpowiedzi „TAK” lub „NIE”.

Weryfikacja poprawności złożonego oświadczenia będzie następowała podczas oceny formalno-merytorycznej, w tym zawarcia właściwych zapisów w pkt 3.4. „Harmonogram realizacji projektu” lub 3.5. „Charakterystyka Projektu”. 

Realizacja typu projektu numer 5 nie jest uzależniona od realizacji pozostałych typów projektów. Projektodawca ma możliwość zaplanowania w projekcie działań związanych z tworzeniem/wspieraniem wysokiej jakości wyspecjalizowanych ośrodków kształcenia i szkolenia, tj. Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU, bez powiązania z pozostałymi typami projektów.

W ramach przedmiotowego konkursu brak jest kryterium ograniczającego możliwość występowania równocześnie w jednym projekcie jako beneficjent oraz w innym projekcie jako partner. Należy jednak pamiętać, iż wsparcie przewidziane w poszczególnych projektach powinno wynikać z zapotrzebowania określonego w wyniku przeprowadzonej diagnozy, zatwierdzonej przez organ prowadzący szkołę, placówkę systemu oświaty lub inny podmiot prowadzący działalność o charakterze edukacyjnym lub badawczym.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż zgodnie z pkt. 2.1 Instrukcji wypełniania wniosku o dofinasowanie projektu w ramach WRPO 2014+ w przypadku jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego nieposiadających osobowości prawnej (np. szkoła) w polu 2.1 Dane Wnioskodawcy należy wpisać zarówno nazwę właściwej jednostki  samorządu terytorialnego (JST) posiadającej osobowość prawną (np. powiat),
jak i nazwę jednostki organizacyjnej (w formacie „nazwa JST/nazwa jednostki organizacyjnej”).

W ramach konkursu  numer RPWP.08.03.01-IZ-00-30-001/16 nie założono wyodrębnionej kwoty alokacji na realizację projektów zintegrowanych z projektami z Poddziałania 9.3.2 WRPO 2014+. W przedmiotowym konkursie Wnioskodawca zobowiązany jest zaplanować rozpoczęcie realizacji projektu nie później niż na IV kwartał 2016 roku, w związku z czym jego realizacja nie może zostać przesunięta w czasie w celu wykonania projektu infrastrukturalnego. Dodatkowo Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie w trybie konkursowym dla Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+ na 2016 rok również nie przewiduje naboru projektów w ramach Poddziałania 9.3.2 w bieżącym roku kalendarzowym. 

Podstawowymi typami projektów możliwymi do realizacji w ramach konkursu są typ 1 dotyczący podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe oraz typ 5 dotyczący tworzenia / wspierania wysokiej jakości wyspecjalizowanych ośrodków kształcenia i szkolenia tj. Centrów Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne z zadaniami CKZiU. Dodatkowo możliwa jest realizacja pozostałych typów projektu. Natomiast w ramach typu 1 dozwolona jest organizacja jednej lub więcej form wsparcia z wymienionych poniżej:

a) staże zawodowe organizowane u pracodawców lub przedsiębiorców;

b) realizacja kształcenia zawodowego praktycznego we współpracy z pracodawcami lub przedsiębiorcami w szkołach lub placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe;

c) realizacja projektów z zakresu kształcenia dualnego,

d) inne formy służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych uczniów.

W związku z powyższym możliwe jest zorganizowanie w projekcie wyłącznie szkoleń praktycznych dla uczniów, jak np. kursu spawania czy operatora obrabiarek skrawających CNC, o ile wynika to z indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania placówki. Należy jednak zwrócić uwagę, iż ze względu na planowaną do osiągnięcia wartość wskaźnika najbardziej pożądaną formą wsparcia w ramach konkursu są praktyki i staże zawodowe.

Wsparcie w ramach projektu może być udzielane na rzecz Centrum Kształcenia Praktycznego jako podmiotu realizującego zadania zbieżne z zadaniami Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego i może obejmować wyposażenie/doposażenie Centrum w nowoczesny w sprzęt i materiały dydaktyczne umożliwiające kształcenie w zawodach w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej oraz przeprowadzenie egzaminu zawodowego, w tym zakup maszyny czy wyposażenie stanowiska dydaktycznego.

W ramach konkursu nie ma kryterium dotyczącego liczby składanych przez Beneficjenta wniosków o dofinansowanie. Przygotowując więcej niż jeden wniosek należy pamiętać o zachowaniu zasady zakazu podwójnego finansowania wydatków wskazanej w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Typy wsparcia w ramach różnych projektów (np. staże zawodowe) mogą pozostać takie same, natomiast zakres wsparcia powinien być różny (np. staże dotyczące różnych zawodów). Analogicznie należy rozpatrywać sytuacje dotyczące wyposażenia pracowni Centrum Kształcenia Praktycznego w różnych projektach (np. wyposażenie różnych pracowni przedmiotowych).