Poddziałanie 8.3.5 Kształcenie zawodowe młodzieży i dorosłych w ramach ZIT dla rozwoju AKO
Nabór: RPWP.08.03.05‑IZ‑00‑30‑002/17 ( od 2017-09-30 do 2017-10-13 )

Regulamin konkursu nie wyklucza udziału w projekcie osób, które otrzymały już wsparcie w ramach WRPO 2014+. Niemniej jednak wsparcie jakie otrzymuje uczestnik w ramach kilku projektów nie może być tożsame. Rodzaje wsparcia powinny się uzupełniać i wynikać z faktycznych, zdiagnozowanych potrzeb grupy docelowej. Zakres doskonalenia nauczycieli kształcenia zawodowego powinien być zgodny z potrzebami wynikającymi z planu rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty prowadzącej kształcenie zawodowe, z zapotrzebowaniem ww. podmiotów na nabycie przez nauczycieli kształcenia zawodowego określonych kwalifikacji lub kompetencji oraz z zapotrzebowaniem rynku pracy.

Studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne lub szkolenia powinny umożliwić uzyskanie przygotowania pedagogicznego lub kwalifikacji do zajmowania stanowiska nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych lub praktycznej nauki zawodu zgodnie z przepisami w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Powyższe oznacza, że jeżeli istnieje potrzeba przygotowania pedagogicznego w ramach kursu/szkolenia taki moduł powinien być zagwarantowany nauczycielom. W przypadku studiów podyplomowych powinny one spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r., poz. 131).

Beneficjent decyduje poprzez udzielone formy wsparcia czy uczestnik nabył kwalifikacje czy kompetencje. W przypadku, gdy mowa o kwalifikacjach fakt ich nabycia powinien być rozpatrywany w oparciu o załącznik nr 8.21 do Regulaminu konkursu Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W realizacji zadań w projekcie nie obowiązuje limit zadań zleconych. Jednocześnie IZ WRPO 2014+ nie określiła rekomendowanego limitu. Podczas oceny projektu każdorazowo indywidualnie analizuje się racjonalność i efektywność zaplanowanych działań. Jednocześnie IZ WRPO 2014+ informuje, iż w SL2014 i LSI 2014+ są obecnie procedowane zmiany, mające na celu zmianę etykiety „zadania zlecone” na „usługi zlecone” w szczegółowym budżecie projektu. Zakłada się bowiem, że wszystkie umowy cywilnoprawne będą oznaczone jako „usługa zlecona”, bez względu na zakres zlecenia. „Usługi zlecone” nie będą kategorią podlegającą limitom. Jako „usługa zlecona” oznaczone będą wszelkie usługi zewnętrzne(usługi, a nie dostawy), zgodnie z definicjami dostaw i usług zawartymi w ustawie Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. 2017 poz. 1579). Do czasu wprowadzenia powyższych zmian, IZ WRPO 2014+ rekomenduje oznaczenie w szczegółowym budżecie projektu pozycji dotyczących zlecania usług wykonawcom na podstawie umów cywilnoprawnych jako zadań zleconych.

Praktyki lub staże nauczycieli kształcenia zawodowego organizowane w instytucjach z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe powinny trwać minimum 40 godzin. W przypadku kosztów kwalifikowalnych i ich wysokości dotyczących odbywania stażu przez nauczyciela podlegają one indywidulnej ocenie w zakresie przewidzianych i uzasadnionych w projekcie działań.

W zakresie wyposażenia pracowni lub warsztatów szkolnych diagnoza powinna obejmować wnioski z przeprowadzonego spisu inwentarza oraz oceny stanu technicznego posiadanego wyposażenia. Wnioski z diagnozy muszą stanowić element wniosku o dofinansowanie. Regulamin nie określa szczegółowości i formy przeprowadzonej diagnozy. Diagnoza jest dokumentem, na podstawie którego opracowywany jest wniosek o dofinansowanie, dlatego powinna być sporządzona z należytą starannością, gwarantującą skierowanie wsparcia w obszarach wymagających rzeczywistej interwencji.

IZ WRPO 2014+ nie sprecyzowała warunków, na jakich ma odbywać się współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Współpraca może polegać m.in. na: organizacji i prowadzeniu kształcenia praktycznego, przygotowaniu oferty kształcenia zgodnej z oczekiwaniami pracodawców oraz dostosowanej do potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy, włączeniu pracodawców w system egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.

Zgodnie z punktem 7.6 f Regulaminu konkursu podnoszenie umiejętności, kompetencji oraz uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez uczniów szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe (w tym zasadnicze szkoły zawodowe) realizowane może być m.in. poprzez udział zajęciach prowadzonych w szkole wyższej, w tym w zajęciach laboratoryjnych, kołach lub obozach naukowych.

Możliwe jest sfinansowanie w ramach projektu kosztów związanych z dostosowaniem lub adaptacją pomieszczeń na potrzeby pracowni lub warsztatów szkolnych, wynikających m. in. z konieczności montażu zakupionego wyposażenia oraz zagwarantowania bezpiecznego ich użytkowania. Zgodnie z zaleceniem MEN, opracowane katalogi powinny być traktowane jako rekomendacja, przy czym należy kierować się racjonalnością zakupu i potrzebami indywidualnej jednostki oświatowej. Ponadto, w przypadku działań przewidzianych do realizacji w PI 10iv (kształcenie zawodowe) należy brać pod uwagę rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, w którym określone jest wyposażenie niezbędne do realizacji kształcenia w poszczególnych zawodach.

Pracownie doposażone w ramach Podziałania 9.3.5 Inwestowanie w rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej w ramach ZIT dla rozwoju AKO jak najbardziej mogą być wykorzystywane do prowadzenia zajęć w przedmiotowym konkursie. Należy we wniosku o dofinansowanie projektu wykazać komplementarność działań w ww. zakresie. Jednocześnie komplementarności nie warunkuje fakt wykorzystania pracowni zakupionych w ramach ww. Poddziałania we wszystkich szkołach w ramach zaplanowanych działań.

W dniu 1 czerwca br. na stronie www.wrpo.wielkopolskie.pl została opublikowana wiadomość pn. Angażowanie personelu w projektach edukacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, w której można znaleźć szczegółowe informacje na temat zatrudniania nauczycieli do projektów. Biorąc pod uwagę ww. materiał dot. angażowania personelu projektu uzasadnionym jest, aby zajęcia przewidziane w projekcie uzupełniały ofertę szkoły i były realizowane przez nauczycieli z danej placówki. Z tego względu nauczyciele powinni być angażowani do realizacji zajęć w ramach projektu w oparciu o art. 35a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189 z późn. zm.).